Mät trycket vid luftpåfyllningsventilen, antingen med manometern på luftpåfyllaren eller med en däcktrycksmätare. Och kom ihåg att vid denna mätning, respektive luftpåfyllning, ska trycket på vattensidan vara lika med noll.
Om luftpåfyllarens manometer inte visar något vettigt när du bara har den ansluten till påfyllningsventilen utan att trycka in knappen och fylla luft, så är luftpåfyllaren inte riktigt frisk. En sådan manometer, som ofta har fullt utslag för 16 bar eller något sånt, är för övrigt inte alls pålitlig vid det låga tryck (vanligtvis 1,5 - 2,0 bar) som man vill ha som förladdningstryck i hydropressen. Bättre att mäta med en digital däcktryckmätare.
Kom ihåg att förladdningstrycket INTE får vara högre än tryckströmbrytarens tillslagstryck. Det brukar vara lagom att lägga sig på 0,9 gånger detta. Om t ex tryckströmbrytaren slår till vid 1,5 bar, så ha förladdningstrycket 1,35 bar.
Kolla att manometern på vattensidan och den däcktryckmätare du använder för att mäta förladdningstrycket visar lika, enklast genom att ta däcktryckmätaren och mäta trycket på luftsidan i hydropressen medan det finns vattentryck, då ska det ju vara samma tryck på båda sidor om gummiblåsan.