Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska tuppen bete sig vid rovdjursattack  (läst 1913 gånger)

Kreacon

• Övriga världen
Hur ska tuppen bete sig vid rovdjursattack
« skrivet: 04 jan-19 kl 21:45 »
Hej!
Har haft hök på besök vid ett par tillfällen, även en bortsprungen hund har varit förbi. Alla tre besök har slutat med en höna eller unghöna fått tacka för sig.
Sist var det höken som tog en fullvuxen silverudds blå. Det som förvånade mig är att tuppen stod med se andra hönsen 20 m bort och käkade i komposthögen medan höken, glad i hågen, satt och smaskade på hönan.

Nu ska man ju inte förmänskliga höns,
Men hade det varit min flickvän hade jag försökt slita huvudet av höken till varje pris.

Vad kan man förvänta sig för kampanda hos en tupp?

Och vad är tuppens främsta uppgifter när det kommer rovdjur?

Han varnar osv när det är rovfåglar i luften men hade som sagt förväntat mig att han skulle fysiskt försöka hindra rovdjur från att äta upp hans damer.

mattias_33

• Hälsingland
SV: Hur ska tuppen bete sig vid rovdjursattack
« Svar #1 skrivet: 04 jan-19 kl 22:03 »
Min tupp tog med sig alla höns in i hönshuset när jag i höstas fick hökbesök.
Tuppen ska säga till hönsen att fara finns och även vad dom ska göra, söka skydd eller springa undan. Men är det för många höns på en tupp så kan det ju inte funka. Eller om tuppen inte har pondus. Att t.ex en höna är högre i rang.

Förra året när jag hade havsörn på besök. Så gjorde den tuppen samma. Morgonen efter satt havsörnen på taket till tupparnas gård. Som har nät tak. Tupparna som jag göder upp skyddar jag åt alla håll. Men dom tupparna gick under örnen och mer retade den. Dom visste dom var skyddade av starkt containernät.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Lise

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 05 jan-19 kl 07:55 »
När höken kommer "går tupplarmet" och jag kommer springande. Ofta har dom klarat sig genom att söka skydd i buskage eller under gran fast tuppen fortsötter låta en bra stund.  Ibland har höken lyckats ta en höna, då brukar tuppen vara med dom levande, inte den döda.  Tänker inte att en bra tupp ska vara någon självmordspiot som ger sig på räven, utan hellre rädda vad som räddas kan.

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 05 jan-19 kl 11:05 »
Tack för svar! Jag är kanske lite väl hård mot honom. Men idag försökte han para sig med en kyckling född i oktober. Är det vettigt? 12 v är unghönan. Lite off topic.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 05 jan-19 kl 12:01 »
Han kanske inte är så gammal, ungtuppar parar sig nog oftare med gränsfall.

Vi har märkt skillnad på olika tuppars försvarsvilja, bäst var silkeshönsen som patrullerade som poliser och flög på de tuppar som bråkade. Men även de drabbades av höken. Tror att de ser höken som definitiv när han slagit någon, inget att göra något åt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 4 användare
Berberis, javill, imlo, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser