Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grön potatis-snabba svar  (läst 3291 gånger)

Dollar

• Västerbotten
Grön potatis-snabba svar
« skrivet: 24 maj-07 kl 15:50 »
Vet inte om tråden hamnade rätt nu.... ???

Iaf ska laga mat nu och jag mitt spån hade lämnat potatisen ute på altanen i en svartsoppåse då de var nyköpta och den är grön nu. Jag har skalat dem men alltså de är ju gröna.  Min fråga är nu törs vi äta dem eller blir det ris till maten istället? Har hört att de ska vara giftiga då de har blivit grön...

//En oviss ganska klantig morsa :-[
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dollar

• Västerbotten
Re:Grön potatis-snabba svar
« Svar #1 skrivet: 24 maj-07 kl 16:02 »
äh, de får nog bli ris iaf. Satt och googla och det verkar som om det inte är så bra att käka dem även om de är skalade. Skit också, min nya potatis. Måste ut och rädda de som räddas kan....
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Sia

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 30 maj-07 kl 20:41 »
Stoppa ner dom i en hink matjord och ställ ut dom på altanen igen  8)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Nalle Solvik

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 sep-07 kl 23:05 »
Hej!   Grön potatis innehåller två giftiga glykosider solanin och chakonin. De skall inte förtäras! De duger fint till sättpotatis om du har en bra källare för vinterförvaring. NS.

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 sep-07 kl 17:19 »
Vet inte om tråden hamnade rätt nu.... ???

Iaf ska laga mat nu och jag mitt spån hade lämnat potatisen ute på altanen i en svartsoppåse då de var nyköpta och den är grön nu. Jag har skalat dem men alltså de är ju gröna.  Min fråga är nu törs vi äta dem eller blir det ris till maten istället? Har hört att de ska vara giftiga då de har blivit grön...

//En oviss ganska klantig morsa :-[

NEJ! ät ej grön potatis, dem innehåller giftet solanin.

Solanin är en glykolalkaloid som förekommer naturligt i alla potatisväxter som ett skydd mot angrepp av svampar och bakterier. Den är väldigt giftig för både människor och djur, även i små doser.

Potatis som utsätts för angrepp i form av fysisk skada eller ljus kan utveckla förhöjda solaninnivåer. Är en potatis grön till färgen, så har den utsatts för ljus under tillväxt eller lagring och är ej lämplig som föda.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Solanin
« Senast ändrad: 14 sep-07 kl 17:21 av tänk_positivt »

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser