Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!  (läst 36191 gånger)

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #40 skrivet: 19 mar-22 kl 20:28 »
För telefon och annan teknik behövs det elström. Likaså för nödvändig belysning. Det finns ett campingkök som producerar elström när man använder det. Det heter Biolite.    Matolja / matfett och diskmedel / tvättmedel / tvål, var det ont om under kriget.
Annars, gå runt och prata med alla dina grannar och lär känna dom, inte bara dom som är dina närmaste vänner.
Dina lantbruksgrannar kan få stora problem i sin storskaliga produktion så du och alla vi andra som kan, ska nog producera mat.
För matlagning är din grill utmärkt, ta hem extra kol.
kretslopp

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #41 skrivet: 20 mar-22 kl 11:57 »
Det där Biolite-köket har vi ju mer eller mindre sågat i annan tråd.

De stora djurhållarna kan som sagt få stora problem, så det kan vara rätt bra att vara beredd på att rycka in så de fortfarande kan hålla igång driften. Även växtodlarna kan behöva hjälp, även om det kanske mer rör sig om att folk samlar ihop diesel så maskinerna kan gå. Det är trots allt de stora som matar flest invånare.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #42 skrivet: 20 mar-22 kl 12:28 »
Det där Biolite-köket har vi ju mer eller mindre sågat i annan tråd.

De stora djurhållarna kan som sagt få stora problem, så det kan vara rätt bra att vara beredd på att rycka in så de fortfarande kan hålla igång driften. Även växtodlarna kan behöva hjälp, även om det kanske mer rör sig om att folk samlar ihop diesel så maskinerna kan gå. Det är trots allt de stora som matar flest invånare.
Jepp.
Dom är rätt värdelösa annat än som lite kuriosa och för att ladda upp telefonen till att ringa ett nödsamtal.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #43 skrivet: 20 mar-22 kl 12:49 »
Om man vill säkra upp ström till att klara sig under en period så är det smartaste att ha en batteribank och solceller till att ladda den.
Allra bäst är det om det är en utrustning som används normalt i hushållet då batterier mår bäst av att användas.
Alternativt att man har elverk av något slag.
Allt från förbränningsmotordrivna via vind till vatten.
Även stirlingmotorn är intressant i dessa lösningar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #44 skrivet: 20 mar-22 kl 14:26 »
Idag är ju solcellerna så billiga att även en fattigpensionär kan köpa en liten.

Men om man ser till vad de ukrainska flyktingarna har med sig så är det inte vare sig vevradio eller spritkök. Man får räkna med att de som flyr från städerna inte har något nyttigt med sig, utan det får vi på landet som inte flyttar på oss stå för. Nog räcker min ström till att ladda ett par mobiltelefoner extra.

Man kanske skulle gå ut med från FHM att förutom tandborste och mediciner så är det trevligt om man packar ner en kvarting gåbortsprit i ryggsäcken, så man har att bryta isen med när man flyttar in ;D

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #45 skrivet: 20 mar-22 kl 18:52 »

"Om kriget kommer" så är det ju internflyktingar vi får, alltså sådana som bor i våra städer och inte kan bo kvar där för att det är svårt att bo i en stad som slutar fungera, och som dessutom verkar vara kul att skjuta raketer på. De människorna tar nog med i stort sett samma sorts packning som de Ukrainska flyktingarna. En del har ju släkt och vänner på landsbygden, så de packar väl bilen full, men de som saknar bil eller mål reser nog lätt.

Följdmodererat  (:)
« Senast ändrad: 21 mar-22 kl 21:11 av javill »

cederbusch

• Färre prylar och måsten tack
    • Närke
« Svar #46 skrivet: 21 mar-22 kl 09:05 »
Man kanske skulle gå ut med från FHM att förutom tandborste och mediciner så är det trevligt om man packar ner en kvarting gåbortsprit i ryggsäcken, så man har att bryta isen med när man flyttar in ;D

Detta är ju lite gulligt tänkt. Och det verkar vara "känslan" i tråden att det kommer som bäst några få strövare från staden som man kan inhysa.

Men ta Sthlm. 1 miljon invånare, som bara kan sprida sig 180 grader från staden sett. Och runt Sthlm är det ju förövrigt rätt befolkat. Så man måste nog komma bra långt bort för att bara få se några få som kommer gåendes.

Hade en intressant diskussion med en vän om detta för ett tag sen. Hen bor på landet, men bara 5 km utanför Örebro. Sveriges 6:e största stad med ca 150.000 invånare. Hen menade att de på hens väg kommer klara sig fint i en kris. De går bara samman (jag uppskattar det till kanske 40 personer), börjar odla på åkrarna och lever lyckligt självhushåll i en isolerad bubbla. Jag orkade inte ens gå in på det absurda i att plötsligt börja självhushålla och odla utan den minsta förberedelse. Gud förbjude att krisen dessutom skulle råka starta i början av vintern. Jag menade att de får nog besökare från Örebro, varpå hen förklarade att byvägens jägare helt enkelt skulle sätta upp vägspärrar i ändarna. Men det var eg irrelevant för i hens värld skulle alla i Örebro snällt stanna kvar i sina lägenheter och invänta att samhället skulle rädda dem.

Man kommer troligen inte kunna leva kvar i en stad särskilt länge vid en kris av typen att all ström försvinner och leveranserna slutar komma. Men vi säger ändå att 1/3 blir kvar i staden. Så 100.000 personer kommer börja ge sig av i jakt på vatten och föda. Man kan ju anta att de flesta kommer följa vägarna ut ur staden, jag räknar dem till 11 större vägar i olika riktningar. Så drygt 9000 personer går längs respektive riktning. Av vilka en leder dem direkt förbi vännen ifråga. Men låt oss ändå för argumentets skull säga att alla dessa fördelar sig så att lika många går åt varje gradtal, 360 st, i en cirkel runt staden (jag bortser från att en stor bit av dessa består av sjö). Så åt varje grad går 277 personer.

Det innebär att på vännens väg kommer plötsligt iaf tusen personer dyka upp. I hens värld kommer de få som ev kommer, anlända i välartad ordning vid någon av vägens båda ändar. Att folk skulle gå genom skogen och komma ut på mitten har nog inte ens slagit hen. Och skulle de bli aggressiva skulle jägarna skjuta nån av dem. Då skulle alla bli rädda och omedelbart vända tillbaka till staden och aldrig mer komma tillbaka. Hade det varit jag där i klungan och en av jägarna, som ju knappast kan vara mer än 10 av de 40, och alltså  kanske max 5 st vid vägspärren, skjutit nåt av alla som stod där, hade iaf jag förmodligen blivit så förbannad att jag hade uppmanat alla att helt enkelt bara rusa över dem. 5 jägare, som måste ladda om mellan skotten, för de har ju knappast automatvapen. Det är snabbt åtgärdat.

Men detta var också irrelevant, för i hens värld kommer kanske några enstaka. Och de kan man bjuda in till gemenskapen att hjälpa till att odla på åkrarna.

Hade ganska lustigt åt min väns naivitet i så många olika saker.  ;D
Färre prylar och måsten tack

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #47 skrivet: 21 mar-22 kl 09:34 »
Ja, det kommer inte bli snyggt överallt...

De stora städernas enorma befolkning gör det helt enkelt omöjligt att klara försörjningen med självhushållning. Därför är det nödvändigt att matindustrin hålls igång i tillräcklig omfattning under en kris.

Det är nästan hälften av alla som bor i eget hus, så platsen att ta hand om internflyktingar finns. Att bo 2 familjer i ett hus som idag används för 1 familj är ju inte så katastrofalt. Däremot så har ytterst få en egen matproduktion, och som du säger, kommer krisen vid fel tid på året så blir det ännu värre.

Det kommer givetvis att bli bråk, och Sverige har förändrats en del, så vissa grupper kommer att ställa till oordning rejält ett tag. Sverige har ju varit ett land som haft så låg kriminalitet att man räknat det som säkert vid en kris, dvs att plundring mm inte blir något problem. Men vi kanske är lite över gränsen idag.

Annett

• Hejsan!
« Svar #48 skrivet: 21 mar-22 kl 09:47 »
Hur skapades ALLTET?
"I början var ordet".
Varje ord, varje tanke, varje känsla (framför allt känslor!!!!) är SKAP-ANDE pga att allt i universum, naturen sänder ut en unik frekvens och vibration. Och frekvens och vibration är skapande i sig.
Så allt skapades av ett med-vet-ANDE....
Orden har faktiskt betydelse, även om vi har glömt det och inte reflekterar över det längre.
Mer står det att människan skapades enligt detta medvetandets mall.
Det betyder att även vårt medvetande är skapande i sig.

Därför ska vi hållas i rädsla, för då står vi inte i vår kraft och vi skapar mer hemskheter att vara rädda för. Det klan man tänka sig som att vi är sndare och samtidigt mottagare. Vi sänder ut en frekvens och det skapar händelser, drar till sig människor som ligger på en liknande frekvens.
Och allt som vi fokuserar på ger vi energi till.
Fokuserar vi på krigsrädsla skapar vi mer krig och mer rädslor ut i världen som ringar på vattnet.
Så det bästa vi kan göra är inte att preppa, även om jag har gjort det till en viss del enligt mottot, "Prepare for the worst and pray for the best".
Men jag har mitt fokus på att skicka tankar av fred ut i världen, skapar fred i min närmaste omgivning, se alla människor som en enhat, ser att man kan skapa något fantastiskt på den vackra planeten som vi bor på.

Förändringar i MED-VET-ANDET skapar förändringar i den materiella, fysiska världen och denna universella lag gäller alltid, oavsett om vi är medvetna om att den finns eller inte.
Utan förändringar av medvetandet kommer vi skapa samma sak i den yttre världen... om och om igen!
Det visste redan Albert Einstein: "Att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat är vansinne".

Även kineserna, som är närmare den ursprungliga mänskliga visdomen har vetat om det som vi har låtit falla i glömska i tusentals år:

If there is light in the soul, There will be beauty in the person.
If there is beauty in the person, There will be harmony in the house.
If there is harmony in the house, There will be order in the nation.
If there is order in the nation, There will be peace in the world. — Chinese proverb

Allt börjar med att vi jobbar med oss själva, sprider och skapar fred i vår närmaste omgivning, lever utifrån vårt egna inre, hjärtat och sprider omtanke, tar ansvar, är tacksamma, visar uppskattning, skapar harmoni, balans, kärlek inifrån och ut.
Den materiella världen kan inte annat än att anpassa sig till det.

Detta innebär dock att vi även behöver AGERA och aktivt leva utifrån det.
Om jag är rädd för krig och delta i att skapa intriger på jobbet, om jag drömmer om en värld där mänskligheten lever i harmoni med naturen, men jag konsumerar och vill bevara den ytan av att jag är en av alla de som lever som alla de, om jag köper kläder som syddes av slavarbeta inom industrin osv... ja, då hjälper det inta att tänka fina tankar.
Ord-känsla-handling måste spela samma melodi, sända ut samma frekvens och vibration. Den lägsta vibrationen är rädsla, den högsta kärlek, respekt, omtanke, balans....

Kreativitet är om jag tar stenarna som andra lägger i min väg och bygger ett hus av dem.

cederbusch

• Närke
« Svar #49 skrivet: 21 mar-22 kl 10:10 »
ja, då hjälper det inta att tänka fina tankar.

Det här var det mest sanna ur den texten.

Vasa

• -
« Svar #50 skrivet: 21 mar-22 kl 10:35 »
Wow tråden har utvecklat sig till ett slags morsealfabet!

Jag gillar alla sorters folk och jag gillar dem som mest när de visar sina känslor ärligt och kommunicerar på ett sätt så att andra i omgivningen blir tvingade att tänka själva för att förstå vad dem säger..

Hemberedskap handlar inte bara om att hantera det materiella biten, utan det emotionella krishantering är lika viktig för att preppar för

Keep it up boys and girls!   

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #51 skrivet: 21 mar-22 kl 12:00 »
Jag tror att sammanhållning och samarbete är det viktigaste. Därför så prata och lär känna dina grannar är en viktig del.
kretslopp

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #52 skrivet: 21 mar-22 kl 21:14 »
Håll er till ämnet.  (:)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vasa

• -
« Svar #53 skrivet: 22 mar-22 kl 11:28 »
Jag tror att jag måste förklara mitt förra inlägg, därför att det kan ha blivit missförstått och gått så långt så att det kan till och med ha orsakat kärnan till all moderering, (men om det inte var så fallet kan ni bortse från detta);

Vad jag menade med "morsealfabetet" var att; (enligt min egen uppfattning) såg jag mycket mer innehållsrikhet än vad själva orden beskriver i både cedebusch's och Annett's inlägg, d v s att börja tänka och sätta oss i sådana verkligheter och utveckla vår tankebana vidare därifrån för att förstå mer utav det, än att bara försöka förstå det endast baserad på förutsättningar som vi just nu har, vilka de än kan vara.

Det är ju så med morsealfabetet, man hör ju bara några beep, fast det kan ju betyda mycket mer än bara beep..

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #54 skrivet: 22 mar-22 kl 11:36 »
Vasa, det var inte ditt inlägg som orsakade modereringen utan att tråden började slira iväg från ämnet.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #55 skrivet: 23 mar-22 kl 08:48 »
Bra poäng. Den mentala biten skulle bli jobbig den med, inte minst när det börjar spridas propaganda och felaktig information i sådan omfattning att befolkningen tappar modet. Om någon känner sig bättre till mods av att ha köpt hem extra av något i sammanhanget så trivialt som väggfärg eller kortlekar så är det inte att underskatta. Det kanske inte hjälper men om det känns lite bättre är ju något vunnet.

Kanske en bok om enkel grönsaksodling på villatomt är bra att ha hemma ifall internet går ner. Men det är kanske få på Alternativ som inte redan har :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #56 skrivet: 23 mar-22 kl 09:40 »
Under andra världskriget var det många som odlade upp mer av sina trädgårdar än de gjort tidigare även om betydligt fler odlade hemma redan innan jämfört med idag. Många där jag växte upp hade också haft kaniner förutom höns för att få tillgång till kött under kriget. En del hade fortfarande kaniner. Så gissningsvis skulle fler göra samma i en långvarig kris när det gäller mat.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #57 skrivet: 23 mar-22 kl 12:06 »
Under andra världskriget var det många som odlade upp mer av sina trädgårdar än de gjort tidigare även om betydligt fler odlade hemma redan innan jämfört med idag. Många där jag växte upp hade också haft kaniner förutom höns för att få tillgång till kött under kriget. En del hade fortfarande kaniner. Så gissningsvis skulle fler göra samma i en långvarig kris när det gäller mat.

Ja, och det hölls kurser i effektiv odling. Min mor gick en sådan kurs och det som förordades då var de upphöjda sängarna. Kaniner var ju något som man faktiskt kunde hålla. Rätt bra djur ur krissynpunkt. Liten vinterstam och bra kullar, och att det går att få tag i mat åt dem även om man bor i staden. Ett djur som varken väsnas eller klagar på att sitta i en bur.

cederbusch

• Närke
« Svar #58 skrivet: 23 mar-22 kl 14:17 »
Tror det blir svårt att använda 1940-talet som nån slags referens för hur vi skulle kunna självhushålla idag.

En snabb sökning på nätet ger att 2020 fanns knappt 4,8 miljoner hushåll i Sverige i lika många bostäder. Av alla hushåll bodde 43 procent i ett småhus och 49 procent i en lägenhet i ett flerbostadshus. Tänker att vi av det kan dra slutsatsen att endast 43 % av alla hushåll har nån form av trädgård att odla i.

Visserligen odlas det en hel del på kolonilotter, men det är ju mest för nöjes skull. Jag odlade bönor på en hyfsat stor bädd en säsong, bara för att testa. Insåg snabbt att bli självförsörjande på bönor är ingen realistisk idé.

Jag utgår också från att elförsörjningen inte fungerar i händelse av krig, eller annan stor kris. Det var ju först efter 1940-talet som svenska hushåll började bli beroende av el i hemmet för alla sina apparater. Så sent som 1938 var fortfarande var 10:e svenskt hushåll helt utan el, främst de på landsbygden. Det var dessutom först framåt 1950-talet som elspisen började ta över efter vedspisen.

Så när man pratar om hur folk gjorde på 40-talet, jämför man äpplen och päron. Då hade folk en helt annan beredskap för en kris iom att man levde relativt fattigt och utan det beroende av el som vi gör idag. Dessutom är vi idag 10,3 miljoner i Sverige. 1940 var vi 6,3.

Jag tror faktiskt inte det är realistiskt för gemene man att göra så mkt mer förberedelser för en kris än vad broschyren "Om krisen eller kriget kommer" säger: möjlighet att hålla sig varm, kunna laga mat, vatten och mat för några veckor. Själv har jag löst det, även om det inte var anledningen till det, genom att hyra ett torp utan el där jag har vatten och eldningsmöjligheter. Och numera har jag några kassar med konserver, pasta och annat stående så att det bara är att packa in i bilen och ta sig dit om nått händer.

Finns ju andra trådar här i forumet som beskriver hur mkt investeringskostnader det handlar om för att ens starta med självhushåll, och sen hur mkt jobb det innebär att hålla det igång. Så det är definitivt inte för alla. Det hjälper ju till om man ärvt ett jordbruk eller så.
« Senast ändrad: 23 mar-22 kl 14:22 av cederbusch »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #59 skrivet: 23 mar-22 kl 14:44 »
Visst är det besvärligare nu än då, men det är 40-talet vi halkar tillbaks till om vi inte får igång väsentliga delar av samhällets funktioner. Så det är en bra jämförelse.

Att starta en självhushållning som räddar det egna hushållet behöver inte kosta så mycket pengar. Ett par tusen i utsäde, en spade och en stark rygg ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1234 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser