Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rådfrågning, Återanvända lerklining och ev räta upp sättningar.  (läst 1015 gånger)

Enefläta

• Västergötland
Påbörjat renovering av en backastuga på 20 m2 golvyta. Troligen uppförd mellan år 1880 och 1890.

Finnes uppenbara sättningar. Taket lutar, men golvet som är bytt runt början eller mitten av 1990 tycks relativt rakt, vilket borde betyda att sättningarna är äldre och inte borde påverka den nya kliningen. Finns det något mer sätt att säkerställa att huset slutat röra sig?

Risken med att försöka räta upp huset (utöver att det är en rätt jobbig process) är att man ev orsakar andra skador på ex. Nyrenoverade skorstenen eller takstolar. Men om stugan fortsätter sjunka kan det ske samma sak. Om det behövs rätas upp ska det ske innan lerkliningen ska upp igen. Hur har ni andra med äldre hus gjort?

Lerkliningen som finns i rummet är lös på ett antal ställen. Men hört att man kan återanvända äldre klining genom att låta löst material blandas upp med vatten. Kommer troligen behöva tillsätta lite fryst lera från egna tomten och halm för att få tillräckligt med klining över för att reparera mindre hål. Dels i rummet, och dels i kokvrån. Planen är att täta timret med mossa. Sedan upp med hönsnätet.

Kan det vara idé att börja riva ner gammal klining redan nu så rummet är redo att börja jobba med till våren när frostnätterna försvinner, så jag kan ägna tid åt fönster och fasad i sommar? Eller finns det orsak att vänta med rivandet?
Njut av vägen.

Visionaryrealist

Jag skulle riva klining. Lägga i sopsäckar.
Gå runt och kolla hur huset lutar.  Få en bild av hur mycket det skulle behöva lyftas på olika ställen. Sen skulle jag kolla på fönster och dörrar. Hur har dom påverkats? Kanske har dom skevats med huset och är nu öppningsbara och täta fast i ett skevt läge. Det talar emot stora upprätningar. Är det däremot stora glipor som skulle kunna korrigeras med lyft.... ja då tycker jag man rätar upp.

Att lyfta delar av hus är rätt enkelt. Du behöver några domkrafter från biltema ta dom större. Sen klossar och kraftiga gärna fyrkantiga träreglar eller stockar. Ca 20x20cm.

Man kanske får ta bort en bit  av grunden för att komma åt. Sen bara lyfta med domkrafter. Kolla bara på skarvar.

En viktig sak är att hålla kolla på tvärreglar och sånt inne i huset. Märk upp så du ser ev. Förändringar och håll koll. Lyft lite - kolla. Eventuellt får man binda ihop med spännband eller skruvförband så inget viktigt glider isär.

Sen när man lyft så man är nöjd. Palla under sten eller trä i lämpligt format. Glöm inte att lägga dit takpapp eller liknande så fukt inte når stockar.

Frågor på det?

Postat med Alternativ.nu´s app

Enefläta

• Västergötland
Det låter smart. Ska börja riva så snart jag hinner. Huset står på en mullbänksgrund vilket gör att även golvet kommer påverkas vid lyft. Har du några tips hur jag kan tänka för att få det bra?
Njut av vägen.

Visionaryrealist

Kolla hur det är gjort för och återskapa om det har hållt bra till nu. Fyll på material om det behövs. Vet inte vad som passar bäst. Kanske nått isolerande. Kanske leka eller cellglas. Skydda alla övergångar mellan mark och trä. Leta lämpliga stenar att kila in i glipan där du lyft syllen. Kolla att tvärgående bärande stockar har stöd. Dom ligger ofta på stenar.

Postat med Alternativ.nu´s app

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 2 användare
Tli, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser