Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pickade kycklingar..:-(  (läst 2462 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Pickade kycklingar..:-(
« skrivet: 24 maj-07 kl 13:47 »
Jag har två dvärgkochinhönor o en tupp som bor i ett rätt litet hönshus. De går fritt ute hela dagarna så i praktiken sover de bara i sitt hus+ att de har sin mat där.

Sedan en vecka tillbaka så har den ena hönan fyra kycklingar och de får än så länge stanna inne på dagarna. I morse var jag rätt sen med att släppa ut de andra två och när jag kom så hade alla fyra kycklingar blodiga sår på ryggarna... :( De är pigga och äter, men det ser ju lite otäckt ut.

Vad tror ni att jag behöver göra? Eller skall jag göra nåt alls?

Den lilla hönsfamiljen skall få flytta till en gräsbur idag så de kommer i fortsättningen att få vara ifred från ilsken tupp alt. avundsjuk höna...
« Senast ändrad: 24 maj-07 kl 13:47 av mille »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
Re:Pickade kycklingar..:-(
« Svar #1 skrivet: 24 maj-07 kl 14:03 »
Hej!
Det låter ju jättetråkigt....har dess bättre aldrig varit med om sånt, utan hönan brukar försvara sina små väldigt bra, det är liksom ingen annan höna som gör sig mödan att närma sig. Men det låter väl som en bra idé att låta dem få vara ensamma ett tag om de andra är elaka, men samtidigt kan man ju inte låta gå i bur tills det är så stora att de försvarar sig själva, så jag skulle nog försöka se vem det är som elak istället.
Mina småttingar är tio dagar, och de har gått ute med sin mamma och hjälpmamma, sedan de var fyra dagar, och de andra hönsen närmar sig dem inte när de är ute och sprätter. På kvällen går hönorna in och lägger sig över kycklingarna innan de andra hönsen går in.

ankfarm

• Halland
« Svar #2 skrivet: 24 maj-07 kl 14:18 »
Hade problem med att de andra kycklingarna hackade på ett av sina syskon när de var ett par veckor. Den fick komma ut ur buren och klara sig själv vilket han gjorde. Blev värsta tamtuppen som följde mig som en hund. Det bästa är nog att studera dem och se vem som hackar och avlägsna den om man har möjlighet.
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 24 maj-07 kl 14:34 »
Hej,

Tack för svaret! De skall ju få eget boende  ;)  i eftermiddag, så då borde jag ju se ifall det är de själva som pickar eller om det är t.ex. tuppen.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 24 maj-07 kl 14:41 »
Hej Mamma-Anna!

Hönsfamiljen skall flytta till det stora hönshuset när kycklingarna är lite större (kycklingarna skall så småningom bli stora hönor o tuppar..) Så de behöver egentligen inte komma överens med de andra dvärgisarna. Annars håller jag med dig om att det borde vara bättre att ta bort den som bråkar.

Jag misstänker att det är tuppen och han ligger redan riktigt risigt till.... >:(

Silverfallet

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 maj-07 kl 14:52 »
Tyvärr så verkar visa tuppar se dom små kycklingarna som foder inkräktare.
Vilket är synd men händer inte så ofta.
Vilket ofta går i arv tyvärr.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 24 maj-07 kl 21:16 »
En av kycklingarna dog ikväll... usch vad sorgligt, jag hoppas att de andra klarar sig. Nu har de i alla fall en egen bur. Eländes tupp, vad sur jag är på honom >:(

Skall jag behandla såren på nåt sätt, tvätta? Jag har "plåster på burk" till fåren, kan det vara nåt?

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 26 maj-07 kl 23:46 »
Det går inget bra det här... :'( Idag dog ytterligare en kyckling.

Vi har också upptäckt att mamma höna inte alls är snäll mot sina kycklingar, eller så är hon alldeles för våldsam när hon skall visa dem tillrätta. Hon rycker i dem och eftersom de redan är skadade så läker ju inte såren. Jag har inte sett henne göra så här under första veckan, kan något ha hänt i samband med att de blev pickade på som gjort att även mamman börjat picka?

För att försöka rädda de två som är kvar så har vi tagit in dem och nu får de bo under värmelampa istället. Mamma höna är ju såklart alldeles förtvivlad, men det känns som enda lösningen.

Jag har en fundering angående lampa, hur gör man på natten? Det blir ju ljust hela tiden... De kan gå ur värmen, men det är ju ändå inte natt... :-\

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #8 skrivet: 27 maj-07 kl 12:03 »
Det finns lampor som inte ger något ljus.
De tycker jag är bättre, då får ju kycklingarna en naturlig dygnsrytm.
Gotlandskaniner, genbank.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #9 skrivet: 27 maj-07 kl 16:27 »
Det går inget bra det här... :'( Idag dog ytterligare en kyckling.

Vi har också upptäckt att mamma höna inte alls är snäll mot sina kycklingar, eller så är hon alldeles för våldsam när hon skall visa dem tillrätta. Hon rycker i dem och eftersom de redan är skadade så läker ju inte såren. Jag har inte sett henne göra så här under första veckan, kan något ha hänt i samband med att de blev pickade på som gjort att även mamman börjat picka?

För att försöka rädda de två som är kvar så har vi tagit in dem och nu får de bo under värmelampa istället. Mamma höna är ju såklart alldeles förtvivlad, men det känns som enda lösningen.

Jag har en fundering angående lampa, hur gör man på natten? Det blir ju ljust hela tiden... De kan gå ur värmen, men det är ju ändå inte natt... :-\

Jag har använt mig av värmelampa, en sådan där röd, och jag tycker att kycklingarna faktiskt skiljer på dag och natt med den lysande. Jag hoppas det går bra med din kycklingar som du har kvar!

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #10 skrivet: 27 maj-07 kl 23:18 »
Tack för tummarna! :D

Än så länge lever de och verkar pigga. De äter o dricker. Jag löste problemet med lampan genom att stänga locket på lådan som de bor i, då slutade de kvittra efter en stund så jag antar att det blev tillräckligt natt.

Jag har några fler frågor; skall jag ta ut dem en liten stund om dan? Eller bör jag vänta till såren är helt läkta? Detsamma gäller sandbad?

carmencha

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 maj-07 kl 22:49 »
Hej!

Jag försökte släppa in min höna med sina kycklingar men tuppen gick på både höna och ungar. De får vara för sig själva istället. Hönan kan verka lite burdus i sin iver att visa kycklingarna till rätta, ibland åker de med då hon sprättar...men det går bra.

Mina kycklingar utan mamma har en värmelampa (röd), det fungerar bra. Skulle nog vänta med att ta ut kycklingarna tills de kan försvara sig lite mer...

Mvh Carmencha
« Senast ändrad: 29 maj-07 kl 22:49 av carmencha »

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #12 skrivet: 30 maj-07 kl 00:50 »
Hej Carmencha,

Jag tror nog att det var tuppen som började och sedan när kycklingarna redan var skadade på ryggen så klarade de inte riktigt sin mammas "burdusa" hjälp...:-(

Min höna var en jättebra mamma förra året, fast vi tyckte även då att hon var lite burdus med kycklingarna. Den gången gick det ju dock bra och då bodde hon inte med tuppen.

Hon får nog försöka igen senare i sommar, men då i egen bur från början.

Bebisarna mår ialla fall bra ännu, ryggarna ser bättre ut även om det inte är vackert.

Melica

« Svar #13 skrivet: 30 maj-07 kl 16:10 »
Jag började fundera lite på det här med att hon är burdus mot kycklingarna. Tänker du verkligen fortsätta att avla på henne? Det beror ju i och för sig på i vilken grad hon är det, men det kan ju kanske vara något som går i arv. Om du vill ha fler kycklingar kanske det skulle vara ide att skaffa andra ägg att lägga under henne? Eller präglas kycklingarna på hennes beteende, så att de lär sig vara burdusa fast de inte är släkt med henne??? Jag vet inte alls... Det skulle vara intressant att höra om någon vet.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #14 skrivet: 30 maj-07 kl 16:24 »
Hej Melica,

Hon låg inte på sina egna ägg och vi kommer inte att avla på henne.

Av kycklingarna som hon hade förra sommaren så blev det två fina värphönor, en snäll tupp, två bråktuppar (som är uppätna sedan en tid...) och ytterligare en snäll tupp som vi sålde. men jag vet ju inte hur hennes kycklingar skulle bli som mammor... Inte heller dessa var hennes biologiska.

Hon får nog ändå en chans till, mest för att hon är en sån duktig ruvare. Går det illa nästa gång så får hon väl vara sällskapshöna.... :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser