Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Misslyckad Maskrossirap!!  (läst 4395 gånger)

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
Misslyckad Maskrossirap!!
« skrivet: 26 maj-07 kl 00:58 »
Vad tusan gör jag för fel?? Hur länge ska den koka igentligen ??? Blir bara sockerklumpar när den svalnat en stund å blir till is i frysen!! Är så baskat trött på att snoppa maskrosor nu. Vill inte ge upp, men gör det snart!!
Nån som vet hur göra?? Snälla HJÄLP :o
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

HP

• Ångermanland
Re:Misslyckad Maskrossirap!!
« Svar #1 skrivet: 26 maj-07 kl 08:11 »
Kolla under "Användning av örter", där finns en ganska lång "diskussion" om just maskrossirap.
Minns att jag gjorde det förra året, utan problem. Receptet jag använde står där!
Lycka till.
//HP
If You Run You'll Just Die Tired

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Misslyckad Maskrossirap!!
« Svar #2 skrivet: 02 jul-07 kl 11:07 »
Nu är det ju lite sent för maskrossirap, men jag tänkte bara dela med mig av hur jag gör. Jag brukar koka sirapen i ung. 30 minuter och sedan gör jag marmeladtestet; tar upp en tesked sirap på en kall tallrik och låter det svalna. Om jag sedan kan dra med fingret i sirapen utan att den flyter ihop diekt så är den klar. Annars kokar jag lite till.  

När man gör testet med marmelad så skall den ju inte flyta ihop alls, men sirapen kan vara lite rinnigare tycker jag.

Hoppas att du lyckades bättre med ditt sirapskok!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser