Jag skulle riva klining. Lägga i sopsäckar.
Gå runt och kolla hur huset lutar. Få en bild av hur mycket det skulle behöva lyftas på olika ställen. Sen skulle jag kolla på fönster och dörrar. Hur har dom påverkats? Kanske har dom skevats med huset och är nu öppningsbara och täta fast i ett skevt läge. Det talar emot stora upprätningar. Är det däremot stora glipor som skulle kunna korrigeras med lyft.... ja då tycker jag man rätar upp.
Att lyfta delar av hus är rätt enkelt. Du behöver några domkrafter från biltema ta dom större. Sen klossar och kraftiga gärna fyrkantiga träreglar eller stockar. Ca 20x20cm.
Man kanske får ta bort en bit av grunden för att komma åt. Sen bara lyfta med domkrafter. Kolla bara på skarvar.
En viktig sak är att hålla kolla på tvärreglar och sånt inne i huset. Märk upp så du ser ev. Förändringar och håll koll. Lyft lite - kolla. Eventuellt får man binda ihop med spännband eller skruvförband så inget viktigt glider isär.
Sen när man lyft så man är nöjd. Palla under sten eller trä i lämpligt format. Glöm inte att lägga dit takpapp eller liknande så fukt inte når stockar.
Frågor på det?
Postat med
Alternativ.nu´s app