Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla överlakan  (läst 7753 gånger)

manna

• -
Gamla överlakan
« skrivet: 04 sep-04 kl 09:23 »
Har ett gäng gamla överlakan och örngott med virkad spets alt. broderade monogram på. Vad hittar man på med sådana? Att bädda med överlakan ser förstås snyggt ut, men är ju helt värdelöst att sova i. Jag vaknar antingen med endast lakanet och fryser eller med endast filten och är "kliig".

Tänkte först sy gardiner och låta spetsen/monogrammet vara en dekoration, men befarar att sådana gardiner i mitt hus kommer att bli alldeles outhärdligt pittoreskt.

Att göra putstrasor av alltihop känns slösigt. Vad hade ni hittat på med 30 överlakan och ungefär lika många örngott? Spetsklänning går bort...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Evelin

• Gäst
Re:Gamla överlakan
« Svar #1 skrivet: 04 sep-04 kl 19:42 »
Hej!

Jag hade nog sprättat av de virkade spetsarna och sparat dem. Om du syr lapptäcken/kuddar kan de se snyggt ut att fälla in en gammal spets (jag utgår ifrån att de är knypplade?)någonstans. Gamla lakan är jättebra att ha som mellanlägg när man syr t ex kuddöverdrag eller väskor i lappteknik. Detta förutsätter naturligtvis att du gillar att sy...... ;D

hasteus

« Svar #2 skrivet: 05 sep-04 kl 10:59 »
Hur gamla är dom? dvs är dom i bomull, hel eller halvlinne? Jag hade nog sprättat bort spetsen och sytt mysskjortor av några  :) Gamlt mjukslitet linnel är underbart mjukt och svalt, speciellt på sommaren.

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 05 sep-04 kl 12:08 »
Japp, jag gillar att sy! Det är såååå mycket enklare än att hålla på med stick- och virkverktyg! Där riskerar man synen varenda gång...  :P

Tack för tipsen! Lapptäcken har det blivit några, men aldrig med infällda spetsar. Det ska jag absolut testa. Kanske till färskaste lilla Lykke? Hon är ju en riktigt liten prinsessa!!!

Skjorta/tunika är en annan bra idé! Vet förstås inte om lakanen är i bomull eller linne, men det blir ju skönt mot kroppen vilket som.

Ojoj, nu blev jag alldeles ivrig och glad i magen. Måste sätta igång direkt!!  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

svindelspindel

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jun-05 kl 16:39 »
ser att du redan fått en del svar, men ytterligare en grej du kan göra är ju att kippa ut rutor med monogrammen i mitten, och sätta ihop (med andra rutor om så behövs eller önskas) till större eller mindre lapparbeten.

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 14 jun-05 kl 11:36 »
I ditt ställe skulle jag sy ihop några av dem två o två till påslakan. Att använda tyget som råvara och ta vara på spetsar o monogram innan är en bra idé om inte det tyget ska användas till blir bättre med spets eller monogram kvar. I vanlig ordning är det fantasin som begränsar. Om det är utan syntet, går ju materialet bra att färga också. Örngott är lätta att göra om till kjol/shorts/vid överdel beroende på vem som ska använda plagget.
Ha kul o lycka till! ;D
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 21 jun-05 kl 13:09 »
Nu har det - äntligen! - blivit ett lapptäcke. Vitt, vitt och vitt med de gamla spetsarna på några av lapparna (fast då med lakan som extra baksida. Kalasfint! Det är inte utan att jag önskar mig ett likadant själv...

Eulalia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 jun-05 kl 15:05 »
guud vad driftigt, vad avis jag blir!!
tog det lång tid, var det knepigt att få ihop det?

jag önskar jag hade tålamodet att sy lapptäcken, jag älskar lapptäcken!

manna

• -
« Svar #8 skrivet: 21 jun-05 kl 22:21 »
... med tanke på att jag startade tråden i höstas, så känns det kanske inte så överdrivet driftigt...  ;)

Hru avancerat du gör lapptäcket bestämmer du ju själv. Jag har klippt lapparna 10*10 cm och sytt ihop dem på maskin. Köpte fiberfill att stoppa med och sydde ihop hela rasket på maskin. Till sist kviltade jag på enklaste sätt för hand. Det tog några timmar bara.

Naturligtvis kan du sätta dig med ett klosterarbete, många handarbetar som avkoppling, men personligen gillar jag när det "blir" något. Enkla lapptäcken kan bli nog så vackra som handsydda i tredubbla släktled! När jag blir riktigt gammal ska jag göra färdigt ett täcke jag syr för hand, men nu är jag bara halvgammal så just det projektet får vänta.  ;D

Korova Moloko

• Närke
    • Mitt bageri
« Svar #9 skrivet: 22 nov-05 kl 19:47 »
Man kan ta ett färgglatt tyg och sy ihop med lakanet så att det blir ett påslakan som ser ut som om överkanten är nedvikt. Det gjorde min mamma och det är jättesnyggt.

Tyvärr var lakanen som hon använde av den typen som man behöver en stor stenmangel för att få platta...

/Malin

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #10 skrivet: 16 jan-06 kl 22:49 »
De överlakan som bara har ett litet monogram broderat använder jag som underlakan. De kan vara lite korta men vad gör det ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

1263 gäster, 1 användare
Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser