Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!  (läst 36287 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #180 skrivet: 18 okt-22 kl 17:09 »
En aspekt till på att se till att vardagsprylarna är användbara i kristid är ju, att saker som man skaffar sig i beredskapssyfte och bara låter ligga på hyllan tills de behövs, kanske visar sig inte alls ha tålt att ligga oanvända i flera år. Ett typexempel är vevradio, vevficklampor, solcellsladdade powerbanks mm där de laddbara batterierna har hunnit bli djupurladdade och förstörda under lagringen. Ett annat är beredskapslagrade livsmedel som visar sig antingen ha härsknat och smakar gammal kvarn, eller är förstörda av ohyra, när de väl behövs.

Just beträffande vevradio så verkar det väl än så länge inte ha dykt upp en enda sådan som är ens i närheten av acceptabelt fungerande och tillförlitlig? Även om mekanik och strömförsörjning skulle hålla ihop så brukar de vara mer än undermåliga beträffande radiotekniska egenskaper och ljudkvalitet. Ofta många gånger sämre än den sämsta 79 kr -klockradio man någonsin har kommit i kontakt med.  Det tidigare rådet att istället satsa på  en 40-50 år gammal bilradio eller större, strömsnål transistorradio kvarstår.
Precis..
Beredskapen ska vara en naturlig del av vardagen.
Som att rotera maten dvs man förbrukar den och fyller på allt eftersom.
Investera i utrustning som funkar i alla väder och mer eller vanligt bruk.
Osv osv.

Du nämner vevradio och det är en mycket klok ide, men utförandet är ungefär som kom och ha ihjäl mig direkt.

Säger som innan gör det inte mer komplicerat än det behöver vara.
Vardagliga prylar igen... Då får man funktionskontroll var dag/vecka.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

• Gäst
« Svar #181 skrivet: 19 okt-22 kl 07:32 »
vevradio kan tyckas vara en bra ide men även de innehåller ett batteri som lagrar den el som vevas fram. och det batteriet har en kort livslängd . Bättre då att satsa på några solceller o ett 12 volts batteri o köra med en  bilradio,årsmodell oväsentlig. Dock skulle jag inte satsa på något antikt då en gammal produkt riskerar att gå sönder precis när som helst. Har även haft ficklampor som laddas med vev men de tål inte att ligga särskilt länge innan batteriet vägrar ta laddning.

TW

• Finland
« Svar #182 skrivet: 19 okt-22 kl 07:46 »
Eller gott om ammunition om man är tjurskallig och inte tänker fly i krig.
Enligt gubbarna som hade varit med i verkligheten gällde det att ha både ammunition och säkrad flyktväg. Först slåss man. Sedan flyr man och överlever på något vis. Sedan slåss man igen.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #183 skrivet: 19 okt-22 kl 09:23 »
vevradio kan tyckas vara en bra ide men även de innehåller ett batteri som lagrar den el som vevas fram. och det batteriet har en kort livslängd . Bättre då att satsa på några solceller o ett 12 volts batteri o köra med en  bilradio,årsmodell oväsentlig. Dock skulle jag inte satsa på något antikt då en gammal produkt riskerar att gå sönder precis när som helst. Har även haft ficklampor som laddas med vev men de tål inte att ligga särskilt länge innan batteriet vägrar ta laddning.

Det finns för den delen (eller har åtminstone funnits) batterilösa vevradio där man vevade upp ett fjäderverk som sedan drev generatorn så länge man ville lyssna. T ex Baygen Freeplay som tillverkades i Sydafrika på 90-talet. Till största delen en bra radio, men tyvärr lider den av dåliga plastkugghjul i fjäderverket, som lätt går sönder. https://www.thevalvepage.com/radios/baygen/freeplay/freeplay.htm

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #184 skrivet: 19 okt-22 kl 10:04 »
Jag har som sagt lagat många måltider på mitt biolite campingkök. Så den är väl prövad, det är använt här hemma, så jag har eldat det mest med träpellets. Varje gång har jag laddat mobilen och en powerbank.
kretslopp

Skogsvilde

• -
« Svar #185 skrivet: 19 okt-22 kl 11:18 »
Jag har som sagt lagat många måltider på mitt biolite campingkök. Så den är väl prövad, det är använt här hemma, så jag har eldat det mest med träpellets. Varje gång har jag laddat mobilen och en powerbank.
Nu är det ju så att pellets är en produkt som mer eller mindre är optimerad att avge  hög värme.
Dvs i ett skarpt läge med ett annat bränsle kan man inte förvänta sig samma utfall.

Och man kan se den laddade mobilen vid ett strömavbrott som en modern snuttefilt.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #186 skrivet: 19 okt-22 kl 13:43 »
Det var fantastiskt skönt när vi äntligen fick telefonen lagad under Gudrun. Det blev mycket som behövdes reda ut via telefonen. Jag har eldat med annat än pellets också. Det som gått bäst har varit en finklyvd vedbit i llagoma stickor och lagom längd tätt packade. Hur ska du ladda din telefon när strömmen går?
kretslopp

Radar

• Jämtland
« Svar #187 skrivet: 19 okt-22 kl 15:21 »
Frågan var nu inte ställd till mig, men kan ändå beskriva hur jag kan tänka mig att ladda mobiltelefonen.
Om jag anser mig tvungen att ladda alltså.
Det kan nog tänkas att jag måste åka en sväng med bilen någon/några gånger per månad. I samband med en sådan tur kan jag ladda från cig.tändaruttaget.
Så länge det finns någon form av bränsle kan jag tänka mig att butiker har någon form av aggregat att framställa elektricitet för i första hand frysar. Under den tid på året det är varmare än ca 10 minusgrader.

Att hålla värmen inomhus och värma mat sköter vi med vedspisen och en kamin.

Det mesta som idag kräver elektricitet är rena tidsfördriv. Det klarar man sig utan. I stället kan man ägna sig åt att leta brännbart material, om det inte finns ett bra lager av den varan..
Vi går nu mot en kallare årstid och just nu finns egentligen inget behov av kylskåp här. Det skulle gå utmärkt att förvara kylvaror utomhus. När det börjar bli ändå kallare går det förvara dem i ett kallställt rum.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #188 skrivet: 19 okt-22 kl 20:39 »
Som jag nämnde tidigare i tråden, men som inte alla tycks ha uppfattat, räknar jag med att om det blir ett så långvarigt och storskaligt strömavbrott att man måste bekymra sig över hur mobilen ska laddas, så kommer det säkerligen inte heller att finnas ström till teleoperatörernas basstationer i närheten och därmed har man ingen användning för mobilen.

Vasa

• -
« Svar #189 skrivet: 19 okt-22 kl 21:12 »
Även innan elen försvinner finns det risk att telenätet kan vara överbelastad om landet skulle vara under ett fientligt angrepp. Och strax innan överbelastningen får man räkna med mycket falsk information som cirkulerar ute på nätet så kallade cyber warfare kan hacka in myndighetssidor enbart för att sprida falsk information som är en del av krigföring. Hur man vänder och vrider har en mobiltelefon inget märkvärdigt värde i ett sådant läge för att man måste fokusera på att skaffa prylar baserad på att den kan ladda mobiler och dessutom prylar som man inte kan reparera själv det där Biolite camping köket är byggd på ett sätt så att det inte går att laga om det pajar.     

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #190 skrivet: 20 okt-22 kl 09:29 »
Lös problemet med mat, värme och rent vatten. Moderna kommunikationssystem kommer inte att fungera.
Det är väl inte så illa att det räcker för fienden att slå ut mobiltelefonerna för att vi ska vika ner oss?
Skaffa ett eldstål och lär er använda det. Var beredda på att bli internflyktingar eftersom städer är sämsta platsen att vara på då alla resurser måste transporteras dit från landsbygden.
Jag tror dessutom att det är bråttom. Troligen har tredje världskriget redan startat.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #191 skrivet: 20 okt-22 kl 12:14 »
Skaffa ett eldstål och lär er använda det.
Att skaffa saker som inte används i vardagen vet jag inte om det är så meningsfullt?

Att fylla på förråden av ljus, ved, tändstickor, tändare osv tror jag är mer användbart.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #192 skrivet: 20 okt-22 kl 13:36 »
Det är i vardagen du ska använda det så du kan när det krävs.
Samma sak med matlagning och andra vardagssysslor.
Vi får faktiskt tänka på att tändstickor kan bli en bristvara.
Ved är redan en bristvara i ett av världens virkesrikaste länder tack vare att ingen stod på vedbacken i våras utan trodde att elpriset skulle bli "normalt".

Skogsvilde

• -
« Svar #193 skrivet: 20 okt-22 kl 14:01 »
Att skaffa saker som inte används i vardagen vet jag inte om det är så meningsfullt?

Att fylla på förråden av ljus, ved, tändstickor, tändare osv tror jag är mer användbart.
Jag har eldstål vid mina eldstäder och övar ganska ofta med dessa.
Så det är nog att räkna som vardagsföremål
Men inte nödvändigtvis.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #194 skrivet: 20 okt-22 kl 17:21 »
Jag har eldstål vid mina eldstäder och övar ganska ofta med dessa.
Så det är nog att räkna som vardagsföremål
Varför använder du det inte i vardagen? Att öva är väl bra men ha grejor som man använder och omsätter är väl bättre?

Det är ju som folk som skaffar speciella gasbrännare eller pellets eldade kök som kanske kan ladda en mobil, har man en kamin med planslipad topp eller en vedspis måste det vara mycket bättre att använda den.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

• -
« Svar #195 skrivet: 20 okt-22 kl 18:29 »
Varför använder du det inte i vardagen? Att öva är väl bra men ha grejor som man använder och omsätter är väl bättre?

Det är ju som folk som skaffar speciella gasbrännare eller pellets eldade kök som kanske kan ladda en mobil, har man en kamin med planslipad topp eller en vedspis måste det vara mycket bättre att använda den.
Främst är det så att eldstålet slits rejält och det kan ta lite lång tid att använda det.
Dvs det är logiskt att använda tändstickor eller gaständaren som fungerar precis lika bra.
Har även en sån där eldsnurra, men den är mest kuriosa.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #196 skrivet: 22 okt-22 kl 21:06 »
Känns inte precis som att brist på tändstickor och avsaknad av eldstål kommer att göra att jag inte får fyr i spisen. Skulle det mot förmodan ta slut på tändstickor och tändare här får jag väl spara glöd i en hink. Finns många andra sätt att starta en eld också.

Biolite ger 3 watt, det är inte mycket. Min mobiltelefon varnar för svag laddning om den får så lite. Om jag rycker igång elverket så får jag 2000 watt.

En sådan där rolig fläkt som snurrar om man ställer den på vedspisen ger nog ungefär lika mycket ström som Biolite.

DennisCA

• Finland
« Svar #197 skrivet: 22 okt-22 kl 21:28 »
Ska man bunkra tändstickor måste jag säga de där stora biltematändstickorna är jättebra.

För belysning har jag annars en mantellampa och tillbehör till den. Har även tänkt skaffa vanliga oljelampor.

Skogsvilde

• -
« Svar #198 skrivet: 22 okt-22 kl 22:42 »
Känns inte precis som att brist på tändstickor och avsaknad av eldstål kommer att göra att jag inte får fyr i spisen. Skulle det mot förmodan ta slut på tändstickor och tändare här får jag väl spara glöd i en hink. Finns många andra sätt att starta en eld också.

Biolite ger 3 watt, det är inte mycket. Min mobiltelefon varnar för svag laddning om den får så lite. Om jag rycker igång elverket så får jag 2000 watt.

En sådan där rolig fläkt som snurrar om man ställer den på vedspisen ger nog ungefär lika mycket ström som Biolite.
Och min telefon måste ha 10w vid trådlös laddning.
Så biolite är ett kostsamt misslyckande.
Om jag inte köper en väldigt lite och enkel telefon.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #199 skrivet: 22 okt-22 kl 23:06 »
Men Biolite har nog ett uppsving nu när folk köper på sig krimskrams som de tror skall rädda dem vid en kris. Finns fina möjligheter för den samvetslöse att bli rik vid sådana här tillfällen. Biolite säljer bland annat 1 kg pellets för 149 kr :o

Ett fulladdat bilbatteri kan ju ladda en mobil mellan 10-20 gånger och ändå kunna starta bilen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1242 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser