Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!  (läst 36293 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #200 skrivet: 22 okt-22 kl 23:42 »
Men Biolite har nog ett uppsving nu när folk köper på sig krimskrams som de tror skall rädda dem vid en kris. Finns fina möjligheter för den samvetslöse att bli rik vid sådana här tillfällen. Biolite säljer bland annat 1 kg pellets för 149 kr :o

Ett fulladdat bilbatteri kan ju ladda en mobil mellan 10-20 gånger och ändå kunna starta bilen.
Precis och de flesta har ju trots allt en bil... [emoji6]
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #201 skrivet: 23 okt-22 kl 07:26 »
Den där bioliten är ju som ett trangiakök, som säkert de flesta av oss har i någon låda någonstans. Men istället för pellets kan man elda småpinnar, tallkottar, kol eller vad man nu hittar. Alltså mer användbart i en nödsituation än ett campingkök som bränner T-sprit.

Mobilen laddas från ett bilbatteri, som i sin tur laddas av en solpanel. Det borde alla skaffa nu när grejerna börjar bli billiga och elnätet är instabilt. Även radio och mycket annat går från ett bilbatteri. Jag har även skaffat en laddare till makitas 18V-batterier som går på 12V så jag kan köra alla batteriverktyg. Således kan jag även köra tex. motorsåg från solel.

DennisCA

• Finland
« Svar #202 skrivet: 23 okt-22 kl 09:12 »
En sak som man kan göra enkelt om man kan svetsa är en rocket stove, den kan man koka mat på och elda med småkvistar.

Skogsvilde

• -
« Svar #203 skrivet: 23 okt-22 kl 09:24 »
En sak som man kan göra enkelt om man kan svetsa är en rocket stove, den kan man koka mat på och elda med småkvistar.

Man behöver inte ens kunna svetsa.
http://prepared-housewives.com/how-to-build-a-rocket-stove-and-impress-the-boys/

Man kan även stapla tegelstenar till en rocketstove. Vanliga stenar och lera funkar bra också.

Det man måste räkna med i en krissituation är att väldigt väldigt lite inte går att planera.
Utan man måste planera för alla varianter och då är kunskaper det som är viktigast och väger lättast.
Det handlar om att kunna se möjligheter.

Men det är inte fel med massa prylar, det känns rätt bra att smeka dom och ibland vårda dom.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #204 skrivet: 23 okt-22 kl 16:31 »
Att kunna använda mobilen verkar vara centralt i många inlägg.
Det förutsätter att masterna också har el. Skulle tro att elen här liksom i Ukraina är det första som man försöker slå ut.
Drivmedel kommer förmodligen att hamstras så alla mackar är tomma efter något dygn.
Att bo nedströms en stor damm kanske inte är optimalt om någon skicklig hackare lyckas öppna luckorna och blockera så de inte går att stänga.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #205 skrivet: 23 okt-22 kl 19:21 »
Telefonnätet kan ju bli svårt att komma ut på även om ens telefon och den närmaste masten fungerar. Kan nog vara bra att ha åtminstone nämnt för släkt och vänner som bor sämre till att de är välkomna om det brakar loss, innan det börjar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #206 skrivet: 23 okt-22 kl 20:09 »
Tänk också på att mobilnäten är beroende av att hela kedjan av kommunikation mellan operatörens centrala växel och den lokala basstationen fungerar, för att det ska fungera att ringa eller använda internet.  En basstation som står för sig själv och fungerar men inte har kontakt med det överordnade nätet, är inte till någon nytta alls. Förr fanns det mobil- och datanät där basstationerna kunde klara sig själva och åtminstone i begränsad mån få uppkoppling att fungera mellan abonnenter inom hörhåll (t ex Comviks gamla analoga 450 MHz-nät, och Televerkets datanät Mobitex), men de är nedlagda nu.

Skogsvilde

• -
« Svar #207 skrivet: 23 okt-22 kl 20:13 »
Att kunna använda mobilen verkar vara centralt i många inlägg.
Det förutsätter att masterna också har el. Skulle tro att elen här liksom i Ukraina är det första som man försöker slå ut.
Drivmedel kommer förmodligen att hamstras så alla mackar är tomma efter något dygn.
Att bo nedströms en stor damm kanske inte är optimalt om någon skicklig hackare lyckas öppna luckorna och blockera så de inte går att stänga.
Det intressanta är att i Ukraina blev försörjning av bränsle det första som fallerade.
Men dom har haft ström, mer eller mindre hela tiden fram tills nu. Vilket inneburit att det importerats en hel del elbilar.
Nu har ryssarna ändrat taktik och satsar mer på att slå ut elförsörjningen för att frysa ut folk.
Frågan är om det blev möjligt pga att dom fått tillgång till bättre vapen med bättre precision.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

• -
« Svar #208 skrivet: 23 okt-22 kl 20:31 »
Man kan inte jämföra det ena kriget med det andra, vi vet inte när det blir krig och inte heller vem fienden kan vara och vilka taktik de skulle använda mot oss. Vill de slå ut oss knockout redan på första rundan eller vänta och låta matchen pågå några rundor till av massa olika anledningar som kanske är fallet med ukraina som jag tolkar det.   

Skogsvilde

• -
« Svar #209 skrivet: 23 okt-22 kl 21:12 »
Man kan inte jämföra det ena kriget med det andra, vi vet inte när det blir krig och inte heller vem fienden kan vara och vilka taktik de skulle använda mot oss. Vill de slå ut oss knockout redan på första rundan eller vänta och låta matchen pågå några rundor till av massa olika anledningar som kanske är fallet med ukraina som jag tolkar det.   
Jo, det är faktiskt just det man ska göra.
Men man ska absolut inte låsa sig vid något.
Men skulle jag angripa Sverige så är el och bränsle två absolut viktiga mål.
Och då landet ser ut som det gör är det faktiskt förvånansvärt enkelt att klippa stamnätet från Norrland.
Sedan tar man ställverket runt de resterande kärnkraftsverken.
Då sitter större delen av svenska befolkningen i mörker och fryser.
Och livsmedelsförsörjningen rasar direkt.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

• -
« Svar #210 skrivet: 23 okt-22 kl 21:49 »
Ja din taktik är baserad på att slå ut Sverige på första rundan men man kan inte veta på säkert att en annan fiende vill använda samma taktik och slå ut Sverige redan på första rundan. Tänk nu det här Ukraina kriget kunde vara redan över om Putte ville vinna det direkt men på det sättet kriget började och baserad på utvecklingen under första stadiet kunde man se att han redan innan kriget start var bestämd på att ha det istället som ett ständigt pågående krig av nån anledning, vinna är inte målet än.

Men Sverige å andra sidan är inte Ukraina, Sverige har en helt annan status from övriga världen, angriper man Sverige så har man angripit hela västvärlden, många andra länder blandas in per automatiskt på ett eller annat sätt, så angriparen måste gå försiktigt fram och göra olika markeringar först istället för att slå ut Sverige direkt som i din taktik. Men om det redan pågående världskrig och alla inblandade länder krigar för att vinna är din taktik högt aktuell men jag tror ändå att det blir ganska långt dit än.             

Skogsvilde

• -
« Svar #211 skrivet: 24 okt-22 kl 10:10 »
Ja din taktik är baserad på att slå ut Sverige på första rundan men man kan inte veta på säkert att en annan fiende vill använda samma taktik och slå ut Sverige redan på första rundan. Tänk nu det här Ukraina kriget kunde vara redan över om Putte ville vinna det direkt men på det sättet kriget började och baserad på utvecklingen under första stadiet kunde man se att han redan innan kriget start var bestämd på att ha det istället som ett ständigt pågående krig av nån anledning, vinna är inte målet än.

Men Sverige å andra sidan är inte Ukraina, Sverige har en helt annan status from övriga världen, angriper man Sverige så har man angripit hela västvärlden, många andra länder blandas in per automatiskt på ett eller annat sätt, så angriparen måste gå försiktigt fram och göra olika markeringar först istället för att slå ut Sverige direkt som i din taktik. Men om det redan pågående världskrig och alla inblandade länder krigar för att vinna är din taktik högt aktuell men jag tror ändå att det blir ganska långt dit än.           
Ryssen gjorde flera grundläggande fel i Ukraina.
Ett var att inte räkna med att Ukrainas folk inte är syltryggar utan vill kämpa för sitt land.

Om man ser till den taktik som jag pekade på så behöver man inte ens gå till väpnat angrepp utan man använder sig av infiltratörer och/eller medlöpare som begår  samordnade attentat.
Det handlar ju trots allt bara om att slå där det gör sådan skada att systemet självdör.

Därför behöver vi hemma planera för att elen försvinner och därmed tillgången till bränsle.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #212 skrivet: 24 okt-22 kl 10:50 »
Nu är det ju kanske inte militär strategi och taktik som den här tråden egentligen ska rikta in sig på, och sådana spekulationer har överhuvudtaget inte så mycket med självhushållning att göra.
Vi vet sedan länge att det kan bli svårt med energileveranser i olika former i ett skymnings- eller skärpt läge, och den saken behöver inte diskuteras mer. Det är mer intressant att komma fram till egen fungerande taktik när väl den vanliga energiförsörjningen är borta, än att ägna sig åt tidsfördriv i form av kannstöperier kring saker som händer högt över våra huvuden.

Skogsvilde

• -
« Svar #213 skrivet: 24 okt-22 kl 11:16 »
Nu är det ju kanske inte militär strategi och taktik som den här tråden egentligen ska rikta in sig på, och sådana spekulationer har överhuvudtaget inte så mycket med självhushållning att göra.
Vi vet sedan länge att det kan bli svårt med energileveranser i olika former i ett skymnings- eller skärpt läge, och den saken behöver inte diskuteras mer. Det är mer intressant att komma fram till egen fungerande taktik när väl den vanliga energiförsörjningen är borta, än att ägna sig åt tidsfördriv i form av kannstöperier kring saker som händer högt över våra huvuden.
Nja....
Det kanske behövs att även vi diskuterar och förstår en del av taktiken för att förstå vilket läge vi kan komma hamna i.

Dock kan jag hålla med om att vi är väl så långt borta från grundämnet.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

• -
« Svar #214 skrivet: 24 okt-22 kl 11:30 »
Ja håller med helt! Nä min personlig taktik är att bara åka "hem till gården" där har jag övat till det mesta utan el och köpt bränsle då inklusive köpt ved och pellets. Jag medvetet lät bli att köpa en motorsåg och gick på träd som redan låg med yxa och handsåg. Jag har övat att vara dagar utan riktig mat, nästan bara med bär, mycket nypon tillagat på massa olika vis på vedspisen bland andra.. fågel jakt med fällor har jag också provat bara i utbildningssyfte. Fiske har varit min grej redan. Brunnsvatten kokar man ordentligt, har olika former torrdass och olika sätt att duscha sommar som vinter. Livet skulle gå som ingenting hade hänt, kollar ändå inte på dumburken och har inga andra eldrivna prylar där mer än rakapparaten, datorn och mobilen.

Här i stan har jag alltid fulltankad på min tjänstebil så plockar upp några av mina nära och kära och som sagt kör hem till stugan, det är bara ca 16 mil. Kan ta hur många gen vägar eller omvägar som helst jag har kört i yrkesmässig trafik i Dalarnas län Västmanlands län och Stockholms län och just runt om min stuga kan jag varenda lilla skogsväg. Både döttrarna har känt på upplägget där så de vet vad det handlar om och kommer att bli väl till hands. Men som det står i Ordspråksboken 21:31 "The horse is readied for the day of battle, But victory comes from the Lord."

Carolus

• Skåne
« Svar #215 skrivet: 24 okt-22 kl 23:15 »
Kanske en bagatell, men ändå: att du har rätt sladd hemma så att du t e x kan ta ström till din nyare elektronik från reservkraft.

Köpte en Powerbank förra året, till min hemberedskap, med Usb A och MicroUsb uttag. Fick nyligen skaffa ny smartphone, och dess uttag är inget av de två på min Powerbank, utan isället Usb C. Så för att kunna ladda nya mobilen från Powerbanken behöver jag nu skaffa en särskild kabel.. Utseendemässigt är båda usb:na  små och liknar därmed varandra - men de är inte samma.

Znibban

• Skåne
« Svar #216 skrivet: 25 okt-22 kl 08:28 »
Kanske en bagatell, men ändå: att du har rätt sladd hemma så att du t e x kan ta ström till din nyare elektronik från reservkraft.

Köpte en Powerbank förra året, till min hemberedskap, med Usb A och MicroUsb uttag. Fick nyligen skaffa ny smartphone, och dess uttag är inget av de två på min Powerbank, utan isället Usb C. Så för att kunna ladda nya mobilen från Powerbanken behöver jag nu skaffa en särskild kabel.. Utseendemässigt är båda usb:na  små och liknar därmed varandra - men de är inte samma.

Det ska bli såååå skönt när det blir EN variant till alla mobiler etc. Är det inte den USB- C som du nu har?
Har en hel uppsjö med olika på köksbordet, nämligen 4 st till 2 mobiler och 2 paddor, helt sjukt!
Powerbank är ju skitsmart, det ska jag kolla på idag.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #217 skrivet: 25 okt-22 kl 08:52 »
USB-C används ju bara i "client"-änden av en kabel, alltså t ex en mobiltelefon som ska laddas. "Host"-änden av kabeln har vanligtvis en gammal stor USB-A.  Så gott som alla nätanslutna laddare till moderna mobiler har ju en USB-A-kontakt, och den medföljande kabeln har A i ena änden och C i andra änden.

Det är synd att EU-direktivet om laddkontakter bara gäller mobiler, laptopdatorer mm. Det hade varit bra om det hade varit heltäckande för alla slags laddbara produkter med spänningar och effekter i ungefär samma härad - inte bara sådant som har med informationsteknik att göra utan även t ex elverktyg, elcyklar, laddbara arbetsbelysningar mm.  Men det är kanske OT i denna tråd.

Skogsvilde

• -
« Svar #218 skrivet: 25 okt-22 kl 09:37 »
USB-C används ju bara i "client"-änden av en kabel, alltså t ex en mobiltelefon som ska laddas. "Host"-änden av kabeln har vanligtvis en gammal stor USB-A.  Så gott som alla nätanslutna laddare till moderna mobiler har ju en USB-A-kontakt, och den medföljande kabeln har A i ena änden och C i andra änden.

Det är synd att EU-direktivet om laddkontakter bara gäller mobiler, laptopdatorer mm. Det hade varit bra om det hade varit heltäckande för alla slags laddbara produkter med spänningar och effekter i ungefär samma härad - inte bara sådant som har med informationsteknik att göra utan även t ex elverktyg, elcyklar, laddbara arbetsbelysningar mm.  Men det är kanske OT i denna tråd.
Det finns kablar med usb C i bägge ändar.
Men inte nödvändigtvis.

Carolus

• Skåne
« Svar #219 skrivet: 25 okt-22 kl 15:13 »
Tillgången på kablar är inte problemet!

Utan att du inte vet att du behöver den.

I skrivande stund säljer t e x Btema fortfarande powerbanks utan Usb C.
Om du inte har koll så är det lätt att tro att det lilla Usb micro uttaget på dessa powerbanks är samma som det lilla Usb C uttaget till din mobil.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1281 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser