Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En nybörjare behöver svar!  (läst 6916 gånger)

soleskog

Re:En nybörjare behöver svar!
« Svar #20 skrivet: 28 maj-07 kl 21:39 »
Det bästa är väl helt enkelt att köpa två tjurkalvar, kastrera dem och se om man vill ha dem som sällskapsdjur.  Vill man inte det, så är de ju förhoppningsvis klara för slakt vid två år. Nördjur får gå ute med ligghall, men jag skulle nog säga att ungdjur gärna ska vara runt året innan de går ute med bara ligghall (förutsatt att de inte har sin mor med sig). Sen funkar det fint.
Eller köper du två Herefordkvigor/kor. Vill du ha kalvar kan du ju slippa tjur genom att använda semin. Våra jerseykor är nog de jag skulle prova att rida på allra sist... De är roliga och speciella, men ganska klena och kanske inte alltid lugna...
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

qwyxz

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 08 jun-07 kl 14:09 »
Tack för alla svar!

Jag har ännu en fråga om det går bra...

Vid vilken ålder kan man, som tidigast, köpa en kalv?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #22 skrivet: 09 jun-07 kl 17:15 »
beroende på om du vill mata den med mjölk eller inte ...
de bör få mjölk i MINST 2 helst 3 månader...

Man bör inte köpa kalvar som är 3-4 veckor gamla... då är de som allra känsligast...
förhoppningsvis så fick de ordntligt med råmjölk då de var nyfödda o då skyddar antikropparna mot miljön i hemma besättningen i ca 2-3 veckor.. sedan skall kalven själv bilda antikroppar mit ev smittor osv...
detta gör att de är som allra känsligast just runt 3-4 veckors ålder...

där för brukar man oftast int sälja kalvaran förrän de är lite äldre...

Man bjuder ju även fin hö o vatten o lite lämpligt kraft foder...

Här omkring så säljes oftast inte kalvarna förrän de är 2-3 månader gammla o är då avvanda o äter då hö, kraftfoder o får vatten..

Men har du egen mjölk eller vill ta dem tidigare o köpa pulvermjölk så går ju det också..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #23 skrivet: 09 jun-07 kl 22:33 »
Tack för alla svar!

Jag har ännu en fråga om det går bra...

Vid vilken ålder kan man, som tidigast, köpa en kalv?

Tja, om du är under 18 så skulle jag fråga mamma eller pappa om det är ok. De kan bli så förvånade när det står 2 småtjurar i deras trädgård annars. Jag vet inte om jordbruksverket har några problem med att dela ut produktionsplatsnummer till personer under 18.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Margit

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 15 jul-07 kl 23:28 »
En dum fråga...kan inte mycket om kor, men min kompis föräldrar har ett tjugotal mjölkkor. Ungefär 5 är av rasen fjällko - som jag verkligen gillar!! Storleken, humöret etc. De påstår att fjällkon är lugnare/snällare än både rödkullan och Jersey´n ?  ???
Jag vet att de säljer alla tjurkalvar till folk som föder upp dem och sedan slaktar dem - men min fråga är (den skulle jag lika gärna kunna ställa till kompisens föräldrar, men träffar dem inte så ofta) undrar om de säljer även fjällkotjurkalvarna...? Det kan väl inte bli så mycket kött på dem, eller?
« Senast ändrad: 16 jul-07 kl 22:47 av Margit »

Elektra

« Svar #25 skrivet: 18 jul-07 kl 03:54 »
Varför inte skaffa en häst/ponny om du vill rida? ??? Kor och i synnerhet mjölkraser har inte den muskulatur som krävs för att hålla för ridning och jag förstår inte vitsen med det även om jag själv som litet barn suttit på min morfars kor. 8) Att åka runt på en ko om man är liten och lätt och inte gör det så ofta gör nog ingen skada, men med tanke på lång rygg och lite muskler är det inget som jag skulle rekommendera att man gör regelbundet. Hästar som är tunna över ryggen ska inte heller ridas på innan de har byggt upp ryggmusklerna, det är ju musklerna och inte skelettet som ska bära upp ryttaren. ;D
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Elektra

« Svar #26 skrivet: 18 jul-07 kl 03:57 »
P.S. Hästar ska ridas i form så de jobbar med ryggmuskelaturen och trampar under sig för att inte få ont, det blir förhållandevis svårt för en ko med kort hals och lång rygg i jämförelse med en häst. D.S.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 4 användare
ärt, Karlsdotter, kretslopp, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser