Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Svensk Svarthöna och Bohuslän-Dals Svarthöna  (läst 49639 gånger)

TERRIN7A

• Gäst
Om Svensk Svarthöna och Bohuslän-Dals Svarthöna
« skrivet: 27 maj-07 kl 20:51 »
Jag har sett svarta höns och då menar jag svarta  kam och slör svart  vet någon vad det är för ras ???

orloff

• Gäst
SV: Om Svensk Svarthöna och Bohuslän-Dals Svarthöna
« Svar #1 skrivet: 27 maj-07 kl 20:58 »
Svarthöns    ;D   de är till och med svarta i köttet. Numera en godkänd rashöna.    :)

Gräbban

• -
« Svar #2 skrivet: 27 maj-07 kl 21:44 »
Dom heter Bohus- Dals svarthöns, är inte riktigt svarta i köttet men väl grå... Mycket trevliga pytter. Har ett gäng själv. :D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Hönsmamma

« Svar #3 skrivet: 28 maj-07 kl 09:48 »
Ja, jag håller med så länge man har "svarta" Svarthöns och man inte ser några klar-röda kammar.
Tycker det är viktigt att man håller fast vid det som är typiskt för rasen.
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

orloff

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 maj-07 kl 10:37 »
Ja, det är lika viktigt som att man BARA kläcker de mörkaste äggen av raserna Maran m.m. Gör man inte det utan kläcker allt som kommer ut försvinner ju snart de mörka fina äggen som är så rastypiska för mörkvärpande raser.   :-X   Därför har tyvärr äggfärgen på gökfärgad Maran nästan helt mist sin tjusning, jättetråkigt.  :-\  Vi måste vara rädda om det specifika som vissa hönsraser ger oss.    ;)

Silverfallet

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 maj-07 kl 12:16 »
Ja precis en bra avel och hård gallring måste göras.

Nypålandet

« Svar #6 skrivet: 21 jul-07 kl 23:51 »
... för svarthöns!?

Ja, äggen är små & kött finns det nätt och jämt.

MEN vilka ruvare dom är! Goda mödrar. Enormt granna tuppar. Snälla mot nykomlingar i flocken.

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 22 jul-07 kl 00:16 »
Svarthöns är verkligen fina & verkar vara väldigt speciella!

Skulle gärna ha ett gäng på gården... Men aldrig varit i kontakt med någon uppfödare av svarthöns, inte i min närhet i alla fall ? :-\
« Senast ändrad: 22 jul-07 kl 00:20 av Emilio__12 »
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Nypålandet

« Svar #8 skrivet: 22 jul-07 kl 01:07 »
Ja, vad ska jag säga?

Surare höna än en svart finns nog inte... (men jag har ju iofs inte fått en ruvande orpington i strupen än)

Moderskapet är klart godkänt enligt mig, fast det kanske beror på att svarthönskyllingarna har fått pubertetsfjädrar efter 3 veckor. Stackarna...  8)

Sally

« Svar #9 skrivet: 22 jul-07 kl 19:54 »
Kan man möjligen få se en bild på dessa fantastiska svarthöns- vet int hur de ser ut... :-[.

Sally
Går det...så går det!

Margit

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 jul-07 kl 22:39 »
Ja visst är han vacker!!  ;) Blev så förtjust att jag googlade lite på svarthöns och på www.nordensark.se finns den beskriven  ;D
...fast där står det faktiskt att "röd eller mörkt purpurröd kam förekommer"  ??? Men alla bilder jag hittade visade endast helt svarta djur - vilken färg har äggen tro?
Det kanske står någonstans men jag har läst lite slarvigt... :-[ Läggdags...

Nypålandet

« Svar #11 skrivet: 23 jul-07 kl 08:25 »
vita ägg!

Skojarbråten

« Svar #12 skrivet: 23 jul-07 kl 15:42 »
Japp, små och helt kritvita ägg.

Min lilla svarthönstupp har tagit över samtliga hönor, de stora JerseyJättarna och Brahmorna får vackert finns sig i att stå bredvid och titta på - de är ganska tuffa alltså, och har en sjujävla pondus! Hönorna är mer försiktiga, i alla fall mina. Har jättefina tuppbilder hemma, ska se om jag hittar.
« Senast ändrad: 23 jul-07 kl 15:42 av Skojarbråten »
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Skojarbråten

« Svar #13 skrivet: 14 aug-07 kl 22:16 »
Här är han, the leader of the pack...  :)
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

nillisen

• Hobbyateljen på Holma
« Svar #14 skrivet: 14 aug-07 kl 23:03 »
Tuppen må vara grann men en äkta Svarthönstupp är han inte. De är SVARTA även i kam och slör.  ::)

Jag har en äkta svarthönstupp, med genbankintyg och han har röd kam. Så enbart svarta behöver de inte vara för att vara äkta.

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 15 aug-07 kl 13:14 »
Körde ett litet äggbyte under ruvhönan. T o m jag blev tveksam på hur frisk hon är med detta frenetiska pickande... Det gör ju int direkt ont men det är fanimej aggressivt...
Skönt me hönor som har kvar det naturliga beteendet.  ;D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #16 skrivet: 30 mar-08 kl 20:23 »
Hur vet man om det är den standardiserade varianten eller lantrasvarianten man ser/köper?
Om man bortser från att ägaren känner till saken samt genbanksbesättningar.
Är det "samma" hönsstammar som används till båda "varianterna" eller?
Jag vet hur rasram resp. rasstandard funkar men...
Gotlandskaniner, genbank.

amarantus

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 30 mar-08 kl 20:30 »
Hur vet man om det är den standardiserade varianten eller lantrasvarianten man ser/köper?
Om man bortser från att ägaren känner till saken samt genbanksbesättningar.
Är det "samma" hönsstammar som används till båda "varianterna" eller?
Jag vet hur rasram resp. rasstandard funkar men...

Om du köper av genbanken så låter man djuren se olika ut. Alla avkommor är ju rasrena och man ska inte sortera ut ett visst utseende som en rasförening har som mål.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #18 skrivet: 30 mar-08 kl 20:39 »
Citera
Om du köper av genbanken så låter man djuren se olika ut. Alla avkommor är ju rasrena och man ska inte sortera ut ett visst utseende som en rasförening har som mål.
Tack för svaret!
Detta vet jag, jag har ju själv köpt mina hedemora från genbank.
Menar du att enda skillnaden är just att urvalet görs på annorlunda sätt, är det alltså samma hönsstammar man tar hönsen från?
Gotlandskaniner, genbank.

amarantus

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 30 mar-08 kl 20:49 »
Tack för svaret!
Detta vet jag, jag har ju själv köpt mina hedemora från genbank.
Menar du att enda skillnaden är just att urvalet görs på annorlunda sätt, är det alltså samma hönsstammar man tar hönsen från?

Ja samma stam från början och sen avlas vissa egenskaper bort el tas bort utanför genbankens rasram.
Vi som är genbank ska följa den och rasföreningar är mer strikta med ett visst utseende.
I genbanken har man en tanke på bevarandet inte av utseendet på ett speciellt sätt.
två olika sätt att tänka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser