Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diskmaskin kontra diska för hand  (läst 2620 gånger)

Beeo

• Skåne
Diskmaskin kontra diska för hand
« skrivet: 15 sep-22 kl 16:22 »
Hej på er

Jag diskuterar med frugan om inte det är billigare att koka 1,7 L vatten i en vattenkokare som drar ca 0,19 kWh med en uppkokningstid på ca 5 min än att starta diskmaskinen. Vi har alltid en fylld diskmaskinen och det krävs nog 2-3 kannor med vatten för att diska den mängd för hand. Disken sköljs i kallvatten. 

En flaska vin står på spel  ;D

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Diskmaskin kontra diska för hand
« Svar #1 skrivet: 15 sep-22 kl 16:34 »
Det beror på vad diskmaskinen drar i sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 15 sep-22 kl 18:37 »
Om man drar i sig en flaska vin kan man ju stå ut med att handdiska ;D

Jag tror att handdisken är billigare rent energimässigt om den tävlar mot 3 kannor varmvatten, men inte så mycket. Men jag hinner klyva mycket ved under tiden diskmaskinen jobbar, och så slipper jag bli alkoholist...

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 15 sep-22 kl 19:10 »
Men jag hinner klyva mycket ved under tiden diskmaskinen jobbar, och så slipper jag bli alkoholist...
Är det vedklyvning eller diskmaskin som är bäst mot alkoholen?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 15 sep-22 kl 20:54 »
Det kan variera mycket beroende på hur gammal/ny/stor/liten diskmaskinen är och, i synnerhet om det är en relativt modern maskin, vilket program man kör.
Om maskinen är mindre än ca 20 år gammal så finns säkerligen energiförbrukningen för olika program angiven i bruksanvisningen eller något annat papper som följde med den.
Annars kan man ju koppla in maskinen via en "mellanpropps" -energimätare för att kolla hur mycket el den verkligen förbrukar för en disk med det program man brukar köra.

Att det går åt 0,19 kWh för att koka upp 1,7 l vatten stämmer bra om man värmer vattnet 96 grader, dvs att kallvattnets temperatur är 4 grader. Och så får man såklart bortse från vattenkokarens värmeförluster till omgivningen.  Den siffran stämmer också ganska bra med om man tänker sig att en vattenkokare på 2,2 kW går i 5 minuter.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 15 sep-22 kl 22:06 »
Är det vedklyvning eller diskmaskin som är bäst mot alkoholen?
Svår fråga... När man klyver ved behövs ju ingen alkohol, men å andra sidan är det diskmaskinen som gör att man slipper fundera på alkoholens förmåga att få tråkiga uppgifter mindre plågsamma...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 15 sep-22 kl 22:11 »
En kamrat som handdiskar sade att det är svårt att få bort den tunna salivhinnan som hundar lämnar på porslinet, men det märker inte jag av som har diskmaskin. Betydligt starkare diskmedel när man inte behöver ta hänsyn till händernas skörhet.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 16 sep-22 kl 08:34 »
Det kan jag instämma i. Och det är vanligt att glas och porslin som bara handdiskas till vardags, blir mycket renare än vanligt om man någon enstaka gång tar med det till någon som har diskmaskin och kör en maskindisk på det.
Någon gång om året brukar jag ta hem och maskindiska allt porslin som finns i fikarummet på jobbet, t ex.

von tratt

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 16 sep-22 kl 13:14 »
Hm, underligt. Folk kanske handdiskar för ljummet. Tradigt är det i vilket fall, fast även nästan lite meditativt, att handdiska alltså. Och jag har ju inte hund.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Berberis

• Närke
« Svar #9 skrivet: 16 sep-22 kl 15:16 »
Även om jag lyckas fylla diskmaskinen helt, blir det alltid några prylar som måste diskas för hand: plastbyttor, nyköpta kastruller med non-stick, stekpannan, till exempel. Så det beror på. Vilket som är minst energikrävande, varierar.
Egentligen är det inte något att tvista om, tycker jag.

Om trådstartaren har en hustru, och de delar på allt (i lust och i nöd),
då är det bäst att dela på vinflaskan också. Småmys och ät något gott till vinet.
Om det ändå skall sparas lite el, släck eller dämpa ljuset en stund.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 16 sep-22 kl 15:58 »
Hos oss är diskmaskinen kopplad till varmvattnet och varmvattnet värms av en pelletspanna. Så diskmaskinen behöver inte dra inte så mycket el för att värma vatten.
kretslopp

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 16 sep-22 kl 16:46 »
Men har du både kallt och varmt vatten in i diskmaskinen?

Pellets är ju inte gratis i år heller...

Radar

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 16 sep-22 kl 17:01 »
Det verkar som om det ska berättas om allt möjligt, i stället för att försöka besvara det TS undrar över.
Hej på er

Jag diskuterar med frugan om inte det är billigare att koka 1,7 L vatten i en vattenkokare som drar ca 0,19 kWh med en uppkokningstid på ca 5 min än att starta diskmaskinen. Vi har alltid en fylld diskmaskinen och det krävs nog 2-3 kannor med vatten för att diska den mängd för hand. Disken sköljs i kallvatten. 
En del uppgifter som behövs har TS ännu inte delgett, vi får vänta och se om dessa kommer till handa.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

kretslopp

• Småland
« Svar #13 skrivet: 16 sep-22 kl 20:51 »
Det är sant, träpelletsen är jättedyr! Men det blir billigare än el. Ja diskmaskinen är  kopplad på varmvattnet. Först sköljer den med det halvvarma vattnet som blir innan det spolat fram varmt, när den fyller på nästa gång har det varma vattnet kommit fram.

Det är svårt att veta det där med energiåtgången men vår diskmaskin, som är nästan ny, drar bara lite vatten om den går på eco-program. Då värmer den bara till 40 grader. -Så jag tror diskmaskinen vinner. Även om den inte är kopplad till varmvatten.
kretslopp

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 16 sep-22 kl 21:10 »
Numera brukar det avrådas från att ansluta diskmaskin till varmvatten, detta för att moderna maskindiskmedel fungerar bättre om vattnet värms upp sakta under diskningens gång än om disken börjar med varmt vatten. Forna tiders fosfathaltiga maskindiskmedel tycks ha betett sig annorlunda.

För en del år sedan gick jag igenom bruksanvisningar för ett antal olika diskmaskiner, det visade sig att oavsett märke så angavs före ca 1995 att man valfritt kunde ansluta maskinen till varm- eller kallvatten, men från slutet av 90-talet och framåt rekommenderar alla märken i första hand anslutning till kallvatten. Jag har för mig att jag redovisade resultatet av genomgången här på forumet.

I länder som länge har haft högt elpris men tillgång till billig gas, säljs diskmaskiner med gaseldat värmeelement. Och konstruktionen av de flesta moderna maskiner för den europeiska marknaden förefaller vara gjord för att samma grundtyp lätt ska kunna produceras i valfritt gas- eller elvärmt utförande. Man ser det på att värmeelementet är utformat som en mantel runt ett rör vid cirkulationspumpen istället för att, som i äldre maskiner, sitta helt öppet i botten av diskrummet. Det borde inte vara alltför svårt att ersätta (eller komplettera) det där värmeelementet med en värmeväxlare som kan ta värme från billigt varmvatten som man har tillgängligt från t ex solfångare, vedpanna eller värmepump.

von tratt

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 16 sep-22 kl 21:45 »
Finns det fortfarande fosfatrika diskmedel och man har anslutning till reningsverk så kanske det är ett bra val. Det var i alla fall en vanlig attityd för några år sedan.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #16 skrivet: 17 sep-22 kl 11:20 »
Fosfathaltiga diskmedel är förbjudna i Sverige sedan 2011 och i hela EU sedan 2017.

Det är inte alla reningsverk som är utrustade med fosforfälla (varken kommunala eller privata minireningsverk), så man ska inte ta för givet att det är fritt fram att släppa ut fosfater i avloppsvattnet även om man har kommunalt avlopp.  Bor man på västkusten där gråvattnet från reningsverket går direkt ut i nordsjön må det väl vara hänt, men det är mer känsligt om reningsverket avbördar till en insjö eller till ostkusten.

Apropå varm- eller kallvatten till diskmaskiner så är det intressant att tillverkarna började avråda från varmvattenanslutning 15 år innan de fosfathaltiga diskmedlen förbjöds. Och minst 10 år innan fosfatfria diskmedel började finnas på marknaden. Det kan tänkas att något förändrades i diskmedlen redan under fosfattiden på 90-talet (kanske man började tillsätta nya enzymer som kunde bryta ner proteinhaltig smuts).

von tratt

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 17 sep-22 kl 15:42 »
Tackar, då är jag uppdaterad!
(Jag handdiskar, dessvärre inte riktigt så energisnålt som möjligt. Till förra bostaden skaffade jag en smal diskmaskin, det var mycket bra; en fullstor är för stor för ett litet hushåll och bänkmodellerna är en dålig nödlösning).

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 18 sep-22 kl 00:37 »
Här skulle vi behöva en extra bred, eller två normala. Vore nog optimalt med två så man kunde plocka från den ena och ställa tillbaks i den andra...

Våran har gått hårt i 22 år nu, rätt imponerande.

kretslopp

• Småland
« Svar #19 skrivet: 18 sep-22 kl 13:26 »
Hur gick det med din vinflaska Beeo. Kom ni fram till någon slutsats av vad som drog minst el?
kretslopp

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Pasi

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser