Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Småland Göingegetter  (läst 686 gånger)

drakvinga

• Småland
Småland Göingegetter
« skrivet: 18 jan-19 kl 09:52 »
Jag har en besättning av Göinge som vi nu bestämt säljadåvi ska övergå till ko
Bocken är fem år med fantastiska horn på över en meter och snäll som ett gosedjur. Vi har haft honom på julmarknader och dragit pulka.
Fem getter av rasen Göinge varav två handmjölkade
Alla är sociala och trevliga och går på fårnät
Avmaskade och friska
Dock inget härstamningsbevis då jag lyckats slarva bort det men om man lägger ner tid så borde man kunna leta upp det via öronmärkning
500 kr styck då härstamningsbevis saknas
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Tjenamoss

• Bohuslän
SV: Göingegetter
« Svar #1 skrivet: 18 jan-19 kl 12:46 »
innebär  öronmärkning att det måste skrivas en namn och underskrift på papper om man köper dem?
Jesus Kristus är Livet, Vägen och Sanningen. Ingen kommer till Fadern förutom genom Honom!

jag är bannad på det här forumet, kontakta mig på frankert1973@gmail.com om du vill något.

drakvinga

• Småland
« Svar #2 skrivet: 29 jan-19 kl 21:16 »
Ja självklart behövs se nummer samt naamn och adress

sannamikaela

• Småland
« Svar #3 skrivet: 17 feb-19 kl 14:37 »
Hej,

Hur gamla är getterna? Är dom dräktiga om dom gått med bocken?
Saknas även papper på bocken?
Och sista frågan, var i Småland finns du?

drakvinga

• Småland
« Svar #4 skrivet: 18 feb-19 kl 15:49 »
Bocken finns med iavelstegistret sådetgpratt beställa hem papper. Getterna går med Bocken såförhoppningsvis harhangjort sitt. Getterna är mellan ett och tre år. En get som idag är två har nu getkilling vid sidan och blivit handmjölkad

skräptanten

• Liten gård, möe arbete
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 19 feb-19 kl 11:29 »
Ett tips är att du, drakvinga, fixar kopior på genbanksintygen från Föreningen Allmogegeten, jag tror att det är betydligt lättare för dig än för den nya ägaren. Öronmärkesnumrena är inte till jättestor hjälp, även om de finns noterade i varje djurs genbanksintyg. Det som är till nytta är djurets namn, alltså gårdsnamnet geten kommer ifrån samt hennes eget namn, typ Storetorps Alice. Du har ju troligen köpt getterna från deras respektive uppfödare, och det är lättare för dig att ha koll, än en ny ägare som s a s är i tredje led från uppfödaren. Genbanksansvarig hjälper säkert gärna till  :) !
Anledningen att jag öht bryr mig, är att alla djur i genbanken är viktiga, och det vore synd om det försvinner djur därifrån, för det kommer de att göra om det inte finns papper på dem. Är föräldrarna registrerade kan dessutom deras killingar vara med i genbanken. Har själv göingegetter, så de ligger mig varmt om hjärtat  :-* .

www.allmogegeten.se

Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

drakvinga

• Småland
« Svar #6 skrivet: 20 feb-19 kl 22:32 »
Då ska jag göra så och lägga priset på riktpriserna istället för så billigt
Det var ganska enkelt att beställa när jag ringde dom
Tack för tipset

Jonatan Malm

• Dalsland
    • folklore factory
« Svar #7 skrivet: 19 mar-19 kl 21:03 »
Hej! Har du bock och getter kvar? Hör gärna av dig! Gärna direkt till tradityd@gmail.com
Daschlann

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser