Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan råttor ta små kycklingar?  (läst 1790 gånger)

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Kan råttor ta små kycklingar?
« skrivet: 04 jun-07 kl 15:59 »
 ???

idag när ag kom in till höns huset fick jag en chock
något har flyttat på den lilla buren där hönan o hennes 5 kycklingar bor. alltså buren stor huller om buller
upp på en platta jag satt in där jag har ma o vatten på.
inte säkert djuret fått tag på något men kycklingarna kan smita när denna bur står uppe på något.
o vi har problem med råttor

så min fråga kan råttor ta de små liven om de gått lösa?
 givetvis kan den krypit in oxå

men något stort djur måste varit det varit för buren är TUNG!

Nu har jag bara 1 kyckling :'(

Kram Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Månskensbonden

  • Inlägg: 182
    • Uppland
Re:Kan råttor ta små kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 04 jun-07 kl 17:39 »
Tyvärr Ulle så kan råttor ta kycklingar, de kan t.o.m ta unghöns.  :-\

För några år sedan hade jag problem med detta, på senhösten (okt,nov) så fick jag nattliga besök. På 2 nätter plockade de 20 kycklingar + 5 unghöns. På den tiden hade jag ingen "grund" i hönshuset, så de kunde gräva sig in hur som helst , och de gjorde de ordagrant, det var nya hål varje morgon ! Kycklingarna tog de med sig, men unghönsen fick de inte ner i hålen ! Dagarna efter attackerna så stoppade vi hålen med råttgift och ställde lekarblock ovanpå så hönorna inte skulle kunna få i sig något. Och ojojoj, vad de käkade råttgift, dagarna efter tog jag ihjäl 10 + drogade storråttor.
Våren därefter fixade vi en grund i hönshuset, sedan dess har de inte kommit in :) . Men råttor är det värsta som finns, de kan ta sig in överallt.! Och vi ska inte tala om hur snabbt de förökar sig !!

Usch, nu får jag flashbacks om denna tid :( , det var verkligen hemskt :/ Jag förstår hur du känner dig .. Men fram med burfällor och råttgift! Hönshuset är INTE deras hem. Lycka till med den kvarstående kycklingen!

Mvh Emil


« Senast ändrad: 04 jun-07 kl 17:43 av Emilio__12 »
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:Kan råttor ta små kycklingar?
« Svar #2 skrivet: 04 jun-07 kl 21:57 »
Här är en till som får frossbrytningar :o Har varit med om samma sak, det var vidrigt, jag förstår än idag inte hur jag  (som har total råttskräck) fångade en best med håv (!) och bar ut den med ett rejält grepp över ryggen :P
Fick tipset av en saneringsgubbe att täta alla hål och springor med fogskum. Det var tydligen det enda som råttorna inte åt sig igenom ;)
Sagt och gjort och ännu har ingen råtta varit synlig......
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser