Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min tupp galer inte  (läst 1119 gånger)

Jennifer Gard

• -
Min tupp galer inte
« skrivet: 05 maj-19 kl 22:23 »
Hej, jag är helt ny på höns och detta är första gången jag har egna. Så behöver lite tips gärna :) fick hem en flock igår. En tupp och tre hönor i varierade åldrar från 6 veckor till 1 år.
Min tupp är 1 år gammal och han gal flera gånger när vi släppte in honom och de andra i hönshuset. Efter de så har han inte galt en enda gång. Har varit ute hos dom hela dagen men han går bara runt och ”pratar” men inte galer någonting. Kan detta bero på att de är så nytt allt omkring? Han är en dvärgkochin.

Pumba

• Småland
SV: Min tupp galer inte
« Svar #1 skrivet: 05 maj-19 kl 23:19 »
de kan nog bli lite speciellt att "skapa" en grupp så med den varierande åldern, det kan ju sluta lite allt möjligt när man sätter ihop höns med varandra, allt från kanonbra till blodbad, det brukar ta allt från 1 dag till en vecka innan allt normaliserat sig.

Ibland kan ju dock tuppen ha svårt att skilja mellan vuxen höna och 6 veckors kyckling vilket kanske inte alltid är så lyckat.

mattias_33

• Hälsingland
SV: Min tupp galer inte
« Svar #2 skrivet: 13 maj-19 kl 17:53 »
Jag förstår inte. Tuppen på ett år hade du sen innan? Eller är han ny?

Om han är ny så har han nog insett att det är kycklingar så han har plockat fram sin feminina sida.
När jänterna växer till sig så börjar han nog ropa igen.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 3 användare
fylgja, Be, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser