Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sötpotatis  (läst 9037 gånger)

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Sötpotatis
« skrivet: 18 maj-07 kl 15:10 »
Vad jag har läst till mig verkar det inte gå att odla sötpotatis på friland I Sverige... men dock i kruka. Men blir det några nya knölar? Någon som testat och fått en skörd?
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Eulalia

  • Gäst
Re:Sötpotatis
« Svar #1 skrivet: 23 maj-07 kl 13:46 »
Jag älskar sötpotatis, och hade faktist inte tänk tanken att man kanske kan odla den här!
Forskade lite i detta, den odlas som potatis, alltså via groddning främst, även om fröodling finns.
När man groddat knölen, kan man dela den i bitar, mer ekonomiskt.
Verkar lättodlad o snabb, 2 månader från plantering till skörd men väldigt värmekrävande.

Som du påpekar så räcker troligen inte säsongen & värmen till häruppe...
Kanske i växthus...jag ska iallafall grodda några stycken, så får vi se vad det ger.



« Senast ändrad: 23 maj-07 kl 13:49 av Eulalia »

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Sötpotatis
« Svar #2 skrivet: 23 maj-07 kl 14:36 »
Älskar oxå sötpotatis! Dels för smaken,dels för att den har ett så bra GI-värde,som är bra för oss som har diabetes.
Har oxå försökt att läsa mej till mer info,men är rädd för att de som man ser i affärerna,är antigrodd-behandlade.
Så  vore ju jätte bra att få tips om var man kan få tag på dels obehandlade,kanske rent av krav-varianter,och om det finns sorter som skulle gå i vårt klimat?
Låt oss veta hur det går med ditt försök,Eulalia,så att vi vet om det bidde nått?
Så finns det kanske hopp för odling i växthus,iallafall...

Eulalia

  • Gäst
Re:Sötpotatis
« Svar #3 skrivet: 23 maj-07 kl 14:38 »
Lite i senaste laget, men ett par bekanta till bekanta kommer från mitt hemland nästa vecka.
Ska försöka få dem att smuggla in ett par sötpotatisar :-)

Eulalia

  • Gäst
« Senast ändrad: 23 maj-07 kl 20:15 av Eulalia »

rebec

  • Inlägg: 49
Re:Sötpotatis
« Svar #5 skrivet: 06 jun-07 kl 23:32 »
Läste så sent som igår om just odling av sötpotatis i - precis! - kruka. Men tyvärr just detta, att det inte direkt innebar en massa nya potatisar så att säga.. Boken handlade om att odla grönsaker m.m i kruka/låda - men om inte annat kan man göra det för nöjes skull, för att upptäcka & experimentera, det tänkte jag testa åtminstone. Men då är det ju bra om det är en potatis som groddar sig, givetvis.. (Minns tyvärr inte titeln på den där boken, men det finns säkert liknande info att få tag i, i liknande böcker och/eller på nätet).
- hjärtat är inte en konjunktur -

Eulalia

  • Gäst
Re:Sötpotatis
« Svar #6 skrivet: 07 jun-07 kl 01:01 »
försökte gräva fram lite mer info ur min mammas dammiga arkiv.
Hon säger att man ser till att grodda sötpotatisen först. Sen drar man av groddarna och planterar dessa. Alltså inte hela potatisen...

Ah nu vet jag vad jag ska sätta i mina återstående kvadratmetrar!
MEd denna värmebölja borde det funka att få några små sötpotatisar.

rebec

  • Inlägg: 49
Re:Sötpotatis
« Svar #7 skrivet: 08 jun-07 kl 12:43 »
I redan nämnda bok fanns foton av sötpotatis satt i kruka - och det var hela potatisen som var satt (det såg häftigt ut, hur den växte och så!). Men det går säkert bra - kanske bättre? Jag är nyfiken på resultatet! - att sätta groddarna (låter ju rimligt!)
- hjärtat är inte en konjunktur -

matisse

  • Gäst
Re:Sötpotatis
« Svar #8 skrivet: 24 jun-07 kl 11:39 »
Jag blev bjuden en gång på sötptatis som hade skurits tunna som chips och om jag minns rätt "pudrats" med curry och satts in i ugnen... vet ej hur många grader/hur länge...
Oj, så gott!
Någon som provat detta?
Vad brukar ni annars göra med er sötpotatis?

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Sötpotatis
« Svar #9 skrivet: 24 jun-07 kl 11:46 »
men om den kräver värme så borde det ju fungera i en kompost? ja alltså en öppen vanlig gräskompost? jag älskar sötpotatis men har aldrig prova att "sätta" den!
att sätta groddar låter spännande , detta har jag inte vetat att man kan! vanliga potatisar sätter man ju ner hela...

brian

  • Gäst
Re:Sötpotatis
« Svar #10 skrivet: 03 jul-07 kl 17:00 »
Jeg prøvede at dyrke sød kartoffel (sötpotatis) i drivhus (växthus) sidste år. Det gik fint, selvom der ikke blev så stort udbytte. Ideen med at prøve i en kompostbunke er interessant, måske vil jeg prøve det næste år.
« Senast ändrad: 03 jul-07 kl 17:01 av brian »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 3 användare
peterm, Niklas Nyström, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser