Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Svensk Svarthöna och Bohuslän-Dals Svarthöna  (läst 49141 gånger)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Om Svensk Svarthöna och Bohuslän-Dals Svarthöna
« Svar #20 skrivet: 31 mar-08 kl 13:43 »
Tack igen!  :)
Att de är från samma stam från "första början" förstår jag men är de det nu?
Vad jag undrar är alltså om "rasuppfödare" tar höns (som passar i rasstandarden) från lantrasbesättningar även "idag"?

(Svensk dvärg finns ju också både som lantras och standardras.)
Gotlandskaniner, genbank.

amarantus

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 31 mar-08 kl 14:02 »
Tack igen!  :)
Att de är från samma stam från "första början" förstår jag men är de det nu?
Vad jag undrar är alltså om "rasuppfödare" tar höns (som passar i rasstandarden) från lantrasbesättningar även "idag"?

(Svensk dvärg finns ju också både som lantras och standardras.)

;D ok då förstår jag!

Jag tror att genbanken säljer sina till en salig blandning och själv har jag fått förfrågan om jag vill sälja en höna som har ett visst utseende som personen vill ha. Men jag sa nej för då känns det fel på något sätt.
Om någon från rasföreninen köper 10 kycklingar från mig så får de slakta ett urval för utseendet skull. Jag har bara fått en förfrågan bland många.
Tror att de som köper från genbanken har tagit reda på hur vi arbetar känns det som. Rasföreningen har nog sina egna linjer "tror jag" som de utgår ifrån som de säljer o köper av varandra.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #22 skrivet: 13 apr-08 kl 21:21 »
Är det någon som har en bild på en Bohusdals svart kyckling?
Borde de inte vara svarta när de kläcks?
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Daisy

• Bohuslän
« Svar #23 skrivet: 13 apr-08 kl 21:48 »
De kan faktiskt ha lite vitt i från början, det försvinner med tiden.
Jag har 3 barn, man, 2 katter och höns av raserna Orpington, Isbar och Hedemora

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #24 skrivet: 13 apr-08 kl 23:07 »
Tack, blev lite fundersam efter som min första och enda svart kyckling är ganska mycket vit.
Den är jättesöt men kan ju inte låta bli att fundera.
Tuppen och 2hönor har endast gått i hop så nån annan än renrasiga är helt uteslutet.

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Nypålandet

« Svar #25 skrivet: 18 apr-08 kl 21:01 »
¨Fjolårets 10 svarthönskycklingar var svartvita som kycklingar. Inget vitt kvar efter någon månad.

Skytten

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 18 apr-08 kl 21:11 »
Ibland kan en fjäder på vingen förbli vit annars blir allt svart utom blodet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nypålandet

« Svar #27 skrivet: 18 apr-08 kl 21:11 »
Ibland kan en fjäder på vingen förbli vit annars blir allt svart utom blodet.

Och ibland kammen

amarantus

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 18 apr-08 kl 21:19 »
Är det någon som har en bild på en Bohusdals svart kyckling?
Borde de inte vara svarta när de kläcks?

;D Jag köpte genbanksanslutna svarthöns och vid första kläckningen trodde jag att jag blivit lurad :-[ för vissa var så mkt vitt på att jag var tvungen att ringa runt och fråga om detta stämde ;D

Vissa kycklingar är väldigt mkt vitt i men allt försvinner sen :)

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #29 skrivet: 18 apr-08 kl 23:55 »
Här kommer en bild på en svarthönekyckling! :D :D "min" första kyckling!  :D
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Hylletorp

• Närke
    • Hylletorp gård
« Svar #30 skrivet: 25 aug-08 kl 16:12 »
Jag tänkta skaffa mig en liten flock med några hönor och en tupp av rasen "svarthöna" i vår. Tänkte köpa dom för en genbank. Hur är bäst att köpa? Hönorna från ett ställe och tuppen från ett annat så man minskar släktskapet redan från början??
Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #31 skrivet: 25 aug-08 kl 19:01 »
Ja det är alltid bäst! Ju mindre inavel desto bättre, även om höns inte anses vara särskilt känsliga för inavel.

Det kan dock vara svårt att hitta svartehöns med genbank, de flesta har dte inte... Jag har själv kikat efter genbankade svartehöns utan framgång...

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #32 skrivet: 25 aug-08 kl 21:13 »
Ååh svarthöns som är så gulliga! Hoppas du får tag i några fina. Jag är själv lite sugen på nån svarthöna.
ofrivilligt hönslös

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #33 skrivet: 26 aug-08 kl 11:13 »
Ring Benno Jönsson som är genbanksansvarig för Svarthönan. Han vet var dina närmsta genbanker finns och eventuellt kan han veta ifall de har något till salu. Men med info från honom slipper du irra runt och missa var genbankerna finns. Tel nr 0526-604 18.

Naturligtvis är det inte fel att ta hönsen från ett ställe och tuppar och ev fler höns från ett annat för att få större spridning på ursprungsgenerna i flocken, men det är inte nödvändigt. Man måste komma ihåg att alla djur kommer i alla fall från en och samma flock i början och där har de redan passerat nålsögat när det gäller inavel.

Har den genbank du hittar friska, fina, välartade djur är det helt OK att ta samtliga från en och samma uppfödare. Men ta helst flera tuppar, och då hellre tre än två. Detta för att två tuppar har inte annat att göra än att jaga varandra, med tre så kan ledartuppen inte vara på båda samtidigt och det hela fungerar mycket bättre. Rent genetiskt är det bästa att ha lika många tuppar som hönor men det är inte så realistiskt, men i alla fall fler än en vilket inte är helt bra.

När du sedan hittat dina svarthöns anslut dem till genbanken också så dessa djur får fortleva innom aveln. Detta pratar du också med Benno om.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #34 skrivet: 04 sep-08 kl 07:49 »
inte alls... det finns säkert olika färgvariationer på kammarna även där...  ska dom då slås ut ???   bland mina hedemoror är färgvariationen  enorm...

jag slår inte bort dom med blå kam eller svarta kammar inte heller dom med röda kammar

det räcker väll att vi slår bort varandra i samhället...

lev väl...

Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #35 skrivet: 05 sep-08 kl 09:44 »
Är man genbank och vill bevara dessa djur i sitt ursprung så finns innom alla lantraser en stor variation som är helt OK och det är önskvärt att alla rastypiska variationer ska få finnas kvar.

Det innebär att till och med B- D- svarthöns varierar i utseende, med tex allt från rent svarta till rent röda kammar. Det kan förekomma vita fjädrar och till och med poppa upp helvita djur och det är som det ska vara.
Däremot ska man inte förstärka varianterna. Får man rödkammade hönor är det kanske inte så smart att ha rödkammad ledartupp också eftersom varianten då kan ta över.

Två av lantraserna med minst variation har också tagits upp som rashöna, Bohus- dals- svarthönan och Gammel svensk dvärg. Då blir utgångsläget ett annat eftersom det där strävas efter likhet. Alla djur ska se likadana ut och passa in i en speciell mall, de som är fel ska  enligt det synsättet slås ut.
Dessa djur kallas endast Svarthöns och Svensk dvärg.

Samma ursprung, men olika mål.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Stavern

• Norge
« Svar #36 skrivet: 14 sep-08 kl 15:18 »
Två av lantraserna med minst variation har också tagits upp som rashöna, Bohus- dals- svarthönan och Gammel svensk dvärg. Då blir utgångsläget ett annat eftersom det där strävas efter likhet. Alla djur ska se likadana ut och passa in i en speciell mall, de som är fel ska  enligt det synsättet slås ut.
Dessa djur kallas endast Svarthöns och Svensk dvärg.

Samma ursprung, men olika mål.
[/quote]

Hmm...just det där har jag lite förståelse för....varför slå ut dhur när en ras behöver genbank för o inte försvinna helt???
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #37 skrivet: 30 sep-08 kl 18:25 »
Genbanksbesättningar av svarthöns finns lite varstans i Sverige. Men som sagt, kontakta lanthönsklubben (de har en trevlig hemsida: www.kackel.nu) de vet!
Karin på Sagolika Höö

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #38 skrivet: 03 okt-08 kl 11:17 »
De djuren som är upptagna som rashöns är inte längre med i genbanken och står helt utanför alla genbanksregler.
Rashönsägarna har helt enkelt skapat en "ny" hönsras av en befintlig lantras som de kan tävla i likriktning med.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #39 skrivet: 10 okt-08 kl 16:45 »
Hur går det med dom om dom inte är vaccinerade mot ILT nu då ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 2 användare
evigheten, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser