Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jordfelsbrytare stänger av tvättmaskin  (läst 192 gånger)

mulen

• Lappland
jordfelsbrytare stänger av tvättmaskin
« skrivet: 07 maj-20 kl 15:56 »
När tvättmaskinen ska värma upp vattnet slår jordfelsbrytaren i eluttaget ut och stänger av maskinen. Jag har testat att köra msskinen i ett annat uttag (utan jordfelsbrytare) och då fungerar maskinen. Det går även att köra maskinen i jordfelsbrytaruttaget om jag inte väljer några grader. Alltså kall maskin.
Vad är problemet och hur ksn jag lösa det?
Det är en cylinda.

torbjorn

• Medelpad
SV: jordfelsbrytare stänger av tvättmaskin
« Svar #1 skrivet: 07 maj-20 kl 16:05 »
Troligen jordfel i värmeelementet i tvättmaskinen. För felsökning, prova att lossa kablarna till värmeelementet och isolera kabelskorna, kör igång maskinen och se om den låter bli att lösa ut jordfelsbrytaren.
En annan felsökningsmöjlighet är att, med elementet bortkopplat, ohmmäta mellan en av dess anslutningar och jord. Det ska vara oändlig resistans oavsett hur du polvänder multimetern.
Om du kan fastställa att det är värmeelementet som är boven, så är det bara att byta det.

mulen

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 07 maj-20 kl 16:21 »
Men maskinen funkar i vanligt eluttag,  är det ändå fel på värme elementet då?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 07 maj-20 kl 16:37 »
Men maskinen funkar i vanligt eluttag,  är det ändå fel på värme elementet då?
Ja.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 07 maj-20 kl 16:54 »
Jag har en diskmaskin som har en svag krypström ut i chassit. Den får en lös (vek?) jordfelsbrytare jag har att lösa ut, och kör jag den på ojordat så får man en svag stöt av den. På elcentralen löser inte jordfelsbrytaren ut. Maskinen är 20 år i år och går fortfarande, så felet är i alla fall inte beroende av vatten för då hade det inte fungerat länge. Upptäckte det efter något år.

Jag skulle inte köra min diskmaskin utan jordfelsbrytare och enbart lita på att säkringen går om det bryter igenom totalt, det kan fräsa och spraka ett tag innan den går ;D

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 07 maj-20 kl 18:41 »
Ja.

Men kanske inte så länge till. När det blir jordfel i ett sånt där värmeelement, så brukar orsaken vara att det har gått hål i skyddsröret (fräthål, spricka etc), vatten har trängt in så att isoleringen börjar bli fuktig. Då dröjer det inte länge förrän motståndstråden har ärgat av så det blir avbrott och elementet slutar värma.

Ett tips, förresten: Prova att vända stickproppen i vägguttaget (det som matas via JFB), så att fas och nolla byter plats. Om jordfelet inte är alltför allvarligt, och dessutom ligger nära ena änden av elementet, så kan det tänkas att felströmmen blir så låg att JFB inte löser ut, om man har stickproppen vänd så att felet hamnar närmast nollan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser