Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninungarna dör  (läst 5829 gånger)

Våmhuskullan

• -
kaninungarna dör
« skrivet: 18 maj-07 kl 11:47 »
idag hittades en kaninunge död och en till som nu håller på att dö...de är 3 veckor gamla och kom i en kull på 11 ungar varav en dog efter 3 dagar..
är detta vanligt? eller kan jag göra något för att förhindra att ev resterande ungar drabbas av samma öde?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:kaninungarna dör
« Svar #1 skrivet: 18 maj-07 kl 11:59 »
Hur ser ungarna ut innan de dör?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Våmhuskullan

• -
« Svar #2 skrivet: 18 maj-07 kl 12:06 »
slappa svaga och kippar efter luft
det var inte de minsta som dog utan två av de större

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 18 maj-07 kl 12:09 »
Är de avmagrade och/eller toviga i pälsen? Eller de bara dör knall å fall?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Våmhuskullan

• -
« Svar #4 skrivet: 18 maj-07 kl 12:12 »
mer död knall fall...den vi hitta fösrt måste precis ha dött innnan vi kom ut...den andra låg slapp så den tog vi in och det kippa efter luft..typ öppna munnen och (tungan verka torr) lite smackande drog ett andetag och stängde munnen och detta upprepades och jag tyckte det var lång tid mellan andetagen..vi linda in ungen i en yletröja och strök den på ryggen...men tyvärr så dog den ca 15 min efter vi hittat den..

Våmhuskullan

• -
« Svar #5 skrivet: 18 maj-07 kl 12:14 »
alltså inte toviga utan de ser helt vanliga ut...men den första hade lite avföring bak....inte den andra..
kan tillägga att de börjat att springa runt i buren och äter gräs...om det har betydelse.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 18 maj-07 kl 13:44 »
hhmm, jo jag förstår hur du menar..har sett det själv men då oftast efter nån form av trauma. Håll koll på resten av ungarna ifall fler dör. Vill inte måla fan på väggen men då är där nåt som är galet tycker jag. Visst "svinn" får man räkna med när de börjar äta själv, de är i en känslig fas då. Men det låter konstigt detdär, jag skall kolla mina sjukdomsböcker när jag kommer hem.

Våmhuskullan

• -
« Svar #7 skrivet: 18 maj-07 kl 15:07 »
den andra honan ska ha om 1-3 dagar nu fast de är ju så klart i olika burar...men jag blir lite orolig..
Inget särskilt har hänt dessa ungar under de närmaste dagarna vad jag vet iallafall...
de resterande ser iallafall pigga ut...

Våmhuskullan

• -
« Svar #8 skrivet: 19 maj-07 kl 13:48 »
nu helt plötsligt är en till så där svag..
jag är lite fundersam om mammakanin har slutat att dia ungarna och om det kan vara vätskebrist...?...eller vad är det?
något jag kan försöka ge den svaga ungen? sojamjölk?vatten?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 19 maj-07 kl 14:41 »
nu helt plötsligt är en till så där svag..
jag är lite fundersam om mammakanin har slutat att dia ungarna och om det kan vara vätskebrist...?...eller vad är det?
något jag kan försöka ge den svaga ungen? sojamjölk?vatten?

Någon diaree? Ljusbrunt kleggbajs som luktar surt?
Landsflykting i storstan...

Våmhuskullan

• -
« Svar #10 skrivet: 19 maj-07 kl 14:43 »
nej inget konstigt bajs

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 19 maj-07 kl 14:46 »
Är ungarna uttorkade? Om du drar lite i skinnet på ryggen faller det då tillbaks direkt eller med fördröjning?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 19 maj-07 kl 14:53 »
Det kan ju vara alla möjliga och omöjliga fel  ???

Dålig mamma, som du skrev?

Någon sjuka (men det brukar oftast vara diareer)? Har du kollat att fodret är dugligt? Inget möggel i höet?

Kanske är så "enkelt" som något medfött fel på matsmältningen, som visar sig då ungen börjar äta fast föda?

Prova att få i ungen lite vatten med druvsocker kanske... Det borde iaf inte skada.
Landsflykting i storstan...

Våmhuskullan

• -
« Svar #13 skrivet: 19 maj-07 kl 15:04 »
Citera
Är ungarna uttorkade? Om du drar lite i skinnet på ryggen faller det då tillbaks direkt eller med fördröjning?

normalt skinn....

Våmhuskullan

• -
« Svar #14 skrivet: 19 maj-07 kl 15:06 »
jag har funderat och funderat...maten är den samma som innan...höt desamma, gräset är ju samma...det enda jag kan komma på är att jag faktiskt gav dom regnvatten en dag iställe för från brunnen...kan det vara regnvattnet????

Våmhuskullan

• -
« Svar #15 skrivet: 19 maj-07 kl 16:16 »
nu har även den fjärde dött.
Vilket är att föredra nu...att rensa och skura ur buren och alla skålar/vattenautomater helt eller att låta mamman vara ifred med sina ungar?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 19 maj-07 kl 21:18 »
jag har funderat och funderat...maten är den samma som innan...höt desamma, gräset är ju samma...det enda jag kan komma på är att jag faktiskt gav dom regnvatten en dag iställe för från brunnen...kan det vara regnvattnet????

Inte omöjligt beroende på om det kom från ett skitigt tak eller stuprännor men det borde inte reagera på det tycker man. Jag får det mer till nån sjukdom. Hur ligger de när de dött?

Våmhuskullan

• -
« Svar #17 skrivet: 19 maj-07 kl 22:21 »
först ligger dom på mage litte slappa dock kan de då röra sig...sen blir dom svagare och då drar då åt ena sidan och ligger mer på sidan...sen  orkar den inte röra sig och om den rör sig lite så är rörelsen seg..
andningen är ganska ormal i början för att slutligen kippa efter luft genom munnen! ett smackande ljud låter...och jag satte sista ungen vid örat och det lät lite som den var igentäppt i näsan...du vet lite så där som en snorig...det bubblar lite i näsan
nu har jag flyttat alla till en bärbar bur och skurat hela stora uteburen med såpa och spolat och spolat med vatten så den borde vara ren...ska jag spraya med ett bakteriedödande medel också??? jag har ett som är gjort på en typ av mjölksyra som ska vara helt ofarlig....
jag kom att tänka på en katt som en gång fått i sig en typ av gift som en granne lagt ut...då blev det så där plötsligt slapp och lite halvt "förlamad"...fast den kräktes slem/skum förståss..
(regnvattnet kom inte från taket utan från himlen net i en hink..)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 20 maj-07 kl 09:12 »
först ligger dom på mage litte slappa dock kan de då röra sig...sen blir dom svagare och då drar då åt ena sidan och ligger mer på sidan...sen  orkar den inte röra sig och om den rör sig lite så är rörelsen seg..
andningen är ganska ormal i början för att slutligen kippa efter luft genom munnen! ett smackande ljud låter...och jag satte sista ungen vid örat och det lät lite som den var igentäppt i näsan...du vet lite så där som en snorig...det bubblar lite i näsan
nu har jag flyttat alla till en bärbar bur och skurat hela stora uteburen med såpa och spolat och spolat med vatten så den borde vara ren...ska jag spraya med ett bakteriedödande medel också??? jag har ett som är gjort på en typ av mjölksyra som ska vara helt ofarlig....
jag kom att tänka på en katt som en gång fått i sig en typ av gift som en granne lagt ut...då blev det så där plötsligt slapp och lite halvt "förlamad"...fast den kräktes slem/skum förståss..
(regnvattnet kom inte från taket utan från himlen net i en hink..)

Att det bubblar ur näsan låter inte bra. Bor kaninerna ute? På marken där de kan få kontakt med andra djur?

Du bör för säkerhet skull tvätta buren med Virkon S  1%-ig lösning.

Våmhuskullan

• -
« Svar #19 skrivet: 20 maj-07 kl 10:57 »
buren är på ben och ensam. Kontakt med andra djur är nog inte mer än då vi kikar till dom har då ev varit hos de andra kaninerna eller med våra katter....
var finns Virkon S  1%-ig lösning att köpa?

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 2 användare
Susanna Ramirez, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser