Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köp neutralisering av CO2  (läst 1546 gånger)

sivan48

• Uppland
Köp neutralisering av CO2
« skrivet: 23 maj-07 kl 19:43 »
här kan du räkna ut din CO2 konsumtion,och kanske oxå betala om du vill hjälpa miljön.

http://www.klimatbalans.se/neutralisering.html

johng

• Gäst
Re:Köp neutralisering av CO2
« Svar #1 skrivet: 29 maj-07 kl 15:26 »
Eller köp det inte. Handlen med utsläppsrätter har redan kollapsat eftersom det säljs för mycket rätter på marknaden. Det blir ingen skillnad i utsläpp om man köper utsläppsrätter eftersom de är för många. Sverige har idag rätt till mer än 23 miljoner ton CO2 och det släpps ut mindre än så. SNF:s glada försök har bara köpt upp ca 8000ton, alltså har deras arbete än så länge varit lönlöst.

Ta hellre tåget nästa gång (om du kan) istället för flyget så har du gjort något mycket bättre. Det är dessutom inte så smart att försöka belasta sig själv för något osm faktiskt är ett kollektivt problem – alltså något som måste lösas kollektivt (läs: politiskt).

Må väl!

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 maj-07 kl 17:23 »
Eller köp det inte. Handlen med utsläppsrätter har redan kollapsat eftersom det säljs för mycket rätter på marknaden. Det blir ingen skillnad i utsläpp om man köper utsläppsrätter eftersom de är för många. Sverige har idag rätt till mer än 23 miljoner ton CO2 och det släpps ut mindre än så. SNF:s glada försök har bara köpt upp ca 8000ton, alltså har deras arbete än så länge varit lönlöst.

Ta hellre tåget nästa gång (om du kan) istället för flyget så har du gjort något mycket bättre. Det är dessutom inte så smart att försöka belasta sig själv för något osm faktiskt är ett kollektivt problem – alltså något som måste lösas kollektivt (läs: politiskt).

Må väl!

Har du kollat länken som Sivan har i sitt inlägg ??

Det handlar inte om utsläppsrätter utan trädplantering ... absolut en bra åtgärd, inte bara för CO2-aspekten.

johng

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 maj-07 kl 18:15 »
Jag har kollat länken. Och trädplantering är jättebra. I Sverige är det extra bra att satsa på att bevara den lilla urskog som vi har kvar. Det finns många olika företag för trädplantering och andra projekt för att minska koldioxidutsläppen – mer eller mindre suspekta! Det finns idag ingen standard eller kontroll om företagen lever  upp till sina egna åtaganden: koldioxidutsläpp och balanser är något som är mycket svårt att mäta.

Så istället för att ge pengar till höger och vänster verkar det i min mening vara mer effektivt att ställa politiska krav och om man kan minska sin egen och andras konsumtion. Framförallt ska man inte offra sig eller känna sig skyldig för miljöhoten: vi behöver alla krafter som vi kan samla för att kämpa för en förändring av samhäller och våra egna liv, inte betala för att lätta ett dåligt samvete. Det är min erfarnehet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser