Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vedaska  (läst 1363 gånger)

torbjorn

• Medelpad
SV: vedaska
« Svar #20 skrivet: 01 aug-20 kl 23:23 »
Förvisso, men just när det gäller Wikipedia visar erfarenheten att när det gäller naturvetenskapliga ämnen, så håller de tyska artiklarna oftast mycket högre klass än motsvarande artiklar på andra språk.

borsdorfer

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 02 aug-20 kl 19:49 »
Som ett riktvärde innehåller Salix 30 gånger mer kadmium än halm räknat per torrsubstans än halm.

Det finns forskare som har föreslagit att använda salixodling för att sänka kadmiumhalten i åkermark.

kretslopp

• 68 år arbetat med lantbruk skog, har mindre gård
    • Småland
« Svar #22 skrivet: Igår kl. 10:40 »
Jag har varit KRAV-odlare men det är för några år sen. Då diskuterades tungmetaller mycket. Det jag lärde mej då var att den stora kadmiumkällan i livsmedel kom från konstgödsel. Det var mycket diskuterat om aska och dess innehåll. Eftersom aska innehåller så många mikronäringsämnen är det ett viktigt tillskott   för växterna. Den gången bestämdes det att aska var tillåten om den var analyserad och höll sej under riktvärden. Men också att det skulle vara en plan för hur mycket och hur ofta det fick användas.
kretslopp

Skogsvilde

• Låt inte rädsla styra framtiden
    • -
« Svar #23 skrivet: Igår kl. 15:10 »
Jag har varit KRAV-odlare men det är för några år sen. Då diskuterades tungmetaller mycket. Det jag lärde mej då var att den stora kadmiumkällan i livsmedel kom från konstgödsel. Det var mycket diskuterat om aska och dess innehåll. Eftersom aska innehåller så många mikronäringsämnen är det ett viktigt tillskott   för växterna. Den gången bestämdes det att aska var tillåten om den var analyserad och höll sej under riktvärden. Men också att det skulle vara en plan för hur mycket och hur ofta det fick användas.

Ännu mer jobb och kostnader samtidigt som man kommer längre bort från kärnverksamheten.  ;D

Många är bäckarna som höjer kostnaderna.
Om du skall ut och gå i mörker längs våra vägar utan reflex så kan du fortfarande rädda liv!
Anmäl dig till donationsregistret redan i dag!

borsdorfer

• Skåne
« Svar #24 skrivet: Idag kl. 12:05 »
Jag har varit KRAV-odlare men det är för några år sen. Då diskuterades tungmetaller mycket. Det jag lärde mej då var att den stora kadmiumkällan i livsmedel kom från konstgödsel.
År 1998 innehöll konstgödning såld i Sverige i medeltal 15 mg kadmium per kilo fosfor, medan rötslam innehöll 50 mg kadmium per kilo fosfor.
I dag är kadmiumhalterna i konstgödning betydligt lägre.

borsdorfer

• Skåne
« Svar #25 skrivet: Idag kl. 12:35 »
Stallgödsel ger ett tillskott av 13 mg kadmium per kilo fosfor.

Salix tar upp 45 gånger mer kadmium från marken än vete(per hektar och år).

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 9 användare (1 dolda)
Lennart MÃ¥rs, Aika, ärt, MittNyaJag, hofboss, Skröpeltorparn, Karlsdotter, Gorrgel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser