Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta plintar under timmerstuga?  (läst 531 gånger)

nanna

• Gästrikland
Gjuta plintar under timmerstuga?
« skrivet: 04 sep-20 kl 01:37 »
Jag har en timmerstuga byggd någon gång under 1800-talets senare hälft, och huset har de senaste åren börjat sjunka i ena hörnet p.g.a en altan som byggdes fast på ena långsidan i början av 90-talet. Altanen är numera riven, och det är dags att höja huset och fylla på med fler och nya stenar i både hörnet och längs långsidan.

Vi har kämpat för att få dit en utbildad timmerman, men av flera olika anledningar är det två stycken som redan avsagt sig jobbet, och vi har därför fått "nöja" oss med en vanlig snickare med erfarenhet av timmerhus. Han säger nu att han skulle vilja gjuta en plint i det hörnet, för att förhindra att huset skulle sjunka där igen, och sedan täcka med stenar längst ut av estetiska skäl.

Min fråga är då, om det är rimligt att göra så? Jag är livrädd för att göra något som på något sätt kan skada huset, och då den gamla altanen (såklart i tryckat virke) lämnat tråkiga spår i form av ruttnande stockar, vill jag absolut inte ha ett material som inte släpper igenom tillräckligt med luft och fukt.

Vore tacksam om någon kunnig kan antingen lugna mig, eller säga åt mig om jag måste leta ännu en ny snickare/timmerman.

La upp detta i Timring och stolpverk men fick inga svar, så tänkte chansa här istället.

Landet

• Västerbotten
SV: Gjuta plintar under timmerstuga?
« Svar #1 skrivet: 04 sep-20 kl 07:41 »
Gör han som man ska är det ingen fara men ska han då gräva ur också.? Behövs ju en rätt stor gjutning för att ersätta en stor sten.

sayerbýr

• sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter farm
« Svar #2 skrivet: 04 sep-20 kl 08:56 »
Har du kollat med trätämjaren?
Han är verksam lite varstans och verkar utgå från Sala trakten. Så Gästrikland bör ev. funka.

Gott renomé på insta iallafall :)
http://sayerbyr.wordpress.com - En mark med knappt körbar tillfart, en stuga utan el och vatten på traditionellt sätt. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 2km till närmaste hus och 900 meter från något som kan kallas väg. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdommar.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 04 sep-20 kl 18:43 »
Gör fuktspärr mellan plint/sten av syllpapp. Förr använde man en bunt björknäver.
Sten är ett "dött" material som inte suger i sig fukt. Gjutning är nog ett sämre alternativ.

nanna

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 07 sep-20 kl 16:11 »
Har du kollat med trätämjaren?
Han är verksam lite varstans och verkar utgå från Sala trakten. Så Gästrikland bör ev. funka.

Gott renomé på insta iallafall :)
Tyvärr står huset i Jämtland och inte Gästrikland, men tack för tipset!

nanna

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 07 sep-20 kl 16:26 »
Gör han som man ska är det ingen fara men ska han då gräva ur också.? Behövs ju en rätt stor gjutning för att ersätta en stor sten.
Tanken är som jag förstått det att gräva ur, gjuta en plint, och sedan lägga natursten runt för att den inte ska synas.

Skogsvilde

• skriva är svårt när man är fängslad... ;D
    • -
« Svar #6 skrivet: 09 sep-20 kl 13:46 »
Det jag funderar på är under hur lång tid har huset satt sig.

Pratar vi om 50-100 år så är det inget mycket per år.
Det jag antagligen skulle fundera på mest är lösningen att lyfta huset och helt enkelt lägga in passbitar upp till rätt nivå.
Givetvis får dom vara så pass stora att man sprider lasten tillräckligt.

Tanken bakom är att jorden i sig torde vara hyfsat stabil i dag nog näver man rör upp den med grävning så riskerar man ställa till det mer än det är tillrådligt.

Det finns även lösningar där man borrar/trycker ett rör under stenen och trycker in en expanderande massa som lyfter stenen till rätt nivå.
Det kan man tom använda till rejält stora hus.
Den stora nackdelen är att det är en massa kemikalier och plaster inblandat som inte nödvändigtvis är så snälla mot miljön.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

294 gäster, 10 användare (1 dolda)
Liisa, tranberga, crystal, Prillis, grimbart, Burn0ut, Luffsen, Fredrik B, Tuvali Wuscha

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser