Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?  (läst 26677 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #120 skrivet: Igår kl. 13:36 »
Kan du posta några mer användbara länkar eller mer intern information eller vad som händer lokalt?

Har varit inne på denna sida på FB och … hmm.. 2100 medlemmar, kanske inte så imponerad… har ju funnit sedan flera decennier tillbaka? Varför inte fler medlemmar?

1-5 likes på inläggen.. någon matbutik med reklam…

Kan du beskriva mer om hur det här samhället fungerar? Samvaron? Uppslutning? Engagemang?

Nu är alternativ.nu inte en rörelse och har aldrig varit det.
Utan det är ett ställe där man kan diskutera sakfrågor, ett ställe där man kan få svar av någon som sitter på andra sidan jorden.

Bredden på folk som finns här är enorm och med det är kunskaperna vitt skilda.
Och de flesta har slagit sig ner på sin plats och en del har vuxit upp på sina platser, då är det ofta rätt jobbigt att flytta och bygga upp något nytt.

Kortfattat, hittar du inte vad du söker här så får du söka dig vidare.
Ditt ställe finns där ute.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #121 skrivet: Igår kl. 14:42 »
Kan du posta några mer användbara länkar eller mer intern information eller vad som händer lokalt?

Har varit inne på denna sida på FB och … hmm.. 2100 medlemmar, kanske inte så imponerad… har ju funnit sedan flera decennier tillbaka? Varför inte fler medlemmar?

1-5 likes på inläggen.. någon matbutik med reklam…

Kan du beskriva mer om hur det här samhället fungerar? Samvaron? Uppslutning? Engagemang?
Jag tror att det är bättre att du far och flyttar dit själv, hyr nått för minst ett år eller köp nått eget så har du bäst chanser att komma in i lokalsamhället. Handla av och med lokalbefolkningen, engagera dig i föreningslivet/ politiken

Jag använder mig ej av fejsbook personligen men du har ju tydligen konstaterat att drygt 2000är intresserade av Skattungbyn, det är väl i den storleksordningen du önskade?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #122 skrivet: Igår kl. 15:16 »
Nu har jag läst dina inlägg för att försöka förstå varför jag tycker att något skaver med dina texter. Jag rotade runt bland mina högskolepoäng i svenska språket, och kom fram till följande:

Det är väldigt många satser som är ofullständiga, alltså saknar subjekt. Om du kommer ihåg svenskundervisningen på högstadiet, så är subjektet den som utför handlingen (predikatet) i en sats. "Jag (subjekt) sover (predikat)." Subjektet är oerhört viktigt för att satsen ska bli begriplig, annars förstår inte läsaren vem du pratar om. Menar du dig själv? Pratar du om/till läsaren? Syftar du på en utomstående tredje person?

Sammanfattning av tråden är:

- Vill inte sitta isolerad i en miniby bland 10 alternativare och lokal ängslig befolkning

- Vill se variation mellan barn, ungdomar, vuxna och äldre.

- Vill skapa/bidra med ett typ av
”månadsschema” där man (frivilligt) tillsammans med andra kan skapa en meningsfull fritid, med utflykter, workshops, gemenskap och engagemang, resor, temadagar (utanför internet).

- Ledord: samhörighet, riktning, struktur, trygghet, familjärt och hopp.

Här ovan undrar jag vem det är som vill de här sakerna! Är det du själv, är det skribenterna i tråden, eller är det saker som du tycker att skribenterna i tråden borde vilja?
Förklara gärna  :) !

Här nedanför hittar vi nästa skav. Du är väldigt förtjust i att använda generiska, typ allmängiltiga, pronomen som "man", och undviker nästan helt "jag", "du" och "vi". Dels ger det ett opersonligt intryck, att du förmodligen talar om andra personer, dels blir det oklart vem det egentligen är som avses. Här nedan har jag fetat några sådana pronomen:
Sitter man där ensam någonstans i vårat avlånga land, inte orkar, investerar i saker andra köpt, som likväl står där tomma och oanvända, blir alla slutligen besvikna. 
Så nu undrar jag: vem eller vilka sitter ensamma? Vilka är de andra dessa ensamma har köpt saker av? Och vilka är alla som blir besvikna?

Det här är en ganska lång tråd nu. Många har skrivit och beskrivit sina alternativliv. De allra flesta, även jag själv, är rätt nöjda.
Men du, Advaita har inte skrivit ett pip om ditt liv. Och jag tror att om du ska komma någon vart med dina alternativdrömmar får du börja med dig själv. Bjuder du in andra till en gemensam bakdag i din vedeldade ugn, lär du få betydligt mer positiv respons än om du talar om för dem som faktiskt har en vedeldad bakugn att de är ensamma materialister.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #123 skrivet: Igår kl. 15:55 »
Advaita

"Advaita (betyder "icke-dualitet" eller "icke-två") är en hinduisk filosofisk skola inom Vedanta som betonar enhet; att det individuella medvetandet (Atman) är identiskt med den högsta universella verkligheten (Brahman). Läran förkunnar att världen av mångfald är en illusion (maya) orsakad av okunnighet (avidya). "

Ditt namn tyder på att du vill vara själv...
Varför vill du vara fler?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vi slutar med Google-annonser för att finansiera hemsidan.
Här kan du lämna ett frivilligt bidrag till tidningen och forumets fortlevnad.
Tack!

* Inloggade just nu

2188 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser