Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftfuktighet vid kläckning.  (läst 9395 gånger)

Månskensbonden

• Uppland
Luftfuktighet vid kläckning.
« skrivet: 21 maj-07 kl 00:03 »
Jag kläcker kycklingar endast ett fåtal gånger / året . max 2-3 ( Tyvärr så godkänner mor min inte fler kläckningar, annars hade det varit full rulle vår/sommar vill jag lova! :D

Undrar över vilken luftfuktighet (i procentskala) ni brukar ha i kläckaren under tiden när själva kläckningen sker ? , är sneda fötter en bieffekt av för hög luftfuktighet under kläckningen? Har läst mycket om detta, men nu vill jag ha ett punkligt svar! Det är ju trots allt ni som VET ;) , träning ger färdighet.

P.S: Just nu kläcks det orpingtonkycklingar :), hygromtern pendlar mellan 62-65 % , är det för högt?.

Hemskt tacksam för svar! :) // Hönsintresserad pojk :)
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Luftfuktighet vid kläckning.
« Svar #1 skrivet: 21 maj-07 kl 00:08 »
är sneda fötter en bieffekt av för hög luftfuktighet under kläckningen? Har läst mycket om detta, men nu vill jag ha ett punkligt svar!

Nej inte luftfuktighetsfel, utan krumma tår är ett temperaturfel i kläcken.

Mvh Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 maj-07 kl 00:13 »
62 till 65 % ärr lite högt vid ruvningen och för lågt vid kläckningen.

Jag brukar ha ca 80% under kläckfasen. ca 55% under ruvningen.

Gäss och ankor brukar jag ta ut ca 20 min varje dag efter 9 dagar och göra detta tills tre dagar före väntad kläckning. De svalnar lite och jag vätar dem före det att de läggs tillbaka.
(Simulera den vilda fågelns vana att besöka vatten en stund och komma tillbaka lite våt om buken)
Detta praktiseras inte bara av mej utan omnämns i facklitteratur.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 21 maj-07 kl 01:11 »
Tack för svar, man lär sig något var dag! :) Har trots allt läst att ca:65% ska vara bra vid kläckning. Men man ska inte tro på allt man läser!

Nu har kläckaren försetts med mer vatten. 2 orpingtonkycklingar hade tagit sig ut, och ytterligare 2 är på G ;) .. HOPPAS PÅ FLER! :D

Vilken dag brukar ni höja luftfuktigheten?, 17-18-19?
Spelar luftfuktigheten stor roll, gällande om kyckling "pickar sitt andningshål, eller inte" ..? Har haft problem med att kycklingarna har utvecklats perfekt i ägget, ända tills kläckning..då har ingenting hänt, och kycklingen har avlidit utan försök att ta sig ur sitt ägg! Är förmodligen på gång att knäcka en stor nöt i mitt avelsarbete :) .
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 maj-07 kl 08:29 »
För låg fuktighet i kläckningen försvårar för kycklingen att komma ut.

Fuktigheten ökar visserligen från äggen, men min erfarenhet är att hög fuktighet under kläckningen (2-3 dagr före) gör kläckningstiden mer sammanhållen och fler klarar sig ut.

Så problemet att de inte tar sig ut, kan kanske lösas med högre fukthalt.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: Temperatur........
« Svar #5 skrivet: 21 maj-07 kl 10:32 »
Har haft problem med att kycklingarna har utvecklats perfekt i ägget, ända tills kläckning..då har ingenting hänt, och kycklingen har avlidit utan försök att ta sig ur sitt ägg!

Det beror på att du inte vänt äggen tillräckligt ofta och/eller att du har fel temperatur i kläcken (vilket stämmer med de krumma fötterna också)

Kolla upp din kläcks temperatur !

mvh Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 21 maj-07 kl 17:53 »
Vet någon varför bena står rakt ut
 i sidled på två av mina nykläckta kycklingar.
Jag har tagit bort dem ???
De är maskinkläckta.
Hedemorahöns

carmencha

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 maj-07 kl 19:10 »
Hej!

Ett fåtal av mina kycklingar har också stått i "spagat", men de kommer upp igen efter någon dag bara. Också maskinkläckta!

Mvh Carmencha
« Senast ändrad: 21 maj-07 kl 19:11 av carmencha »

MEG

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 21 maj-07 kl 19:15 »
Hej!
Felställningar i ben kan vara ett tecken på att temperatur och/eller vändningsfrekvens inte varit så bra under ruvningstiden. Vänd oftare och se över termometern.
Jag hade själv problem med det tidigare, men det avhjälptes med en fläkt i kläckaren (ett hemmabygge) så att temperaturen blev jämnt fördelad i maskinen.
Sedan dess har det gått bra.

Jag har ca. 70% luftfuktighet vid kläckning av hönsägg och ökar från dag 19.

Ankägg har jag sprayat med vatten 3ggr dag under hela ruvningen och fått goda kläckresultat.

Hoppas det går bra med kläckningen!
MEG

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 21 maj-07 kl 19:36 »
Det märkliga är att det bara har varit kochinkycklingar andra kycklingar som har kläckts samtidigt har inte detta broblem.
Jag kanske var för snabb att ta bort dem .
Blir det fler så avvaktar jag.
Hedemorahöns

Månskensbonden

• Uppland
Re: Temperatur........
« Svar #10 skrivet: 21 maj-07 kl 20:24 »
Det beror på att du inte vänt äggen tillräckligt ofta och/eller att du har fel temperatur i kläcken (vilket stämmer med de krumma fötterna också)

Kolla upp din kläcks temperatur !

mvh Grimla

Jag har vänt äggen 2 ggr/dagen . Morgon & kväll på fasta tider, ända tills dag nr 19 . Krumma fötter har jag bara haft problem med 1 gång av kanske totalt 20 kläckningar. ( då skötte syster tempen, men blott 1 fick krumma fötter )

Nu pendlar tempen runt, 36.5-38 grader.

Det var förmodligen luftfuktigheten som var knaset i det hela, men nu är även den gåtan löst :) .. Tack alla för hjälpen !

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser