Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsen och tuppen går inte ut..  (läst 2550 gånger)

MinnaJosefin

• Skåne
Hönsen och tuppen går inte ut..
« skrivet: 26 apr-19 kl 13:13 »
Hej!

5 av våra höns som är 5 månader gamla har inte börjat lämna hönshuset än... Vi köpte dom i februari och märkte sen att en av "hönorna" var en tupp. 4 svarta orpington och 2 isbar. Vi har även en lite äldre trupp på 4 höns och en tupp, som håller ihop hela tiden. Men dom 6 andra som kom i februari går som sagt inte ut från hönshuset alls.. orpington tuppen verkar vara väldigt noga med sina 3 orpington hönor (isbaren går för sig själva), kan det vara han som inte låter dom gå ut? Dom äldre är ju ute nästan hela dagarna men jag börjar ju undra varför dom andra BARA är i hönshuset?...

Efwa

• Uppland
SV: Hönsen och tuppen går inte ut..
« Svar #1 skrivet: 26 apr-19 kl 13:23 »
Man kan ju behöva sitta och titta en stund tror jag.
Min ringa erfarenhet säger att de "nya" brukar ta tid på sig att gå ut.
Mina satt inne i 2 veckor för att sedan gå ut och inte ta sig in. De "gamla" hade nog sådan auktoritet att de andra inte riktigt vågade sig ut eller in.

Sedan kan det ju vara så att de verkligen inte FÅR gå ut för de andra. Min ena tupp blev förpassad till hönshuset och fick inte komma ut för den andra tuppen, helt plötsligt. Som tur var så är han inte en som konfronterar så han höll sig därinne. När tre månader (vinter iofs) så tyckte jag att det räckte och placerade om han som satt i hönshuset.

Anton är numer en gårdsägare med två egna hönor.

MinnaJosefin

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 apr-19 kl 16:39 »
Tänker att efter 3 1/2 månad när dom väl ha börjat lämna hönshuset? Jag är relativt ny med höns dock.. vår äldre tupp, som håller iordning och verkligen är världens bästa, har jag aldrig sett vara elak eller inte låtit dom komma ut. Däremot brukar en Rhode Island red jaga dom lite inne i hönshuset, så kanske det är hon som inte tillåter?

MinnaJosefin

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 29 apr-19 kl 12:56 »
Jag satt och iakttog denna tuppen en bra stund i hönshuset igår. Hans beteende är såhär: han är överrvaktande mot "sina" 3 orpington hönor som han är uppvuxen med. Han låter dom inte gå var dom vill och inte heller lämna hönshuset. Han hackade även rätt brutalt mot en av dom. Han gör utfall och hackar på alla andra hönor där inne. Jag hade matrester med mig och det roffar han åt sig och skrämmer iväg andra hönor som försöker närma sig skålen. Mig magkänsla är att han inte är en tupp att ha. Vi har ju vår lite äldre tupp som är helt fantastiskt och precis som en tupp "ska vara". Tror ni att han klarar en grupp på 20 hönor så han kan vara själv med dom, eller behöver vi ersätta den här andra tuppen med en annan? Tacksam för svar! :)

Lini

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 29 apr-19 kl 22:56 »
20 hönor låter som det kanske börjar bli lite mycket för en tupp att ha koll på. Kanske vore en ide att kläcka fram en yngre andre-tupp bland äggen som är befruktade av den "bra" tuppen och hoppas på att sonen får ett liknande temperament?

MinnaJosefin

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 29 apr-19 kl 23:35 »
Det låter som en bra idé att ta kycklingar efter den andra tuppen och hoppas på en bra tupp där:) tror du det finns någon möjlighet för den bråkiga tuppen att lära sig hur man beter sig eller man ska höja ett varningens finger om han redan beter sig såhär vid snart 5 mån ålder?

Efwa

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 30 apr-19 kl 16:57 »
Det låter som en bra idé att ta kycklingar efter den andra tuppen och hoppas på en bra tupp där:) tror du det finns någon möjlighet för den bråkiga tuppen att lära sig hur man beter sig eller man ska höja ett varningens finger om han redan beter sig såhär vid snart 5 mån ålder?

Jag hade valt att ta bort den tuppen. Mest för att hönor behöver lugn och ro och någon som behandlar dem väl för att de inte ska bli stressade och sluta lägga ägg.

Nu har jag själv bara hönsgård men min tupp klarar där 18 hönor i dagsläget, utan problem. Han har dessutom lyckats befrukta alla.
Han väntar på att få någon avkomma som kan hjälpa, om det går vägen.

MinnaJosefin

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 30 apr-19 kl 20:49 »
Ja, jag är också inne på spåret att ta bort honom. Vi pratade med honom idag som vi köpt hönsen av och han sa att vi fick lämna tillbaka honom om vi ville men att hans beteende är vanligt innan tuppar blir könsmogna. Om vi ville så kunde vi ha honom avskilt i hönshuset, men ändå så han såg dom andra, tills han helt enkelt blir könsmogen och ändrar sitt beteende. Han sa att det kan gå från den ena dagen till den andra, att han helt plötsligt kommer att vända om bli omhändertagande och "snäll". Vi har som sagt ingen större erfarenhet, men jag vet inte hur vi ska göra riktigt...

Lini

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 30 apr-19 kl 22:51 »
Har läst runt lite och det verkar som att orpington tar rätt god tid på sig att bli fullvuxna, så det kanske finns hopp ändå för ungtuppens beteende. Vet dock inte riktigt hur man ska hantera det tills dess, vore ju synd om hönsdamerna skulle missa hela sommaren för att han är överbeskyddande nu. :embarrassed2:

Efwa

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 01 maj-19 kl 11:17 »
Har läst runt lite och det verkar som att orpington tar rätt god tid på sig att bli fullvuxna, så det kanske finns hopp ändå för ungtuppens beteende. Vet dock inte riktigt hur man ska hantera det tills dess, vore ju synd om hönsdamerna skulle missa hela sommaren för att han är överbeskyddande nu. :embarrassed2:

Någon annan som har mer erfaranhet kanske kan svara på detta bättre men ingen av våra 10 tuppar betedde sig så här i ung ålder. Vi har haft Silverudds blå och wyandotte.

De har haft ihjäl en tupp (vet inte vem av dem, eller om alla tillsammans gjorde det och före dess var inget bråk) men hönorna har de endast försökt våldta vid ung ålder, inte picka eller bråka med.

MinnaJosefin

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 01 maj-19 kl 21:24 »
Tack alla för era svar! Vi har bestämt oss för att lämna tillbaka honom imorgon, få en ny höna istället och så avlar vi på vår fantastiska andra tupp istället:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser