Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vätska under hakan  (läst 7624 gånger)

Stora bocken Bruse

vätska under hakan
« skrivet: 27 maj-07 kl 22:13 »
har börjat släppa ut fåren för att vänja dem vid gräs och en av tackorna har börjat svälla upp under hakan. som en vätskefylld påse.

vi har tagit in dem på kvällen och på morgonen är svullnaden borta.

hon är seg och ser lite blek ut, men  äter okay.är i bra hull.. har ingen feber. har ett bagglamm..jo hon äter jord när hon kommer ut..

en fårfarmare rådde oss att ge henne energibalans morgon/kväll i tre dagar, men utan resultat..

idag blev svullanden värre så vi ringde vetrinär men har hade aldrig hört om nå liknande...

nån som kan hjälpa??

« Senast ändrad: 27 maj-07 kl 22:14 av Stora bocken Bruse »

Byracka

• -
Re:vätska under hakan
« Svar #1 skrivet: 27 maj-07 kl 22:26 »
Det skulle kunna vara stor magmask (Haemonchus). Jag har själv aldrig råkat ut för den, men vad jag förstått kan den vara svårbehandlad. Jag föreslår du letar upp en fårkunnig veterinär att rådgöra med.

Idun

« Svar #2 skrivet: 27 maj-07 kl 22:39 »
Skulle gissa på att det är stora magmasken. Det är en lurig parasit, ger inte de vanliga parasittecknen.

Ta träckprov, ring veterinären för det krävs starka avmaskningmedel och sen är det nytt bete som gäller.

Lycka till

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #3 skrivet: 27 maj-07 kl 22:40 »
Mycket konstigt att inte veterinären hört om liknande....kan till 99% säga att det är stora magmasken, och det borde veterinären också kunnat. Påse under hakan och blodbrist (blek, trött) är typiska symptom. Särskilt svårbehandlat är det inte, men det måste göras å det snaraste - obehandlad så lär hon dö, och flera får i besättningen är också smittade. Hela besättningen måste alltså avmaskas med Ivomec (obs! viktigt, enda avmaskningsmedlet som tar magmasken!), och med den starkare dosen som finns beskriven i följesedeln. Energibalans till dåliga tackan som komplement kan nog säkerligen göra nytta, för att hålla henne på benen tills hon kan återhämta sig.
Låt dem släppa masken på befintliga betet eller stalla in dem under tre dagar, och byt sedan bete.
Du bör sedan göra ytterligare en sådan här avmaskning vid installningen i höst. Håll sedan koll på dina djur alt. ta träckprov under nästa säsong, magmasken stannar gärna på markerna........
Lycka till!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Stora bocken Bruse

« Svar #4 skrivet: 27 maj-07 kl 22:53 »
ok misstänkte att det va nå mask.. skaffade mig därför avmaskningsmedel men det är Valbazen... det funkar alltså inte?

smittar stora magmasken hästar och getter oxå?

tack så jätte mycket för alla snabba svar så har på dygnet!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 27 maj-07 kl 22:58 »
kan till 99% säga att det är stora magmasken, Påse under hakan och blodbrist (blek, trött) är typiska symptom.

Finns en till med just symptomet "Påse under hakan"

Stora leverflundran. Har 7-8 veckors utveckling i fåren och 2-3 månader i snäckan och ger då vanligen symptom i form av gulsot beroende på förstörd lever. Även käftgropsödem lika som vid haemonchus (st.magmask) kan uppträda.
Bra att veta tycker jag  ;)

skaffade mig därför avmaskningsmedel men det är Valbazen... det funkar alltså inte?

Nej du måste ha Ivomec eller Chanaverm.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 29 maj-07 kl 10:22 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Stora bocken Bruse

« Svar #6 skrivet: 27 maj-07 kl 23:17 »
ok.

äter hon jord bara för att hon försöker få bort de?

går det att släppa hästar eller getter på det betet?
alt hur lång tid ska man låta marken vila innan fåren kan beta där?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 28 maj-07 kl 08:47 »
Är det stora magmasken så måste man avmaska nu i maj juni... redan efter´midsomar så börjar maskarna kapsla in sim i tackan för att övervintra...
och då hjälper ingen avmaskning...

Du kan läsa mer om det på fårhälsovårdens hemsida.
http://www.svdhv.org/dhvhome.html

Lycka till..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #8 skrivet: 28 maj-07 kl 12:40 »
ok.

går det att släppa hästar eller getter på det betet?
alt hur lång tid ska man låta marken vila innan fåren kan beta där?

Generellt brukar man ju säga att hästar och får inte har ont av varandras parasiter och därför passar bra för växelvis bete - getterna skulle jag ju däremot vara mer skeptisk till. Och för säkerhets skull skulle jag ta telefonkontakt med veterinär (i ditt fall kanske närmaste fårhälsoveterinär med tanke på din veterinärs svar på tidigare fråga...) och kolla om marken bör betas av annat djurslag. Annars, om du slår betet i juni och sedan låter det vila tills nästa år så BORDE det vara OK då. När jag hade magmasken i min besättning gjorde jag så, plus då akuta avmaskningen samt ny avmaskning vid installning - allt enlig ord. från min veterinär. Jag avmaskade även säsongen efter med Ivomec, för att sedan återgå till Valbazen. Jag har inte fått tillbaka det, detta var fem år sedan nu.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #9 skrivet: 28 maj-07 kl 12:50 »
ok.

äter hon jord bara för att hon försöker få bort de?

Har inget bra svar på detta, men en kvalificerad gissning kan vara att hon känner brist på mineraler/spårämnen. Se till att de har fri tillgång till mineraler i granulat, de hårda mineralstenarna räcker kanske inte just nu....Själv har jag alltid granulat till mina, de äter med glädje och efter behov. Ta en plastdunk och skär upp hela framsidan förutom ca 7 cm längst ner vid botten, så får du en "holk" som tackorna kan sticka in mulen i och äta ur, samtidigt som granulatet ligger still och skyddas från regn och skräp. Spika upp den på en kort bräda som du sedan fäster upp på staketet med ex spännband, så den är lätt att ta ner och göra ren/fylla på. (Välkommen till hajk.... ;) )

Stora bocken Bruse

« Svar #10 skrivet: 29 maj-07 kl 07:21 »
Tänkte meddela att nu har tackan fått vara inne och ser mycket piggare ut, dock inte alls frisk.  Har talat med min veterinär som skrev ut recept på ivomec via telefon.. Skulle komma hem idag hoppas jag.. Fåravmaskning ligger tydligen INTE på lager här hos oss..

Har jobbat natt och har hunnit med och grubblat lite över hur hon fått masken..
Vallen som hon varit utsläppt på en stund om dagarna blev nysådd förra våren med betesvall för får och hästar. Sedan den blev sådd så vilade den sommar och höst och har bara varit hästarna som gått på den under vintern och en bit in på våren.. Vad jag vet så fanns det inga får på åkern innan vi fixade till den heller.. Köpte iofs fåren i november..
Kan hon ha haft den med sig från föregående stället?

Sen undrar jag hur det går till att ta ett träckprov?
Är det bara att skotta upp lite färska kluttar och lägga i lämplig förpackning och skicka nånstans eller skall det gå till på lite mer sofistikerat sätt?  :)
Vad kostar det?
Vore väldigt intressant att få reda på om det verkligen är den där otäcka masken som gör mitt lilla får så dåligt..

Tacksam för svar :)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #11 skrivet: 29 maj-07 kl 08:35 »
DDu kan läsa på fårhälsovårdens hemsida så står det att maksarna övervintrar i tackorna... så hon har antagligen haft dem med sig i "bagaget" så att säga..

Kan ev även övervintra i andra idisslare... tex nöt, rådjur. älgar... men man vet inte säkert...

den klara inte vårt klimat ute vintertid... det är en tropisk parasit..

När man tar träck prov så smalar man färsk träck från flera olika tackor i besättningen o lägger i plast påsar... och lägger dem sedan i ett vadrar kuvert...
finns även info om detta på får hälsovårdens hemsida...

är man medlem så är detta kostnadsfritt .. vet ej vad det kostar annars... men de har en telefon tid vaje förmiddag på vardagar då man kan prata med fårvetrinärer... då kan du säkert fråga...
tid 9-12, 08-725 82 00

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

attefocratte

« Svar #12 skrivet: 29 maj-07 kl 10:02 »
Jag har tyvärr också "köpt mig" haemoncus i år. Fick reda på det genom träckprov, innan några egentliga symtom givit sig till känna. Fårhälsovården rekommenderas!
Fårhälsoveterinären sa också att sam-växelbete med häst inte innebar risk för smitta mellan djurslagen men däremot med nöt!

Stora bocken Bruse

« Svar #13 skrivet: 30 maj-07 kl 21:47 »
Nu är hela bunten avmaskade med ivomec.. 2,5ml per 10kg kroppsvikt..
Gjorde det igår och hjälp vad det var mycket blött bajs imorse när jag kom och matade..
Var nyfiken och var in och försökte kolla om jag skulle se om det låg nå mask i avföringen men det såg dåligt ut.. Hade nog föreställt mig att det skulle ligga en halvmeter stor magmask där, men inte då.. haha

Frågan är när knölen under hakan tänker försvinna??
Förutsatt att det är stora magmasken hon drabbats av..

Annars måste jag nästan få hit veterinären att kolla vad det kan vara..  :-\

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #14 skrivet: 30 maj-07 kl 22:36 »
Det tar ett bra tag innan påsen försvinner helt, först ska masken bort, sedan ska bristerna i kroppen återställas och sedan ska vätskan i påsen återabsorberas av kroppen.......
Inrikta dig på att kolla så att tackan inte blir hastigt försämrad, vilket isåfall skulle kunna tyda på annat problem. Men jag är som sagt ganska övertygad om att det är magmasken!
Så du ska se att din tacka så sakteliga piggar på sig, och framförallt - de andra i besättningen slipper insjukna de också! :D

Stora bocken Bruse

« Svar #15 skrivet: 31 maj-07 kl 14:55 »
Den är BORTA!!!  :o
Kan hända att det är lite sladdrigt under hakan men det kanske är det att den där vätskan ska tillbaks in i kroppen igen men den stora knölen finns inte där..
Känns som att det var precis det som ni har sagt..
Ska nog ringa upp den där veterinären som aldrig hört talas om det å tipsa honom haha

Hoppas jag är av med det för evigt :)
Ska ut och stänglsa nytt parasitfritt bete nu..

1000 tack för all hjälp

Henning

« Svar #16 skrivet: 02 jun-07 kl 15:05 »
Hoppas jag är av med det för evigt :)
Ska ut och stänglsa nytt parasitfritt bete nu..
Hej Brusebocken.
Vad fint att du har nya marker att stängsla in. Ska du bli av med stora magmasken räcker det dock inte även om du inte får synliga problem mer i år.

Tänk på att parasiten inte övervintrar på betet. Man ska alltså avmaska ihjäl dem under vintern när de ligger inkapslade i löpmagen. Ivomec har effekt även på gömda parasiter och det är viktigt att avmaskningen sker innan man släper ut tackorna på våren. Har man dem ute i en rasthage funkar det också men då ska man avmaska tidigare för att slippa få ut haemonchusägg i rasthagen.

Stora bocken Bruse

« Svar #17 skrivet: 05 jun-07 kl 22:54 »
Om jag nu inte använder det betet dom fick det på i år eller nästa sommar är dom borta då??

Och vad gör jag med den bädden som dom "släppte" masken i nu??
Känns konstigt att lägga den på dynghögen och gödsla med den sen..

Henning

« Svar #18 skrivet: 06 jun-07 kl 07:38 »
Du lär bli av parasiten om du avmaskar alla djuren under  vimterm med Ivomec. Haemonchus övervintrar normalt inte på betet. Att ha ett parasitfritt bete att erbjuda tackor med lamm på våren är dock förnämligt när det gäller andra parasiter. Stallgödseln är normalt inget problem. Man sprider inte årets gödsel på marker där fåren betar samma sommar. Ligger gödseln i kompost över sommaren eller sprids på marker som betas eller skördas året därpå är risken nog obefintlig. Möjligen skulle en del bandmaskägg kunna överleva men de lägger normalt inte ägg under vinter o vår.

Kollla gärna vidare på den här tråden.

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?action=display;board=20;threadid=18700;start=0#msg131308

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 06 jun-07 kl 14:36 »
tack så jätte mycket för alla snabba svar så har på dygnet!
Ja, Du på det här forumet är folk hjälpsamma.  Jag stortrivs.  Men just den här tråden var imponerande.  Så kort tid och så många, kunniga svar.  Själv klickade jag inte, för jag trodde inte att jag skulle ha något att tillägga.  Och det har jag inte heller, men har lärt mig en del.  Frustrerande att inte veterinären hade nån åsikt.  Man tycker att han borde känna till att han har kolleger som kallas fårhälsoveterinärer.  (Vad sa han när Du tipsade?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser