Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man täcka med?  (läst 509 gånger)

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
Vad ska man täcka med?
« skrivet: 23 apr-19 kl 13:55 »
 Förbereder landen för grönsaker, lök o rotfrukter. Det är tort. Tidigare täckte jag med gräsklipp. Det var bra men så vid skördandet tyckte jag det mesta smaka mossa. Det är mycke mossa i gräsmattan. Så förra året täckte jag inte och det blev ju heller inte mycke gräsklipp Skulle nu denna odlings sesången bli lika torr som förra vill jag nog täcka igen, men med vad? Gräset kommer ju inte att växa om torkan är där. Maskrosor o annat gott för insekter är ju synd att ta ifrån dem. Hur gör ni?
Ställ Ljuset i skäppan, det är där det behövs.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
    • Min butik på Etsy.com
SV: Vad ska man täcka med?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-19 kl 15:23 »
Jag har tänkt klippa ner mossan under gräsklipphöjd och sen hoppas att den inte växer upp lika snabbt som gräset och på så vis försöka skilja på dem. Eller klippa högt först och bara ta gräset och en gång till därefter och ta mossan. Fortsätter det vara torrt vet jag inte :( Ormbunkar? Vass? Känns inte som att det blir lika tätt men det är väl bättre än ingen täckning antar jag.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 23 apr-19 kl 16:39 »
Ska täcka ordentligt för första gången i år och jag täcker med gammalt hösilage.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skogsvilde

• Raka puckar!
    • -
« Svar #3 skrivet: 23 apr-19 kl 22:27 »
Vill använda gräsklipp så behöver gräsmattan gödsel. Extra mycket där du har mossa.
Använd gärna en mossrivartillsats på vårkanten så river du bort en hel del.
Plåga mossan med trädgårdstraktorn som du har snökedjor på.
Låt hundarna springa där, eller pissa på mossan.

Täcka med då.  Allt stråmatrial fungerar hö, ensilage, halm osv osv set folk som skördar vass för att täcka med.
Om du skall ut och gå i mörker längs våra vägar utan reflex så kan du fortfarande rädda liv!
Anmäl dig till donationsregistret redan i dag!

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 27 apr-19 kl 19:27 »
Jag föredrar att täcka med (ruttet) hö men ofta får det bli något som finns naturligt i närheten som tallkottar, löv, torkat ogräs eller gamla växtrester. Försöker odla upp vallört på ett ogräsområde att skörda och täcka med. Obränd hästgödsel är klart ogräsfientligt så det funkar också men passar kanske inte i alla sammanhang. ::)
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Dela detta:

* Inloggade just nu

121 gäster, 2 användare
Daniel West, Teresa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser