Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lösning fläkt och avluftning tillsammans  (läst 747 gånger)

Tinyliving

  • Inlägg: 88
    • Västergötland
lösning fläkt och avluftning tillsammans
« skrivet: 03 maj-21 kl 21:28 »
Hej

Sitter och försöker hitta på en snygg lösning på att få ut kanalen från köksfläkt tillsammans med avluftningen på avloppet tillsammans genom taket. Hittar inga huvar som passar för det. Min tanke att att de ska gå ut bredvid varandra och ha en gemensam huv. Kan man bygga en egen. Ska lägga faltak så lätt att såga och anpassa vid behov. Idéer? Kan man bygga en egen liten låda till dem och klä med papp och brädor?

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: lösning fläkt och avluftning tillsammans
« Svar #1 skrivet: 03 maj-21 kl 22:16 »
Jag skulle inte rekommendera att du låter dem gå ut tillsammans, för stor risk att det börjar lukta avlopp i köket om det blir undertryck där och sugs in luft i köksfläktsröret t ex vid någon viss vindriktning eller när du eldar i köksspisen.

En lösning som förekommer är att bygga en fyrkantig låda som en "blindskorsten", låta köksfläktsröret sluta inne i lådan som förses med några ventilationsgaller på sidorna, medan avloppsventilationsröret får fortsätta en halvmeter upp från lådan där det avslutas med en huv/hatt.
Tänk på att åtminstone köksfläktsröret bör vara åtkomligt för rensning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 2 användare
Jalbertsson, savidavi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser