Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar i spagat!  (läst 2988 gånger)

norrgårdstupp

• Gäst
Kycklingar i spagat!
« skrivet: 30 maj-07 kl 08:04 »
Hej! jag har nu kläckt fram ett gäng Brahma kycklingar igen! men det är en som står i spagat, är det bara att ta bort den? eller rättar det till sig av sig själv? Det ser inte så bra ut, men den verkar pigg.
Tacksam för råd  hur jag ska göra med den!

LEK

Re:Kycklingar i spagat!
« Svar #1 skrivet: 30 maj-07 kl 08:47 »
Hej!
Jag hade nog gett den en vecka, konstigheter kan rätta till sig. Huvudsaken är ju om den kan äta och dricka själv.
Hoppas det går bra!!!

Silverfallet

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 maj-07 kl 09:00 »
Förlamning brukar inte laga sig själv.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #3 skrivet: 30 maj-07 kl 09:01 »
Jag tog bort två kycklingar som inte kom upp på benen efter två respektive två och ett halvt dygn. NU stod de ju inte spagat....Men jag är nog lite krass i tänket, att inte spara svaga.

hustran

« Svar #4 skrivet: 30 maj-07 kl 10:33 »
Om föräldrarna är vaccinerade mot hönsförlamning,så drabbas ungarna lätt av det har jag märkt.Vi provade Beviplex forte,finns på apoteket .slå en skvätt i dricksvattnet.Ingen fara för överdosering har jag hört.Altså,Bvitamin.Lycka till.

LEK

« Svar #5 skrivet: 30 maj-07 kl 12:17 »
Hej! En liten undran bara... Beror alla defekter hos kycklingar på marek (förlamning). Har man inte sett sjukdomssymtom innan kan det väl mycket väl vara så att man faktiskt inte har smittan i sitt hönshus och då kan man väl avvakta och se vad som händer med en liten som är lite lealös när den kommer ut ur ägget ???.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 maj-07 kl 12:45 »
Hönsförlamning finns i alla höns ligger latent.
Alltså kan ma aldrig säga att man inte har.
Dåliga djur ska bort inte avlas vidare på.

LEK

« Svar #7 skrivet: 30 maj-07 kl 20:57 »
ja, hopp :-[
« Senast ändrad: 30 maj-07 kl 20:57 av LEK »

Neta

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 jun-07 kl 16:06 »
Om kycklingen är nykläckt och "står i spagat" finns det två alternativ antingen ta bort den eller försöka hjälpa den. Om den faktiskt försöker stå kan det behövas lite hjälp. Jag har vid något tillfälle använt en påsklämma (som där med en ståltråd i och papper runt som man kan böja) och satt runt båda benen så att de håller ihop. Du kan ju prova. Hjälper det inte så återstår nog bara alternativ 1.

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser