Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  befruktade ägg  (läst 2353 gånger)

AnnikaE

• Södermanland
befruktade ägg
« skrivet: 18 maj-07 kl 06:12 »
Hej, hur länge kan man spara befruktade ägg,och ska man göra någåt speciellt med de...Annika
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
Re:befruktade ägg
« Svar #1 skrivet: 18 maj-07 kl 06:31 »
Jeg tror man gjør litt forskjellig her men....
Jeg setter de i kylen og snur på de 2 ganger om dagen så de står i ca. 45 graders vinkel....
Noen ganger har jeg spart opptil 10 dager, men jo lengre man lagrer, jo dårligere klekke resultat....  :)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 maj-07 kl 10:33 »
I nödfall kan man spara rätt länge, de ska förvaras ca 14 grader, vändas eller tippas, man bör svepa plast om så de inte torkar ut.

(Kylskåp är oftast lite för kallt)

Jag brukar heta sommrar ha dem hängande i brunnen, svalt och fuktigt.

Ägg som är över 5 dagar brukar ha lägre kläckning, och efter tre veckor är det riktigt dåligt.

Bättre är då att lägga in lite i taget i kläckaren, detta är inte heller perfekt, men avsevärt bättre än att spara äggen länge.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Silverfallet

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 maj-07 kl 21:45 »
Ja tyvärr så dödar kylen endel då den oftast är för kall. Jag har en egen kyl till äggen.
Har kläckt ägg över 20 dagar utan problem.

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #4 skrivet: 20 maj-07 kl 22:40 »
Brukar ha max 7 dygn som gräns för att spara kläckägg.
har mina i skafferi och vänder på dem ett par ggr/dag

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 21 maj-07 kl 19:14 »
Hur svalt ska man ha och ska man vända äggen upp och ner och tillbaka..Annika
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

MEG

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 21 maj-07 kl 19:21 »
Hej!
Jag förvarar äggen i källaren ca. 12-14 grader.

Någon enstaka gång har jag sparat ägg i tre veckor innan kläckning, helst bör man inte lagra i mer än 14 dagar för att inte förlora kläckbarheten.

Du kan ställa äggen i en vanlig äggkartong och luta den åt olika håll ett par gånger om dagen.

MEG

Anna

• -
« Svar #7 skrivet: 21 maj-07 kl 23:28 »
Man ska förvara äggen med spetsiga änden neråt. Luftblåsan i den trubbiga änden ska alltid vara uppåt. Man ska därför inte vända äggen uppochner. Om du förvarar äggen i ett vanligt 12-pack så kan du skriva kväll på ena kortsidan coh morgon på den andra. Sedan lutar du kartongens ena kortsida mot tex ett smörpaket (alltså 45graders lutning ungefär). Varje kväll och morgon byter du så den andra kortsidan lutar mot smöret osv. Man gör detta för att äggtrådarna som håller gulan centrerad i ägget inte ska töjas ut så gulan hamnar mot äggskalet. Hönorna sköter detta naturligt själv genom att äggen vänds lite när de kliver i och ur redet + att de vänder dem med näbben ibland.
Jag brukar inte ha dem i kylen för jag tror vi har för kallt där, men många har det. De ska väl förvaras i 10-14 grader tror jag.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Ce

« Svar #8 skrivet: 22 maj-07 kl 10:56 »
De ägg jag har som väntar på ruvhönor vänder jag upp och ner - en till två gånger per dygn. De står alltså med den trubbiga ändan ner emellanåt. Jag har dem i vanligt kylskåp - brukar inte använda ägg som stått mer än ca en vecka. Något enstaka per kull brukar det inte utvecklas någon kyckling i - om det beror på dålig befruktning, för kallt kylskåp eller på att de stått upp och ner vet inte jag... men att ha dem upp och ner betyder i alla fall inte att man får extremt dålig kläckning!
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser