Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drottningodling  (läst 1282 gånger)

hofboss

• Centrala Skåne
    • Skåne
Drottningodling
« skrivet: 10 okt-20 kl 22:06 »
När på året är det lättast/ bäst resultat att odla drottningar och få dom parade, våren, försommaren, sommaren, sensommar eller höst?
Vilka tips finns det på att få ut bäst/ hög kvallitet/ bra parade drottningar?

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Drottningodling
« Svar #1 skrivet: 10 okt-20 kl 22:44 »
Våren = inga könsmogna drönare. I övrigt funkar alla tidpunkter du räknade upp om det finns gott om drönare i luften. Hösten är dock vansklig, då det ofta blir svårt för brunstiga drottningar att hitta lämplig väderlek, och då flyger de ut onödigt många gånger med förhöjd risk att omkomma.

Hög kvalitet på parningarna blir det om luftrummet är översållat av könsmogna drönare, massor med drönare, och väderleken är god.

Med risk för påhopp från militanta veganer och raketforskare, så kan jag bara nämna att genom att dissekera bakkroppen på en parad eller inseminerad drottning då och då så kommer du lära dig att se på hennes spermateka hur välparad hon är, dvs hur långt äggläggningen förmodas räcka.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 okt-20 kl 17:30 »
I de flesta böcker sägs det att lättast är det under traktens normala svärmningsperiod, och precis efter. Fast jag håller med Thomas, alla tidpunkter funkar, utom om man (som jag) odlar i drottningriktigt samhälle, då blir det svårare lite senare på sommaren.

Torkel

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 11 okt-20 kl 19:44 »
I de flesta böcker sägs det att lättast är det under traktens normala svärmningsperiod, och precis efter. Fast jag håller med Thomas, alla tidpunkter funkar, utom om man (som jag) odlar i drottningriktigt samhälle, då blir det svårare lite senare på sommaren.
"drottningriktigt samhälle"... Vad menas med det?

Små

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 11 okt-20 kl 20:25 »
Bara att det har en drottning.

Små

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 11 okt-20 kl 20:30 »
Det finns många varianter, men de har det gemensamt att samhället är lite mer stabilt under längre tid, och att man inte kan odla lika många drottningar per omgång som om man skakar i bin från många ramar i en låda, sk "kokare", eller liknande.

Jano

• Halland
« Svar #6 skrivet: 11 okt-20 kl 21:45 »

Hög kvalitet på parningarna blir det om luftrummet är översållat av könsmogna drönare, massor med drönare, och väderleken är god.

Med risk för påhopp från militanta veganer och raketforskare, så kan jag bara nämna att genom att dissekera bakkroppen på en parad eller inseminerad drottning då och då så kommer du lära dig att se på hennes spermateka hur välparad hon är, dvs hur långt äggläggningen förmodas räcka.

Jag håller med om det du skriver i första stycket och det fungerar allra bäst under första hälften av juni månad.
 Sen ställer jag mig lite tvekande inför ditt råd i andra stycket. Den dissekerade drottningens äggläggning förmodas inte räcka så värst långt även om spermatekan är välfylld.

hofboss

• Centrala Skåne
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 11 okt-20 kl 23:34 »

Jag håller med om det du skriver i första stycket och det fungerar allra bäst under första hälften av juni månad.
Sen ställer jag mig lite tvekande inför ditt råd i andra stycket. Den dissekerade drottningens äggläggning förmodas inte räcka så värst långt även om spermatekan är välfylld.
;D ;D ;D ;D ;D ;D

Små

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 11 okt-20 kl 23:53 »
Måste man dissekera alla drottningar?

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 1 användare
lavendula

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser