Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egen vinäger  (läst 13270 gånger)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Egen vinäger
« skrivet: 03 sep-04 kl 12:36 »
 :D
Jag vill göra egen vinäger av mina vinskvättar som blir över. Hur länge ska vinet stå innan det blir vinäger av det? När det har blivit vinäger, kan man blanda flera olika sorter då? Eftersom jag har flera olika sorter på vin.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Humle

• Västerbotten
SV: Egen vinäger
« Svar #1 skrivet: 15 feb-08 kl 14:59 »
Gammal tråd men jag skriver här. Är det någon som har testat göra vinäger? Jag har några flaskor hemmagjort vin men det är mycket alkohol i det så jag vet inte om det blir så bra vinäger. Här hittade jag lite info http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/amnessida.asp?programID=950&Nyheter=&grupp=2194&artikel=782548
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #2 skrivet: 16 feb-08 kl 10:22 »
Jag har hittat tips här på alternativ, vet inte i vilken tråd så jag klistrar in recepten här istället för att länka... :-[

Vinäger
Den franska metoden
5 dl   opastöriserad vinäger
1x5 dl   vin, 10-13 volymprocent

Häll vinägern i ett kärl. Tillsätt en deciliter vin, upprepa vintillsatsen under fyra veckor. Därefter tappar du av lika mycket vinäger som du tillsätter vin.
10% avtappning/vecka borde vara lagom. Tycker du vinägermängden är för liten är det bara att skala upp receptet.

Tips!
Ett par saker att tänka på är att kärlet måste vara såpass stort att det finns ordentligt med luft i det eftersom processen förbrukar syre samt att vinet skall hålla en alkoholhalt mellan 10-13% för bästa resultat.
Källa: http://www.alternativ.nu ”Byracka”

Vinäger
En annan metod
Vin, öl eller cider
Vinäger
Bokspån, eller hyvelspån av vilket träslag som helst som inte är mycket kådrikt

Om du bara lämnar vin, öl eller cider i en öppen tunna så att det utsätts för luft blir det vinäger på några veckor, men det är bättre att påskynda processen en smula, eftersom den kan ta smak av omgivande lukter och andra bakterier kan blanda sig i processen. Fyll en tunna med hyvelspån och dränk in dem med vinäger av den typ du vill göra. En träskiva perforeras med hål små som knappnålshål och läggs högst upp i tunnan. Vin, öl eller cider hälls på skivan och får droppa ner i tunnan från hålen; på så sätt utsätts vätskan för både luft och ättiksbakterier. Längst ner ska tunnan ha ett tapphål som vätskan kan rinna av genom. Låt den sedan stå i ett öppet kärl så kommer du att ha vinäger inom en vecka.
Källa: Seymour 1980

Seymours sätt verkar ju liiite jobbigare, har inte testat något av sätten än men jag har en massa egenhändigt bryggd äppelcider jag tänker testa med...

Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Sommartorparn

« Svar #3 skrivet: 16 feb-08 kl 21:03 »
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=26807.0

I ovanstående tråd skrev jag om mitt försök med ättiksmoder. Det fungerade såtillvida bra, som att det blev ättika, men mindre bra genom att det fortfarande inte har bildats någon moder. Så jag har testat det franska receptet nu. Sammanlagt har jag tre vinägerburkar på gång, en vit med icke-vinägermamman, en vit på franskt sätt (vitvin i båda burkarna) och en röd på franskt sätt (hemmagjort fläder- och slånbärsvin i burken). Det fungerar bra. Har börjat tappa så långsamt av de två vita. Den röda har inte kommit så långt än. Har tänkt aromatisera dem med dragon och annat så småningom.

Men en intressant grej kan jag berätta om min vitvinsvinäger, som jag till en början matade med Gruener Veltiner från Österrike. Där bildade en hinna varje gång de tre första veckorna, som nu har sjunkit ned och svävar i vinägern. Numera blir det ingen sån hinna, och det blev det inte heller i den röda fruktvinägern.

Byracka

• -
« Svar #4 skrivet: 16 feb-08 kl 21:11 »
Bildas det vinäger/ättika bildas det förr eller senare en moder. En moder är en större samling an acetobakterier.

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #5 skrivet: 11 mar-08 kl 09:35 »
Jag startade äppelcidertillverkning, enligt den franska metoden ovan, för 3 veckor sedan.
Startvinägern var Kung Markattas ekologiska, ofiltrerade, opastöriserade äppelcidervinäger och jag har alltså nu tillsatt sammanlagt ca 4 dl av min egen äppelcider. Min äppelcider har en alkoholhalt på ca 9 volymprocent.

Efter en vecka började det lukta lösningsmedel, typ aceton, kontaktlim, i burken. Jag har en stor burk och hade från början locket stängt. Men då den otrevliga lukten uppkom, insåg jag att processen fick för lite syre. Jag öppnade då locket och satte en dubbelvikt kökshandduk över istället, sedan jag rört runt ordentligt. Nu luktar det härlig äppelcidervinäger  ;D ;D  Den är också rejält potent, så man får bara lukta försiktigt  ;) ;)  Till helgen ska vi testa att göra första avtappningen, tänkte jag. Eller också bygger vi på den ytterligare en vecka, som receptet säger... :-[
– Mark Twain

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #6 skrivet: 23 jul-08 kl 11:31 »
Nu har vi varit självförsörjande på äppelcidervinäger sedan i mars. Sambon använder sig även av den till hårtvätt istället för balsam, vilket enligt hennes utsago tydligen fungerar bra.

Idag startade jag en rödvinsvinägertillverkning enligt samma metod. Jag använde dock en del äppelcidervinäger och svamptrådar från den burken som startvätska, och fyllde på med gammalt, rött bag-in-box-vin, synd att bara kasta KRAV-märkt vin tänkte jag  ::)

Jag kan verkligen rekommendera detta enkla förfaringssätt! Alltså till er som dricker alkoholhaltiga drycker och får skvättar över...  ;D
– Mark Twain

Sommartorparn

« Svar #7 skrivet: 25 sep-08 kl 09:25 »
Jag har hållit på ett tag med vinägertillverkning och det har gått hur bra som helst tills nyligen. Jag har flera slattar på gång för att det ska finnas tillräckligt med luft i burkarna och har dessutom borrat hål i locket (handduk över), luftar ordentligt i princip en gång i veckan, den dagen jag tappar av och fyller på. Som vin tar jag rött hemmagjort fruktvin (torrt) och köpt vitvin. Över semestern och några veckor till stod burkarna bara där på kylskåpet och mådde bra (fast det hade avdunstat lite).

Tja, för två veckor sen körde jag igång igen. Men jag hade hört att solsken är bra för vinägerproduktion, så den dagen jag tappade och fyllde på, så lät jag burkarna stå ute övertäckta med handduk i det härliga solskenet. Sen tog jag in dem. Förra veckan brydde jag mig inte om dem, för jag höll på med vintillverkning i köket och hade ingen lust att låta vinägerbacillerna (?) komma åt vinet. Så idag: Båda rödvinsvinägerburkarna ser ut som om de har möglat!! Håller just på att filtrera. Kan vinäger mögla? Kan man använda den ändå? Och en av vitvinsvinägerburkarna har blivit alldeles grumlig (sådär grumlig som vin kan vara innan det klarnar) och det har den inte varit förut. Den luktar annorlunda också.

Hjälp! Vad har hänt?

Sommartorparn

« Svar #8 skrivet: 18 feb-09 kl 11:22 »
Jag håller fortfarande på med vinägertillverkning, med olika resultat. Det som har hänt mig nu flera gånger är att vinägern blir "dålig". Plötsligt blir vinägern grumlig, gulare, luktar starkt av rengöringsmedel och får en smulig hinna (inte "moderhinna"). Jag använder mig av riktigt stora gurkburkar av glas med hål i locket för lufttillförseln. Det är aldrig mycket vinäger i burkarna. De står ovanpå kylskåpet med en handduk över för att skyddas från damm.

Detta är oberoende av årstiden och om jag "glömmer" vinägern några veckor eller sköter den ordentligt varje vecka. Det händer främst med vitvinsvinägern som jag gör på tyskt torrt vitvin. Rödvinsvinägern gör jag på eget hembryggt fruktvin (vi klarar inte av att dricka upp det, för det är alldeles för starkt, både i smak och alkoholstyrka) och där har det nog aldrig hänt.

Hej hopp alla vinägerexperter! Vad är det som händer?

Sommartorparn

« Svar #9 skrivet: 03 maj-09 kl 11:45 »
Får väl säga putt. Men jag tror jag har kommit sanningen närmare. Igår var jag på vinprovning och fick höra ett och annat om vintillverkning. Så det kan hända att det billiga vinet jag köper till vinägern, är boven i dramat. Mitt hemmagjorda vin är en ren naturprodukt, möjligen till skillnad till billigvinet. Å andra sidan är jag inte direkt beredd att köpa dyrt vin till min vinägerproduktion. Ska fundera på hur jag gör i framtiden.

Jordefamn

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 15 apr-10 kl 12:39 »
Hoppas det går bra att återuppväcka den här tråden lite.
Jag gjorde en del äppeljos i höstas av äpplen från vår trädgård och de blev mycket goda med olika smaker. En flaska råkade jag dock lämna för länge för varmt, för den jäste och blev starkt alkoholhaltig. Då jag inte dricker alkohol tänkte jag se om det gick att göra vinäger av det.

Flaskan ställdes i ett mörkt och varmt skåp en tid och snart luktade det vinäger!
Jag tillsatte alltså inget, utan det blev vinäger av sig själv. Senare tillsatte jag lite äppelcidervinäger (tror jag) och nu har det bildats 3-4 vinägermammor/-svampar som är jättefina i flaskan. Nu senast jag tittade till den så luktade den inte vinäger längre.

Går det bra att förvara vinägermammorna i flaskan trots att det inte luktar vinäger om den längre? Det blir antagligen ingen mer äppelcider förrän till hösten och det är ju lång tid tills dess, men det kanske går bra att blanda i vin (som andra i hushållet dricker) istället?

gurra_58

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 12 aug-10 kl 23:01 »
Jag vill göra egen vinäger av mina vinskvättar som blir över. Hur länge ska vinet stå innan det blir vinäger av det? När det har blivit vinäger, kan man blanda flera olika sorter då? Eftersom jag har flera olika sorter på vin.
Vinäger är ju en produkt när något gått fel.Du måste på något sätt få dit ättiksyabakterier.Detta funkar inte om alkoholhalten är för hög.annars är det ju i regel öppna kärl som startar denna process

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #12 skrivet: 12 aug-10 kl 23:04 »

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #13 skrivet: 29 sep-10 kl 10:47 »
Jag provade med att hälla två vinskvättar i en lerkruka och lät dom stå ett par veckor. Det har nu bildats vad jag tror är en vinägermoder. Hur gör jag nu? Jag är alltså helt nybörjare på detta. Ska jag tillsätta mer vin för att det ska bli vinäger? Eller går det bra med annan vätska? Vätskan som är runt modern är det vinäger? Hur får jag modern att överleva? Ska den matas med nya vinskvättar? Ursäkta alla dumma frågor men som jag skrev är jag helt nybörjare på detta.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 2 användare
Numera, Alexn72

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser