Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Goda nyheter, smarta självhushållarknep och roliga händelser.
Maila petter@alternativ.nu Gärna med bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Värmland Intressekoll på mina underbara kor  (läst 366 gånger)

Claswallsten

• Värmland
Värmland Intressekoll på mina underbara kor
« skrivet: 11 mar-19 kl 14:28 »
Hej. Clas Wallsten heter jag. Det tar emot som bara den att ens lägga upp den här annonsen, men jag måste!
Jag är i en situation i livet då jag inte riktigt kan ha en oxe, en ko och en tjurkalv. Jag älskar mina djur och jag vill helst inte göra mig av med dom, men om ingen annan lösning dyker upp så blir jag tvungen. Jag bor för tillfället i Värmland där jag har mina kor på arrenderad mark. Jag och min partner måste flytta inom relativ snar framtid och hittar vi inget ställe där vi kan ta med våra kor så måste vi hitta andra ägare (endast om det känns rätt)

Oskar är en lite drygt två år gammal stut som jag har kört in till oxe, han är inte riktigt fulländad än men han har ett bra lynne och är van vid hantering, han är van vid sele och har dragit lättare lass. han körs främst med tömmar men har även tränat på röstkommandon. Han är en fin mix av Rödkulla, Fjällnära och SRB.

Sanna är en drygt två år gammal ko som har fått sin första kalv  (Uno)(pappa Fjällnära), hon handmjölkas dagligen och det funkar kanon. hon är 50/50 Fjällnära och Rödkulla.

Dom har blivit hanterade av mig dagligen sedan födsel och är väldigt hängivna och sällskapliga. Dom går fint i grimma och gillar promenader i skogen eller i byn. Dom har aldrig frästat ett staket och är vana vid att byta beten, skogsbeten är favoritplatsen.

Jag säljer dom inte i första taget och det här är som sagt en intressekoll, men det finns vissa kriterier för köparen, och det är att både Sanna och Oskar får leva livet ut, att Oskar får fortsätta sin träning till oxe, han önskar att får arbeta med jordbruk och skogsbruk så länge han är frisk. Sanna och Oskar måste få gå med varandra tills att döden skiljer dom åt. Dom behöver mycket kärlek och vill därför inte vara i allt för stora besättningar. Inget kraftfoder eller spannmål, dom klarar sig bra på hö!
När väl döden är kommen vill jag inte att dom ska transporteras till något slakteri, om inte köparen kan utföra slakt hemma på gården kan jag komma och göra det åt er.

Om någon har ett torp/gård eller liknande för uthyrning/arrende där vi kan bo med våra kor så är vi väldigt intresserade!

Tack å hej   /Clas

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser