Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  när har en get feber?  (läst 5869 gånger)

Karlborg

när har en get feber?
« skrivet: 27 maj-07 kl 19:53 »
Tog tempen på vår get igår, och nu funderar jag på om det är feber eller ej?
Vad brukar den normala tempen ligga på?

Får getter lite högre temp när dom vänjer av sina killingar?

JV

• Gäst
Re:när har en get feber?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-07 kl 17:28 »
Bra fråga!
Är det ingen som vet ???
Ni veteraner som haft getter många år borde väl kunna dela med er av era erfarenheter ;)
JV

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 28 maj-07 kl 17:55 »
Hej!

Om jag minns rätt så har en get normaltemp på 38 - 39 grader. Över 40 bör vara feber (lite beroende på ålder).

Edgar

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #3 skrivet: 28 maj-07 kl 19:53 »
En get börjar producera värme av fodret (främst grovfodret) hon ätit om omgivningens tempratur är under 27 C+ grader.
Feber brukar man räkna på get om den är högre äbn 40gr.
Geten gör av med överskottsvärmer först genom hornen som kan kännas varma om man tar på dem med handen en varm sommar dag. I andra hand genom att öppna ytliga vener på benens insidor som då känns varma.
Om geten äter normalt, rör sig som vanligt, dricker ordentligt och verkar pigg och har klara ögon men ändock har 40-41 gr och det är ordentligt varmt ute OCH hon känns varm på hornen skulle jag bara observera henne lite extra. Detta gäller allmogegetter om afrikanska getter eller dvärggetter uttalar jag mig inte.
Då geten upplever kyla och ämnesomsätningen inte räcker börjar hon att darra i musklerna, ganska finvågit och ytligt men snabbt.
Blir darrningarna kraftiga, "djupa" och långsamma mår geten akut dåligt oavsett temp och behöver både värme och lättsmält föda (helst varm) och även varmt sockervatten om hon skall klara sig. Ägaren gör bäst i att kontakta vetrinär i detta framskridna stadium!
Jag har inte svarat på om geten får temp höjning vio det att hon avvänjer killingarna, men det har jag aldrig mäerkt.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

JV

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 maj-07 kl 20:57 »
Tack, man lär sig något nytt varje dag ;D
JV

Dela detta:

* Inloggade just nu

1217 gäster, 2 användare
torbjorn, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser