Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ser efterfrågan ut i år?  (läst 2680 gånger)

Grönt Ljus

  • Inlägg: 5
    • Östergötland
Hur ser efterfrågan ut i år?
« skrivet: 27 feb-20 kl 12:25 »
Hejsan! Tänkte satsa på frilandsodling med ett par tusen kvm med start i år och försöker planera vad som ska odlas under året. Strävar så klart efter att få så bra betalt som möjligt och en stor efterfrågan gynnar förstås priset. Tänkte därför höra med expertpanelen i detta forum vilka grödor ni ser efterfrågas mest just nu, dvs där tillgången inte är så stor? Och varför? Och om ni har någon prisbild på vad som då går att få betalt?
Intressant att höra både generellt i landet, men i synnerhet Östergötland.

Ha en bra dag i snön!  :)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur ser efterfrågan ut i år?
« Svar #1 skrivet: 27 feb-20 kl 17:52 »
Börja med att tala om vad det är för jordtyp och odlingszon, samt vad du har tänkt för odlingsmetod/er? Finns bevattningsmöjligheter? Lagringsmöjligheter för det skördade? Vad har du tillgång till för redskap, verktyg och maskiner för din odling? Gödsel?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur ser efterfrågan ut i år?
« Svar #2 skrivet: 27 feb-20 kl 18:11 »
Sånt är enormt svårt att svara på.

Det kan bero på vad tv-kockarna lagar för mat under våren och försommaren.
Sedan kan Corona spridningen komma att spela en roll.

Det jag skulle satsa på är sådant som jag själv skulle vilja ha på tallriken,
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Grönt Ljus

  • Inlägg: 5
    • Östergötland
SV: Hur ser efterfrågan ut i år?
« Svar #3 skrivet: 28 feb-20 kl 08:48 »
Tack för svar! Jag ber om ursäkt om jag har varit otydlig, jag ska försöka formulera om det hela.

Jag frågar inte efter mina egna förutsättningar, dessa vet jag redan. Och jag kan anpassa förutsättningarna efter vad som efterfrågas på marknaden.
Jag frågar inte heller om tips på vad jag kan odla eller vad jag själv vill ha, det vet jag redan.

Det jag frågar efter är vad marknaden efterfrågar, dvs vad ni har hört och sett varit en bristvara senaste säsongen?
Vad jag har förstått så är efterfrågan på närodlade ekologiska grönsaker betydligt större än tillgången och det kan därför vara bra att satsa på de grödor som innebär att man kan fylla upp ett tomrum i denna efterfrågan, utan att riskera börja konkurrera med grödor som det kanske finns ett överflöd av.

Jag kommer givetvis att ta kontakt med mina tänkta kunder som tex butiker, skolor, dagis, restauranger mfl och ställa samma fråga, men tänkte skapa en liten uppfattning via detta forum. Jag ser ju att ni är duktiga på att dela med er av era erfarenheter.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur ser efterfrågan ut i år?
« Svar #4 skrivet: 28 feb-20 kl 09:48 »
Som du märkt så är det brist på rätt mycket, men det finns lite problem med att sälja vad man odlar. Ett av dem är ju att du får fram en mindre mängd under en kort skördetid.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Hur ser efterfrågan ut i år?
« Svar #5 skrivet: 28 feb-20 kl 10:19 »
Precis som drängen säger, det är svårt att sälja.

Att sälja via Rekoringar, eller  som abonnemang på "veckans grönskskasse" brukar vara framkomliga försäljningssätt för mindre odlingar.

Att "stå på torget" är också möjligt, om man bor så att det finns ett torg att stå på, där platsen inte kostar skjortan.

Skolor, förskolor, äldreboenden och liknande sitter fast i respektive kommuns upphandlingssystem, och planering, och kan bara sällan komplettera med externt inköpta grönsaker.

Jag har tidigare sålt en del i handeln sällsynta grönsaker till "bättre restauranger". Där finns ofta ett intresse för smaker. Jag sålde t.ex. Svedjerovor till en sådan restaurang...

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur ser efterfrågan ut i år?
« Svar #6 skrivet: 28 feb-20 kl 10:29 »
Squash och Aubergine är något jag sällan hittar ekologiskt och båda går att lagra vettigt och säljs i alla fall dyrt ut i affären. Även sparris är svår att hitta (men den är ju flerårig). Ska du sälja till restauranger kanske lite udda äldre sorter kan efterfrågas som svartrot och haverot. Beror i och för sig på typ av restaurang. Kålrabbi kanske? Till restauranger (och andra) kanske du kan sälja squashblommor också?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Grönt Ljus

  • Inlägg: 5
    • Östergötland
SV: Hur ser efterfrågan ut i år?
« Svar #7 skrivet: 28 feb-20 kl 10:43 »
Tack nu börjar det likna något med konkreta förslag :)

Det är fascinerande att det ska vara svårt att sälja när det är brist och stor efterfrågan. Då är det något som inte stämmer. Jag köper absolut att det kan vara svårt att sälja in sig där det finns etablerade inköpskanaler och upphandlingar, men ändå...
Rekoringar verkar vara en bra metod som absolut ska provas, då får man nog bra svar på också vad som efterfrågas så att man kan möta upp detta bättre till efterföljande år.

Sparris o Squash har vi tänkt satsa på. Pumpor likaså verkar efterfrågan öka på. Aubergine och Kålrabbi ska vi absolut titta närmare på. Tack!

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur ser efterfrågan ut i år?
« Svar #8 skrivet: 28 feb-20 kl 10:52 »
Ja rekoringar är helt klart en bra säljkanal. Vet inte hur det ser ut där du bor men här finns det tre rekoringar inom tre mil så man når förhållandevis många utan att behöva köra alltför långt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur ser efterfrågan ut i år?
« Svar #9 skrivet: 28 feb-20 kl 11:29 »
Pumpor är helt klart en grej att satsa på. Ser du till att ha dem klara till halloween så kan du säkert kränga din skörd. Där behöver du ju inte kunna leverera hela året för att behålla kunderna.

Grönt Ljus

  • Inlägg: 5
    • Östergötland
SV: Hur ser efterfrågan ut i år?
« Svar #10 skrivet: 28 feb-20 kl 11:38 »
Ja, haha. Lyckas man inte sälja pumpor till Halloween så ska man inte syssla med försäljning av grönsaker  ;D
Men jag tänker även vissa typer av matpumpor?

Du skrev något om att kunna behålla kunderna genom att leverera hela året. Är inte detta väl tuffa ambitioner? Vilka kunder kräver det? Ja butiker kanske, men annars finns väl stor förståelse för att det är under sensommar, höst och vinter som man kan leverera? Man får väl inte heller mer betalt för att kunna leverera till våren? Det kostar ju lite i lagring, el till kyla, svinn mm...?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur ser efterfrågan ut i år?
« Svar #11 skrivet: 28 feb-20 kl 13:45 »
Kan man sälja in sig till någon butik att man har färska grönsaker varje år vid samma tidpunkt så kan det vara en lösning, det finns ju t ex citygross som har svamp kampanjvis från en lokal odlare.

Kunder är krävande, har de vant sig vid att köpa gurka för 10 kr styck så vill de inte ge 20, och finns inte det de vill ha så hittar de en annan butik. Men kan man från början sälja in en idé så blir det inte den förändring de ogillar, för då då är den väntad.


Facebook och liknande borde vara en dynamisk plats för försäljning. Men ta inte mina råd på för stort allvar för jag är ingen säljare och jag har inte facebook. 

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Hur ser efterfrågan ut i år?
« Svar #12 skrivet: 28 feb-20 kl 14:05 »
Den närmaste rekoringen här kommer med en kasse året runt. Högsäsong dubbla kassar. Så det gäller att odla hela året och kunna leverera efter säsong. Lök, potatis, morot, kål och övriga rotfrukter fungerar just nu. Bladgrönsaker är alltid populärt, speciellt de med inriktning mot asiatiskt mat.

För ett tag sen var det reportage om en kvinna som odlade och sålde massor med grönsaker riktat mot restauranger. Framför allt asiatiska. Hon jobbade dygnet runt så det gick ihop sig med växthusen, lampor, bevattning och annat som behövs.

Här finns också tips om grönsaker som kan fungera bra att sälja, det är inte samma kvinna som ovan: http://www.ortenodlar.se/2020/02/24/kinesisk-intensivodling-pa-en-odlingslott-vad-vi-larde-oss


Jag ser gärna fram emot en tråd under Självhushållning där vi får följa er väg.


Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Grönt Ljus

  • Inlägg: 5
    • Östergötland
SV: Hur ser efterfrågan ut i år?
« Svar #13 skrivet: 28 feb-20 kl 14:41 »
Tack Flix för goda råd och länken. Där kan man snacka om ett proffs på att maximera odlingen. Nästan ett helt ton på bara 100 kvm. Imponerande! Roligt att läsa om!

Tur att vi har åkermark så att vi inte behöver jobba riktigt så intensivt för att få ihop ett antal ton.

Det gäller verkligen att kunna ta bra betalt för att det ska gå runt med allt jobb som man får lägga ned. Vi får se till att vi alla höjer priserna för att det ska bli tillräckligt intressant för fler att börja odla på friland  ;), om vi bortser från alla som nöjer sig med att odla för det egna behovet.

Så, vilka prisnivåer jobbar ni med för tex Squash, pumpor, sparris, lök mm av de mer vanliga sorterna? Potatis o morötter känns dock som volymgrödor man inte ska tävla med...
Har nosat upp några prislistor på nätet från förra året och det är verkligen stor variation, vilket borde betyda att det inte kan vara så oerhört priskänsligt trots allt...?

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Hur ser efterfrågan ut i år?
« Svar #14 skrivet: 08 mar-20 kl 10:01 »
Hur går det med era förberedelser? Vad är förutsättningarna? Jordmån, skadedjur, verktyg, tidsåtgång, förberedelser osv.

Vad ska ni odla i år?
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur ser efterfrågan ut i år?
« Svar #15 skrivet: 08 mar-20 kl 20:41 »
Din närmaste odlarring kan säkert upplysa om både vilka grönsaker, vilka priser och hur du når kunder.
kretslopp

jordtradition

  • Inlägg: 23
    • Skåne
SV: Hur ser efterfrågan ut i år?
« Svar #16 skrivet: 26 aug-20 kl 00:40 »
Det har varit stor brist på ekologisk certifierad svensk vitlök.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

301 gäster, 3 användare
xaelanar, LimJans, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser