Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninungarna dör  (läst 5826 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:kaninungarna dör
« Svar #20 skrivet: 20 maj-07 kl 11:11 »
Har du bara haft en kull? Detta låter väldigt likt mina dödsfall. Kan mata alla på morgonen och de är friska och krya, kommer sedan in 3-4 timmar sedan så ligger någon unge "halvdöd". När de dör ligger de på sidan lite med uppdraget huvud som om de inte fick luft. Har inte ändrat på något när det gäller foder och inga nya kaniner i stallet under perioden. Alla som dött är från 6 v till 12 veckor.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Våmhuskullan

• -
« Svar #21 skrivet: 20 maj-07 kl 12:52 »
Citera
Har du bara haft en kull? Detta låter väldigt likt mina dödsfall. Kan mata alla på morgonen och de är friska och krya, kommer sedan in 3-4 timmar sedan så ligger någon unge "halvdöd". När de dör ligger de på sidan lite med uppdraget huvud som om de inte fick luft. Har inte ändrat på något när det gäller foder och inga nya kaniner i stallet under perioden. Alla som dött är från 6 v till 12 veckor.

ja precis så!
fast mina e bara 3 veckor..
och det är första kullen för denna hona och det är flera år sen jag hade någon kull med ungar innan denna.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 20 maj-07 kl 13:02 »
buren är på ben och ensam. Kontakt med andra djur är nog inte mer än då vi kikar till dom har då ev varit hos de andra kaninerna eller med våra katter....
var finns Virkon S  1%-ig lösning att köpa?

Det finns bland annat på City Gross hästavdelning och hos lantmännen.
Virkon S är ett rosa pulver man blandar i vatten, så länge lösningen är rosa är den aktivt decinficerande. Gul plastflaska.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #23 skrivet: 20 maj-07 kl 14:34 »
är kaninerna ut på grönbete...
har det tex regnat och man tex har dem på gräsmattan o det tex är vitklöver så kan de dö om de är ovana vid den dieten....de är alltid bra att ha fint hö åt kaninerna... när de är små är de ju känsliga...

Visst kan ev regna vatten kanske vara förorenat på nåt sätt...

hur ser din regna vatten tunna ut inut i...
ibland kan det ju bli beläggingar osv...

hoppas det går bättre med de andra...små..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Våmhuskullan

• -
« Svar #24 skrivet: 20 maj-07 kl 20:00 »
Citera
är kaninerna ut på grönbete...
har det tex regnat och man tex har dem på gräsmattan o det tex är vitklöver så kan de dö om de är ovana vid den dieten....de är alltid bra att ha fint hö åt kaninerna... när de är små är de ju känsliga...

Visst kan ev regna vatten kanske vara förorenat på nåt sätt...

hur ser din regna vatten tunna ut inut i...
ibland kan det ju bli beläggingar osv...

hoppas det går bättre med de andra...små..
regnvattnet var i en ren hink...men däremot har jag haft in gräs som är klippt på gården...så visst kan det finnas vitklöver i det ...visste inte att det inte var bra...
ska handplocka gräset/maskrosblad till den buren från och med nu!!!!!!

och i morgon åker jag till lantmännen och köper det där medlet Kimma  ;D

Tack så hemskt mycket för era svar!!!
idag har ingen unge dött iallafall....

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #25 skrivet: 26 maj-07 kl 09:58 »
Hur har det gått färnäskullan?

Fler dödsfall eller det har lugnat ner sig?

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Våmhuskullan

• -
« Svar #26 skrivet: 28 maj-07 kl 23:19 »
Hur har det gått färnäskullan?

Fler dödsfall eller det har lugnat ner sig?

/Kimma
inga fler dödsfall som tur är!!!! jag har varit väldigt orolig! kan ha varit att det funnits lite klöver i gräset...?... nu får dom iallafall bara gräs, maskrosblad som är plockat med handen...och pellets och hö.
är det något annat än klöver jag ska akta mig för då det gäller små ungar som just börjat äta? och är det de tre första "starta ätaveckorna" som är känsligast?
det finns så mycke ogräsodlingar runt gårdarna här men nu är jag väldigt rädd att ge dom av det...dom vuxna äter ju det men dom har ju blivit invanda sen förr så deras magar tål tydligen det mesta...
min belgiskajätte/blå wiener hona på 6 mån har nu fått sin första kull ungar och det blev hela 10 stycken små bebisar  ;D ...hon är parad med en angorahane så det ska bli spännande att se hur dom blir i pälsen!
så nu har jag 17 små ungar och hoppas det ska bli någon kull till med den franska väduren igen bara hon fått vila sig lite nu efter denna kull som är 4 veckor  :D

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #27 skrivet: 29 maj-07 kl 08:03 »
Konstigt det här. De som dött för mig (och håller på att dö :'() är ungar av gotlandskanin som går på djupströbädd inne. De får inget gräs, dessutom har jag slutat att ge dem kraftfoder sedan en tid tillbaka. Tänkte att kraftfodret är för "starkt" för gotlänningarna. Men de fortsätter att dö... Däremot har jag bara "normalt" bortfall  i mitt övriga kaninstall av ungar, inga vuxna djur har dött.

Ska behandla alla med estrebe nu, som jag ska hämta ut idag. Sedan ska jag inte sätta in några nya ungar i boxarna där de sjuka har varit. Där ska jag desificera och låta stå tomt resten av sommaren. Så nu blir det uteburar till alla ungar.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dandelia

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 29 maj-07 kl 10:48 »
Kan det vara nåt med djupströbädden? Att de dragit upp bakterier från botten?

/Dandelia

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #29 skrivet: 29 maj-07 kl 11:51 »
Ja, det är lite vad jag tror också. Ska prova att sätta de nya kullarna  i burar som jag städar varje vecka istället.

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser