Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lim mot sprickor vid svarvning  (läst 257 gånger)

Passad

  • Inlägg: 1
    • Uppland
Lim mot sprickor vid svarvning
« skrivet: 02 dec-19 kl 17:06 »

Hej
Har börjat svarva lite och tittat på några amerikanksa youtube filmer för att få lite inspiration.
Där använder dom ofta något lim mot sprickbildningar i trät.
Jag har ännu inte riktigt kommit underfund med vilket lim det är.
Vet någon vad det kan vara "på svenska"

Svart

  • Inlägg: 494
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
    • Min butik på Etsy.com
SV: Lim mot sprickor vid svarvning
« Svar #1 skrivet: 02 dec-19 kl 17:53 »
https://www.bauhaus.se/tralim-800-polyuretan-0-5-l

Brukar vi använda då den expanderar lite, men har inte provat att svarva eller bearbeta efteråt. Men den fyller sprickor bra.

Titebond brukar vara populärt på Tuben från amerika, kanske är en av deras produkter de kör med?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

 

ärt

  • Inlägg: 555
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Lim mot sprickor vid svarvning
« Svar #2 skrivet: 02 dec-19 kl 18:21 »
 Kanske du kan finna svar hos www.woodturning.dk eller www.drechsler-forum.de
Testa med att svarva rått. Du slipper sprickor. Avverkar betydligt mer o lättare än tort. Men du får en skål som är oval o kanske skev.
Om du limmar upplever jag att du begränsar skålens användning. Skulle inte vilja ta salad med dressing ur en limmad skål.
Det är kul att svarava. Det går så fort. Man märker hur lite som behövs för att ändra karaktären på en skål.
Ställ Ljuset i skäppan, det är där det behövs.

Vitis

  • Inlägg: 4107
    • Skåne
SV: Lim mot sprickor vid svarvning
« Svar #3 skrivet: 03 dec-19 kl 12:46 »
Hej
Har börjat svarva lite och tittat på några amerikanksa youtube filmer för att få lite inspiration.
Där använder dom ofta något lim mot sprickbildningar i trät.
Jag har ännu inte riktigt kommit underfund med vilket lim det är.
Vet någon vad det kan vara "på svenska"

Lite oklart vad du frågar efter.

Vill du minska risken för sprickor i ditt ämne så är det en bra ide att täcka allt ändträ med lim (vanligt trälim) eller om du har en slatt "plastfärg" i nån burk. Tanken är att ändträet inte ska torka för snabbt och då orsaka spricor.

Vill du fylla igen sprickor och håligheter så är det oftast nån variant av "epoxy resin" som används. Finns en uppsjö återförsäljare i Sverige och fantastiskt många varianter på epoxy. Strunta INTE i säkerhetsinstruktionerna, det är inte speciellt nyttigt.

torbjorn

  • Inlägg: 11170
    • Medelpad
SV: Lim mot sprickor vid svarvning
« Svar #4 skrivet: 03 dec-19 kl 14:45 »
Epoxy har ersatts av polyuretan i många sammanhang, under de senaste 30 åren, just pga arbetsmiljöproblemen med epoxy.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser