Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pil till att binda gärdesgård?  (läst 1190 gånger)

Smedstorpet

  • Inlägg: 6
  • Så mycket att göra och lära, vem har tid att sova!
    • Västmanland
Pil till att binda gärdesgård?
« skrivet: 25 aug-20 kl 20:27 »
Jag ska bygga gärdesgård snart.   Idén att leta redo på hundratals små undertryckte gran är inte lockande.    Jag har tillgång till pil i stora mängder, tros det att det kan går att använda pil för att binda ihop gärdesgården?   

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Pil till att binda gärdesgård?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-20 kl 21:04 »
Visst funkar det.

Dock är jag osäker på vilken tid det är bäst att skörda det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Pil till att binda gärdesgård?
« Svar #2 skrivet: 26 aug-20 kl 15:16 »
När vi har gjort gärdesgård har vi använt grangrenar. Dom har värmts och vridits för att bli mjuka. Men jag tror också det går bra med pil.
kretslopp

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Pil till att binda gärdesgård?
« Svar #3 skrivet: 26 aug-20 kl 15:44 »
Det går att binda med vad som helst, som är mjukt nog (eller uppmjukat via värme), men anledningen till att man traditionellt använt gran (och fortfarnade gör), handlar om att förlänga livslängden på gärdesgården.
Gran, i synnerhet den undertryckta, ruttnar långsamt, medan de flesta lövträd bryts ner betydligt snabbare.

Tänkte du använda lövträd både som stolpar (som trycks ner i jorden), som fyllnadsmaterial (de snedgående "stolparna") och som vidjor för att binda med, så kommer nog gärdesgården att rätt kort livslängd, jämfört med en traditionell gärdesgård, där stolparna helst är av eneträ, "fyllnaden" av undertryckt gran, och vidjorna av gran.

Om det endast är vidjorna att binda med som är problemet, så går det ju att fuska genom att binda med ståltråd.

Annars håller t.ex. ett flätat pilstaket som ofta används för att avgränsa odlingar, endast ungefär 3-5 år.

Och ska man bygga mer än en liten kort stump gärdesgård, som man tycker är ok att den håller en mycket kort tid, så är det kanske klokt att inte tumma på materialvalet.

Torik

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Pil till att binda gärdesgård?
« Svar #4 skrivet: 27 aug-20 kl 09:33 »
Pil kommer hålla i högst två år. Ta grangrenar hellre. Då får du stamkvistat några granar i skogsplanteringen också vilket är positivt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Pil till att binda gärdesgård?
« Svar #5 skrivet: 27 aug-20 kl 12:07 »
Pil sticker man ner i marken så slår de rot och överlever i åratal. Men de kommer förstås växa och få löv på sommaren.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Pil till att binda gärdesgård?
« Svar #6 skrivet: 27 aug-20 kl 12:34 »
Pil sticker man ner i marken så slår de rot och överlever i åratal. Men de kommer förstås växa och få löv på sommaren.

Ja, om pilen (vilken Salix-art som helst) är färsk och levande, alltså med grön bark, så slår den gärna rot.

För några år sedan så experimenterade Vägverket med snökäppar av någon sorts pilträd. För att slippa ta bort käpparna på våren, och ha en massa trasig plast längs vägen från sönderkörda käppar.
Käpparna fick en målning av reflekterande färg på mitten.

På våren så hade ett mångtal av käpparna slagit rot, och det kom kvistar med gröna blad.

De senaste åren har jag inte sett käppar av Salix mera.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

808 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, kloge74, EncEnl, eremit1, Björkris, addebadde, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser