Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vitsceck- spara eller slakta ??  (läst 5107 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
vitsceck- spara eller slakta ??
« skrivet: 19 maj-07 kl 09:27 »
jag fick min första kull med 3 st ungar av rasern tysk jättescheck. en var riktigt trecknad och ko
mer att säljas till utställninge/ avel, en hade bara en fläck på ena sidan och komaeer att säljas som kelkanin. men det ena var en vitscheck och jag har fått rådet att slakta den för att de ska vara svagare. men som det ser ut så är det den som växer bäst och är mest liv i. kan man sälja honom som kelkanin ??? eller är det fel?? vad har ni för åsikter ?
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:vitsceck- spara eller slakta ??
« Svar #1 skrivet: 19 maj-07 kl 23:34 »
Hej!

Jag ser inget hinder att sälja den som kelkanin.

Edgar

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #2 skrivet: 20 maj-07 kl 09:39 »
jag fick tipset av en annan Tysk jättescheck att han bör tas bort med en gång eller slaktas när han kommer upp i mogen ålder, men att bara skicka en kanin till slakt är ju inte ens värt pengarna.
men sen vill man ju inte sälja en kanin som är "fel på"......
« Senast ändrad: 17 dec-09 kl 20:56 av brantas »
ALLA är välkomna !

Anna.D

« Svar #3 skrivet: 20 maj-07 kl 22:27 »

Är det scheck tecknade kaniner med lite tecken på?Då har jag fått sånna gotlandskaniner och de har de inte varit något fel på.Eller jag fattar fel?gäller det bar tysk jätte scheck?/Anna

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 21 maj-07 kl 06:45 »
jag har ingen aning om det bara skulle gälla Tysk jätte scehck. det är en schecktecnkand kanin som fattas prickarna på sidan.
jag tycker att han verkar vara den piggaste knainen och den som växer mest så jag tror inte att det är någon risk att han blir svagare. jag födde upp knainner när jag var mindre drygt 15 år sen, och då sades det att albino var svagare och det var mycket mer svårtsålt, vet inte hur det är idag....
ALLA är välkomna !

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 21 maj-07 kl 07:46 »

Är det scheck tecknade kaniner med lite tecken på?Då har jag fått sånna gotlandskaniner och de har de inte varit något fel på.Eller jag fattar fel?gäller det bar tysk jätte scheck?/Anna

Jätte scheckens teckning är karakteristisk för rasen och det råder tydliga angivelser i rasstandarden för hur den skall vara tecknad. Liksom för alla andra renrasiga kaniner. Hototkaniner skall fex endast ha svarta hår runt ögonen, som skall sitta jämt runt ögat och vara mellan 4-6mm brett, likt ett kajalstreck. Inga andra svarta hår får förekomma.

Hos gotlandskaninen finns det inga regler för färg och teckning angivna mig veterligen,de får se ut precis hur som helst.

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 21 maj-07 kl 07:54 »
jag fick tipset av en annan Tysk jättescheck att han bör antigen slås ihåäl med en gång eller slaktas när han kommer upp i mogen ålder, men att bara s´kicka en kanin till slakt äör ju inte ens värt pengarna.
men sen vill man ju inte sälja en kanin som är "fel på"......

Hos många uppfödare där det föds djur som inte stämmer överens med rasstandarden avlivas kaninerna snarast för att inte sprida dåliga anlag vidare. Många har löst detta "slöseri" genom att antingen använda köttet själv eller sälja djuren vidare till slakt. Du skriver att det inte lönar sig att sälja dessa djur till slakt. Hur räknar du ut det, väger du betalningen mot utgifterna för kullen eller tänker du rent prismässigt "avelsdjurspris"?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #7 skrivet: 21 maj-07 kl 08:33 »
Hej

Jag tror det är en myt som lever hos gamla kaninuppfödare. En vän till mig som födde upp gotlandskaniner tänkte slakta just en sådan här vitscheck för "de var ju inget att ha" enligt honom. Den kaninen är nu i min ägo och mår hur bra som helst, har fått fina ungar och är så vacker med sina kajalmålade ögon.

Mvh/Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 21 maj-07 kl 09:37 »
Citera
Jag ser inget hinder att sälja den som kelkanin.
Hindret är att de kan få problem med magen och dö. Dubbla scheckanlag ställer till med problem och dett är undersökt och bevisat. Jag hade slaktat om jag var helt säkert på att ungen var vitscheck.
Kaninuppfödare och pelargontant.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #9 skrivet: 21 maj-07 kl 18:01 »
Jag hade slaktat om jag var helt säkert på att ungen var vitscheck.

hur vet man säkert att det är en vitscheck d å ?? det enda som han saknar är ju ett par fläckar på sidan, annars är han fint tecknad.
ALLA är välkomna !

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #10 skrivet: 21 maj-07 kl 18:04 »
Hos många uppfödare där det föds djur som inte stämmer överens med rasstandarden avlivas kaninerna snarast för att inte sprida dåliga anlag vidare. Många har löst detta "slöseri" genom att antingen använda köttet själv eller sälja djuren vidare till slakt. Du skriver att det inte lönar sig att sälja dessa djur till slakt. Hur räknar du ut det, väger du betalningen mot utgifterna för kullen eller tänker du rent prismässigt "avelsdjurspris"?
jag menar att eftersom det endast var denna ungen som skulle slaktas denna gången, så kör jag inte 1,5 mil enkel resa för en unge, jag har en som skulle kunna hämta ungen och köra den till slkat men det skulle kosta 110:-, om jag  har fattat det rätt så är det mer än vad jag får ut för att lämna den. jag kan inte slakta själv, vill inte experimentera med något utan att vara hundra på vad jag sysslar med. har tänkt gå kursen på vreta själv, men har själv bara slaktat en höna och nån anka tidigare, så jag vill inte prova själv.
och om det då inte är något större fel förutom färgen så tänkte jag att man kunde kankse sälja den som kelkanin.
ALLA är välkomna !

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #11 skrivet: 21 maj-07 kl 21:46 »
 ja det är alltid kul. det är kul  att höra folks åsikter oxå.
gäller det alla vitscheckar att de blir svagare eller är det ett fåtal, som anette skrev så mådde hennes kanin  bra.
ALLA är välkomna !

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #12 skrivet: 21 maj-07 kl 23:10 »
Hindret är att de kan få problem med magen och dö. Dubbla scheckanlag ställer till med problem och dett är undersökt och bevisat. Jag hade slaktat om jag var helt säkert på att ungen var vitscheck.

Då kan man alltså inte para två schecktecknade kaniner. Det måste ställa till oerhörda problem i avel av renrasiga scheckar. Tur man håller på med blandras.

Edgar

Anna.D

« Svar #13 skrivet: 22 maj-07 kl 04:47 »
Hej

Jag tror det är en myt som lever hos gamla kaninuppfödare. En vän till mig som födde upp gotlandskaniner tänkte slakta just en sådan här vitscheck för "de var ju inget att ha" enligt honom. Den kaninen är nu i min ägo och mår hur bra som helst, har fått fina ungar och är så vacker med sina kajalmålade ögon.

Mvh/Anette
[/quote
Jag har också fått många sånna i ett par kullar och det har inte varit några problem,min kompis köpte 2 av mig för 4 år sedan och de lever båda(gotlandskanin)/Anna]

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #14 skrivet: 22 maj-07 kl 06:33 »
Då kan man alltså inte para två schecktecknade kaniner. Det måste ställa till oerhörda problem i avel av renrasiga scheckar. Tur man håller på med blandras.

Edgar

det låter ju nästan löjligt.... då kan man ju sluta med uppfödning av tysk jättescheck.
 jag har nu som plan på att sälja kaninen som kel och och berätta att detta inte är en kanin som får användas till avel p.g.a   av sina anlag.
« Senast ändrad: 17 dec-09 kl 20:58 av brantas »
ALLA är välkomna !

Kerstin Linnea

« Svar #15 skrivet: 22 maj-07 kl 09:14 »
Gäller det här alla shecktecnade kaniner ???.
Jag har en gotlandskanin och jag har inte hört något angående färg och att man inte får para två sheckar med varandra...Har i och försig bara parat henne med fransk vädur och det har inte varit några fel på dom ungarna...Hon har lämnat flera "fläckiga" ungar och jag har lekt med tanken att avla fram en prickig frasse (enbart som produktionsdjur och till kel)...Men om man inte får para sheck med sheck så blir det genast svårare.... ???...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #16 skrivet: 22 maj-07 kl 11:19 »
Någon skrev att det var dokumenterat, undersökt och sant att det var så. Källa?
T.ex på Vädur
”vitscheck”. Den har nästan enbart vit färg med små färgade partier som ålstreck, fjäril i nosen, runt ögonen och några enstaka fläckar på sidorna. Man kan säga att det är en manteltecknad utan mantel med alldeles för mycket vitt på kroppen!  Dessa är naturligtvis inte godkända som manteltecknade och går inte att stambokföra.
Man vet sedan länge att vitfläcksgenerna även bär ett skadligt (letalt) anlag. Det är mer än pälsfärgen som påverkas under fosterutvecklingen. "Vitscheckarna" som fått en förstärkning av denna gen har därmed även fått svagare hälsa. De är mottagligare för infektioner och påfrestningar. Många når aldrig vuxen ålder utan dukar snabbt under för minsta orsak.

Någon kan förmedla kontakten till någon annan, så kan du diskutera detta själv med någon annan som är källan  ;)

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 23 maj-07 kl 01:38 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 maj-07 kl 12:10 »
http://www.kaninhem.se/Avla-med-mantelteckning~1.htm

Sedan kan det diskuteras vad "man vet sedan länge" har för tyngd.
« Senast ändrad: 22 maj-07 kl 12:12 av Ulric Eriksson »

JohanW

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 22 maj-07 kl 14:45 »
Att vitscheckar generellt sett är svagare och att man inte bör para två scheckar med varandra ... är bara nys! Den som hävdar motsatsen bör hänvisa till sin källa. Till dess kan vi övriga ignorera sådana uttalanden, som jag misstänker är skapat av importrasförädlare som försöker skapa "enhetlighet" och "rätt teckning" hos kaniner som aldrig kommer att bli enhetliga (jfr Tysk jättescheck).

Vitscheck är en vanlig teckningvariant hos gotlandskaninen och är liksom andra färger och teckningar värda att bevara. Min iakttagelse är snarast att vitscheckar ofta är mycket levnadskraftiga och livliga.

Johan Wickström, genbank nr 6
Uppfödning av gotlandskaniner (gb 6). Svarthöns.

Gille

• -
« Svar #19 skrivet: 22 maj-07 kl 16:41 »
Detta gäller alla kaniner med anlaget K. I Tyskland är dessutom förbjudet att para två tecknade just för att det kan medföra problem och viss dödlighet. Problemet heter Megacolon-Syndrome och de som inte fördjupat sig i ämnet och fortfarande tror det är osanning, läs här:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=8822192&dopt=Abstract
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 3 användare
Ollefund, Nataks, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser