Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta till hus, tips?  (läst 1751 gånger)

idasyren1

• Dalarna
Flytta till hus, tips?
« skrivet: 20 apr-20 kl 12:11 »
Hej! Vet inte om min fråga passar in här men.

Jag är 19, uppvuxen på gård och bor fortfarande hemma. Hemma finns ankor, höns/kycklingar, kaniner, får och katter som jag bär huvudansvaret för och sköter tillsammans med mor. Jag tar studenten i vår, ska jobba sen är tanken, och min fråga är - kan man möjligtvis hyra ett hus med lada till så att man har möjlighet att flytta när man hittar det rätta/tar över hemma, eller är det en dum idé när man är såhär ung? Har pojkvän men vi vill olika i livet så antar ett eget boende för mig blir.
Bekanta flyttar till lägenheter och någon tar över villan hemma, känner att en lägenhet kommer aldrig att gå med alla mina djur, då lär dom bo kvar hemma och jag lär dit för att sköta dem (kan lika gärna bo hemma då). Och det viktigaste är lada och liten hage - möjlighet..(4 får + fjäderfäna)
Hur hittar man något, blir det på tok för dyrt?

Tips och råd kring mina funderingar önskas gärna!!

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Flytta till hus, tips?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-20 kl 12:58 »
Bo kvar hemma så länge du kan och spara pengar till du kan köpa något eget eller överta gården. Kanske bygga ett Attefallhus i något avskärmat hörn på tomten? Eller gör som mig och många andra, skaffa en lägenhet först så du verkligen får lära dig var du egentligen hör hemma. Några förlorade år, men man får erfarenhet och förståelse.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 20 apr-20 kl 14:49 »
Det tycker jag är en utmärkt ide. Du kan ju sätta in en annons här på forumet, att du vill köpa hyra hus/gård med uthus för dina djur. Där du beskriver vilka önskemål du har.
 När du hittat ett möjligt objekt så kan du lägga fram det här på forumet så kan du få åsikter och funderingar från läsarna. Det är mycket lättare att diskutera kring ett objekt än bara i allmänhet.
kretslopp

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 20 apr-20 kl 20:39 »
Alldeles för många följer med strömmen och flyttar till lägenhet och plötsligt har de vant sig vid lägenhetslivet och fått en partner som vill bo i lägenhet och så blir steget för stort att flytta ut på landet igen.

Jag ser tre möjligheter
-Bygga attefallshus eller liknande på hemgården så du kan ha ett eget boende där tills du tar över
-Hyra ett hus i trakten
-Bo hos föräldrarna några år till och spara så mycket pengar som möjligt.

Tyvärr vet jag inte vilken av de tre som passar dig bäst.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 20 apr-20 kl 20:51 »
Alldeles för många följer med strömmen och flyttar till lägenhet och plötsligt har de vant sig vid lägenhetslivet och fått en partner som vill bo i lägenhet och så blir steget för stort att flytta ut på landet igen.

Jag ser tre möjligheter
-Bygga attefallshus eller liknande på hemgården så du kan ha ett eget boende där tills du tar över
-Hyra ett hus i trakten
-Bo hos föräldrarna några år till och spara så mycket pengar som möjligt.

Tyvärr vet jag inte vilken av de tre som passar dig bäst.

Här har någon rackare stulit mitt inlägg till punkt och prick.    ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

idasyren1

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 22 apr-20 kl 12:01 »
Okej tack alla! Jag ska fundera ut få se :)

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 22 apr-20 kl 12:24 »
Var i landet

idasyren1

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 22 apr-20 kl 13:37 »
Alexn72 - Södra Dalarna

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 3 användare (2 dolda)
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser