Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakta och äta Lohmanhöns?  (läst 3000 gånger)

Hönsgård

Slakta och äta Lohmanhöns?
« skrivet: 12 apr-19 kl 06:56 »
Hej,

Hittar inget om att äta just Lohmanhöns. Vi har 6 st nu som är  alla över 2,5 år och alla utom en verkar ha helt slutat att värpa. Vi har haft dem själva i snart ett år och de har värpt jättebra fram till i höst då det började minska och nu får jag knappt något ägg av dem sedan flera månader. Inga löss men däremot lite kalkben som jag behandlat ett par månader.

Nu till frågan. Om vi nu slaktar dessa, är det ok att äta dem tro? Kändes hemskt att ev bara ta bort dem utan att ta rätt på dem.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Slakta och äta Lohmanhöns?
« Svar #1 skrivet: 12 apr-19 kl 07:02 »
Har ni ändrat något för dom? Kanske dom kommer igång nu eller bara vill ha annat foder?

Men vill ni inte vänta så fyll frysen..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Lini

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 12 apr-19 kl 07:40 »
Har inte hunnit skaffa mig någon riktig erfarenhet med höns än, men brukar dom inte sluta värpa under vintern? Tänkte att dom kanske kommer igång igen snart efter lite vårsol.

Hönsgård

« Svar #3 skrivet: 12 apr-19 kl 08:03 »
Har ni ändrat något för dom? Kanske dom kommer igång nu eller bara vill ha annat foder?

Men vill ni inte vänta så fyll frysen..

Näe egentligen inte ändrat på något, i alla fall inte nyligt. Vi har inget extra ljus annat än röd värmelampa, för att de ska få vila. De får blodpudding ca var tionde dag och värpfoder och korn och extra snäckskal och äggskal. Sedan får de även matrester, mycket sallad och bulgur osv... vi har 5 andra höns och de lägger ganska bra med ägg. Jag väntar ett tag till men det känns dyrt att mata 6 st i ett halvår utan ägg.
Fungerar ju bättre på sommaren få de är ute och äter inte lika mycket köpt mat. ::)

Hönsgård

« Svar #4 skrivet: 12 apr-19 kl 08:05 »
Har inte hunnit skaffa mig någon riktig erfarenhet med höns än, men brukar dom inte sluta värpa under vintern? Tänkte att dom kanske kommer igång igen snart efter lite vårsol.

Hej,
Jo så är det ofta men kanske inte fullt ut med värphybrider (tror jag) även som nämnt ovan om vi inte driver på med extra ljus och sådant.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 12 apr-19 kl 08:20 »
När en lohman är 2,5 år så är hon i de flesta fall slut som äggläggate.  Tyvärr..

Då är det antingen grytan eller ha kvar någon som Grand old lady med en massa kunnande när man skaffar nya.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 12 apr-19 kl 09:57 »
Nu har ju inte vi Lohman, men att de är slut vid 2,5 års ålder i en hemmagrupp har jag svårt att tro på. Som maxad industrihöna kanske. Har en kamrat som brukar ta gratishöns som gjort sitt i hönseriet, och de kommer igång efter ett tag.

Alla höns går ner/slutar värpa på vintern om man har dem så de känner av att det är vinter. Och alla höns går att äta oavsett om de heter Lohman, Orpington eller Wyandotte. Låg temperatur och lång tid så blir det gott.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 12 apr-19 kl 10:02 »
Har du Lohman skilda från de andra hönsen som värper? Och har du vanliga reden?

Vi hade en grupp som inte värpte under en längre tid, trodde vi, tills vi märkte att två av dem var äggätare >:( Nu värper de oskyldiga igen.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 12 apr-19 kl 13:09 »
gamla höns är bra att koka gryta på..
Fjäderfän och kaniner

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 12 apr-19 kl 13:30 »
Och är de äggätare smakar de extra gott Yess

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser