Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomt i skogsområde / Permakulturlag  (läst 1937 gånger)

Jordefamn

• Skåne
Tomt i skogsområde / Permakulturlag
« skrivet: 21 maj-07 kl 00:22 »
Är det någon som vet ifall det finns tomter att få ute i skogen, eller i naturreservat, om man bygger efter "permakultur"-riktlinjer (http://sv.wikipedia.org/wiki/Permakultur)?
När jag sett mig omkring på nätet verkar det bara vara små villatomter som ligger tätt, eller stora skogsbruksarealer som kostar en förmögenhet.
Finns det något liknande den planeringslagen de har i Pembrokeshire här i Sverige?
http://www.pembrokeshire.gov.uk/content.asp?nav=109&parent_directory_id=646&id=4979
« Senast ändrad: 21 maj-07 kl 09:52 av Jordefamn »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Tomt i skogsområde / Permakulturlag
« Svar #1 skrivet: 21 maj-07 kl 12:28 »
Hej och välkommen till forumet.

Det kan vara svårt att hitta tomter i skogen men det går att göra en avstycknig, till en tomt, från en större skogsfastighet. Om du hittar en skogsägare som är villig att sälja till dig kan du söka ett förhandsbesked för att kolla i förväg om platsen, enl kommunen, är lämplig att bygga på. Ta kontakt med byggkontoret i kommunen där marken finns så hjälper de dig med info.  :)

Detta med naturreservat tror jag är helt kört.

Ang planeringslagen känner jag tyvärr inte till.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

trädman

« Svar #2 skrivet: 21 maj-07 kl 21:28 »
Fastighetsbildningslagen är numera ganska flexibel så det bör inte vara några problem att stycka av en lite markbit på någon ha el så"i skogen". Förutsatt att markägaren vill sälja och att det går att få bygglov förstås. Det finns också ganska gott om små  jord/skogsfastigheter på något eller några ha. Det kan vara billigare att köpa en sådan eftersom lantmäteri mm kostar en hel del.

Jordefamn

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 22 maj-07 kl 10:51 »
Tack så mycket för förslagen, det inger hopp om att jag ska kunna hitta vad jag söker.
Har ni något förslag på var man kan hitta sådana tomter (internet/myndigheter/knacka dörr)?

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 22 maj-07 kl 12:08 »
Byggkontoret i den aktuella kommunen kan hjälpa dig att ta fram info från fastighetsregistret. De har även kartor så man kan se fastighetsbeteckningen på den plats som du är intresserad av.

Jag har gjort så många gånger. Nu för tiden brukar jag ofta köpa Gula kartan där man ser fastighetsbeteckningarna. Sedan har jag traskat  runt och tittat på intressanta ställen för att sedan ta reda på vem som äger vad via byggkontoret. Jag har även fått hjälp med fastighetssök av en medlem här på alternativ.nu som har/hade(?) tillgång till fastighetsregistret.

Sedan kan man få napp via annonser. Jag har lagt in en kontaktannons här på forumet
Annonser/Kontakter/Finns det mark? som kanske leder till något. Eftersom mitt sökområde har vidgats rejält så satsar jag i detta läge på att få kontakter som kan leda till att jag hittar något.

Kommuner brukar äga en del mark också så det kan vara en idé att fråga även där.

Jag ser i din profil att du bor i Skåne. Är det i de trakterna du söker?

Tillägg: Jag har ringt upp ägarna, aldrig knackat dörr.

« Senast ändrad: 22 maj-07 kl 12:10 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Jordefamn

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 22 maj-07 kl 12:14 »
Aha, då får jag ta och ringa byggkontoret.
Ja, det är i Skåne jag söker. Kanske lite dumt att söka skogsmark i Skåne, men det finns ändå en del kvar, och det är här jag vill bo. :)
Helst i en naturlig bokskog.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 22 maj-07 kl 12:24 »
Bokskogar är fina.

Skriv gärna en rad  eller två och berätta hur det går.

Lycka till.  :)

Åter nr 1/13

Jordefamn

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 23 maj-07 kl 14:39 »
Hoppas du inte tar illa upp att jag härmar dig med en annons under Kontakter. :)

Jag har försökt ringa runt i kommunen och de skickar mig hit och dit och vet inte vem som skulle kunna veta nånting, men nu ska jag iaf få komma ner på stadshuset och titta på en karta där fastighetsbeteckningarna finns, och kanske få jämföra den med en karta där skogen är utsatt och sen möjligtvis få listor på de fastighetsbeteckningarna, så jag kan försöka få kontakt med Hässleholms domsaga (de lade ner Eslövs) om vem som äger markerna.

Jag vet inte hur jag ska göra med de andra kommunerna, jag får väl ringa i två dagar och sen ta tåget ut till dem och göra samma sak där och ringa domsagor igen. :P
Konstigt system. Mycket konstigt.

Gula kartan har tydligen slagits ihop med ekonomikartan och heter nu fastighetskartan, och den kostar 150kr per del (det verkar finnas 285 delar), så det är ju inget alternativ. :)
Man kunde tycka att med ny datateknologi, AJAX och sånt, att de kunde lägga upp det på internet så alla kan söka enkelt. Men icke.

Sökandet fortgår!

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 23 maj-07 kl 15:42 »
Hoppas du inte tar illa upp att jag härmar dig med en annons under Kontakter. :)

Jag tar inte illa upp, du anger ju källan.  ;)  Tvärtom, jag tar det som en komplimang att min text gick att återvinna.   ;D

Vi verkar söka liknande ställen. Jag satte 1000 m2 för att gardera mig ifall någon inte vill sälja större och jag på så sätt annars missar ett pangställe. Sökområdet vidgade jag för att det varit svårt att hitta något överhuvudtaget.

Jag har haft turen att få tag på Gula kartan på de ställen jag varit intresserad av. Det finns kvar en del av dem i handeln. Det har varit lätt att helt enkelt kolla fastighetsbeteckningen och sedan sätta igång att ringa. Kartorna är inte billiga men jag har sluppit ta mig till de aktuella byggkontoren. Sedan är jag ett kartfreak…  8)

När jag ringt så har jag talat med byggnadsingenjörer i kommunerna. De har tillgång till fastighetsregistret och kan plocka fram ägaruppgifter. Men som sagt, då måste man veta fastighetsbeteckningen.

Åter nr 1/13

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 23 maj-07 kl 16:28 »
Jag tar inte illa upp, du anger ju källan.  ;)  Tvärtom, jag tar det som en komplimang att min text gick att återvinna.   ;D

Vi verkar söka liknande ställen. Jag satte 1000 m2 för att gardera mig ifall någon inte vill sälja större och jag på så sätt annars missar ett pangställe. Sökområdet vidgade jag för att det varit svårt att hitta något överhuvudtaget.

Jag har haft turen att få tag på Gula kartan på de ställen jag varit intresserad av. Det finns kvar en del av dem i handeln. Det har varit lätt att helt enkelt kolla fastighetsbeteckningen och sedan sätta igång att ringa. Kartorna är inte billiga men jag har sluppit ta mig till de aktuella byggkontoren. Sedan är jag ett kartfreak…  8)

När jag ringt så har jag talat med byggnadsingenjörer i kommunerna. De har tillgång till fastighetsregistret och kan plocka fram ägaruppgifter. Men som sagt, då måste man veta fastighetsbeteckningen.

Vill inte låta negativ. Men 1000 kvm skogstomt ger inte mycket att leva på. Om du inte bygger din överlevnad på att fullt utnyttja allemansrätten och får jakträttighet i omgivningen.
Möjligen skulle du kunna bygga en damm och plantera in fisk och odla tacksamma lättodlade grödor som t.ex potatis i krukor och bäddar.
Är dina planer att helt leva av din mark så tror jag inte 1000 kvm räcker utan sidoinkomst.
Men nu utgår jag från vad jag själv skulle klara av och jag har fler än mig själv att tänka på i hushållet.
Det finns säkert folk som kan gå iland med det.

mvh/Fred

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 23 maj-07 kl 19:17 »
Fred,

Nej då, det låter inte negativt det du skriver. Jag förstår att du funderar, utifrån dina kunskaper och erfarenheter på hur det ska gå. Men tack för tipsen.

Under min tid här på forumet har jag skrivit över 1000 inlägg och jag har pytsat ut en del av mina idéer, tankar och drömmar lite här och var. Det blir så tjatigt att mala samma saker gång på gång, därför är inte alla fakta redovisade i mitt inlägg till trådstartaren. Jag tyckte inte att det behövdes.

I min kontaktannons ”Finns det mark?” står det - 1000 m2 eller större - vilket kan innebära ett antal hektar. Men jag ska inte leva av marken jag bor på, av privata skäl. Jag kommer att hobbyodla och jag kommer att vara beroende av att vara anställd för att få lön. Dock ska jag inte arbeta heltid eftersom jag klarar mig på lite pengar och kommer att köpa marken och timmerstugan kontant. Om det visar sig i framtiden att jag kan få en liten inkomst av det jag gör hemma så vore det toppen, för då slipper jag arbeta åt andra. Jag tar små steg åt gången istället för att slå på stort med en gång.

Vi har alla olika förutsättningar och de är sällan självvalda.

Åter nr 1/13

trädman

« Svar #11 skrivet: 23 maj-07 kl 22:56 »
Jag känner till minst två personer som annonserat i lokalpress typ "mindre skogsfastighet köpes" och fått några napp på det var av något lett till affär. Tror kanske att en ganska stor del av de potentiella säljarna inte är så aktiva internetanvändare. Blocket är också ett alternativ där det tycks omsättas en del mindre fastigheter. I Skåne där marken är väligt värdefull kanske man går till mäklare med sina 3 ha om man kommer på att man ska sälja dem, men handlar det om skogslänen tror jag sällan denna typ av objekt säljs på så sätt eftersom mäklarkostnaderna blir stora i förhållande till värdet.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #12 skrivet: 23 maj-07 kl 23:23 »
Nu vet jag inte om ditt svar, trädman, var riktat till mig, Jordefamn eller oss båda. Men jag svarar ändå.

Visst är det bra att annonsera i lokalpress. Framförallt så finns ju tidningen i det område man är intresserad av och läses av dom som bor där. Blocket.se är ett bra ställen att leta på också. Kikar där titt som tätt.

Idéen om att lägga en kontaktannons här på forumet är att det finns medlemmar över hela landet, som i sin tur har grannar, vänner och bekanta runt sig. Någon känner någon som kanske vet eller hör något.

Alla sätt att nå ut är bra. Ju fler sätt desto större chans att få napp.  :)

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 2 användare
Lugnt vatten, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser