Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Letar efter gårdskollektiv  (läst 1570 gånger)

Quil

• Södermanland
Letar efter gårdskollektiv
« skrivet: 29 sep-18 kl 15:53 »
Hej!

Helt less på samhället och dess normer. Inget plötsligt rl impulsiv helt enkelt kommit till ett beslut.

Är 35 år jobbat inom många olika yrken, är händig och kunnig och van vid djur samt dess skötsel. (duktig fiskare) är social,  arbetsam och hyfsat trevlig :)

Ser vart samhället är påväg och det är inte framåt, vill tillbaka till det enkla med undantag för några moderna bekvämligheter och underlättade ting.

Vill helt enkelt bort ifrån bebyggelse och städer, fb och konstiga ideal.

Helst uppåt i landet.

Väl möt // Erik

InnaS

• Västmanland
SV: Letar efter gårdskollektiv
« Svar #1 skrivet: 29 sep-18 kl 18:13 »
Jag känner som du, skulle gärna leva i någon form av löst sammansatt kollektiv. Jag vill dock gärna bo i Sörmland.
Men tanken, ja, precis så!!

olivia.k

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 30 sep-18 kl 17:09 »
vill tillbaka till det enkla med undantag för några moderna bekvämligheter och underlättade ting.

Av ren nyfikenhet, vad betyder det här? Vilka enkla ting vill du ha, och vilka moderna bekvämligheter är ett måste för dig?

Quil

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 30 sep-18 kl 17:43 »
Av ren nyfikenhet, vad betyder det här? Vilka enkla ting vill du ha, och vilka moderna bekvämligheter är ett måste för dig?

Solceller för att ladda plattan och batterier till ficklampa mm. Trevligt med internet uppkoppling någon gång ibland, någon form av hjälpmedel för att tvätta kläder, samt morderna funktionella kläder, handverktyg.

Behöver det jag får ner i en backpackerväska. 

välås

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 02 okt-18 kl 13:42 »
Åå !

Tänk om du kunde fastna för vad vi har att erbjuda här i inre Ångermanland. Vi bor i en liten by ca 5,5 mil nordväst från Sollefteå. Vi lär oss leva enkelt, odlar och tillvaratar, håller med lite djur: höns, kanin, getter, bin. I stort sett alla kommer från städer i södra Sverige men vi har tagit oss upp en bit från bekvämlighets- och konsumtionslivet. Här finns också hundar o katter. Jag flyttade upp från Kungsbacka för 2 1/2 år sedan och mina grannar är ett kollektiv med ca fem fast boende och så är vi några hushåll till som samarbetar, bl.a om getter och vedtagning i skogen. Vi lär oss meka med traktorn, underhålla jordkällaren, laga redskap mm.

Lena

Maisan

• -
« Svar #5 skrivet: 15 nov-18 kl 05:32 »
Hejsan!
Det låter väldigt intressant, jag vill gärna veta mer, om det finns plats för fler, vilka ni är och hur boendet är  :)
Från 55-årig kvinna från södra Sverige.

Långstrumpisch

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 18 nov-18 kl 10:33 »
Kolla in vedebacken!

Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

bohembohem

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 dec-18 kl 13:06 »
Glad, spontan, bohemisk, mångsysslare, livskonstnär och wannabe minimalist som helst är på utsidan av lådan

Johanna Felt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 20 dec-18 kl 12:17 »
Hej Erik, kan detta intressera dig?

En fastighet på ca 6 000 kvm söker någon som är intresserad av självförsörjning till att exploatera den.

Belägenhet. I norra västra Götaland, nära hav och den norska gränsen. Inga synliga grannar men nära till köpcentra, mm. Åt söder, äng och norra sidan är skog.

Huvudhuset har många möjligheter, den kan till exempel inredas till 3-4 lägenheter (bli upp till ca 300 kvm) och uthuset kan inredas till 3 sovrum, kök-vardagsrum och bad. Målet är självförsörjning, lite i stil som i programmet ”Uppfinnaren”. Ingen ”snickerifabrik” här, nej men en snickeriverkstad kan erbjudas med lika stor snickerikapacitet av maskiner och kunskap. (Jag är en kvinnlig snickarmästare) Det finns också all sorts byggmaterial i överflöd till förfogan. En stor inspirationskälla är programmet ”Mandelmannens gård”.

Det finns redan ca 50 olika sorters bärbuskar; vita, röda, svarta vinbär, vin-hallon, rosa, vita och vanliga hallon, 4 olika amerikanska blåbär, 4 sorters krusbär (små gröna, stora gröna, röda och svartvinbärskrusbär), 2 sorters björnbär, björnbärs-hallon. Vita och svarta vindruvor. Goja-bär, havtorn, fläder, tranbär, 2 sorters kivi, fikon, jordgubbar och rabarber.

Ca 25 fruktträd; 6-7 sorters olika äppelträd, 3 sorters päronträd, plommonträd (Opal, Reine Claude, Violetta, små gula och någon mer som jag inte vet namnet på). Mullbärsträd, hasselträ (stora hasselnötter) 3 sorters bigarråträd (gul-röda, svarta, röda) Surkörsbär finns också. Mark till grönsaksodling är det massor av och plats till ett stort växthus. (allt material till ett sådant finns)

Trädgården har också massa blomst, vit och gul jasmin, syren, kaprifol och massa annat…
Höns och kat finns, i planen finns get och ankor, kanske gris.

Arbetsmöjligheter. Mycket stora då Norskhandeln är kraftigt stor. Kustbelägenheten gör också området till en stor turistort.

I dagsläge producerar fastigheten inget till försäljning så driftkostnaden är ca 5 000 kr/mån. Det kan minimeras eller helt uteslutas. I planen finns bland annat solceller och vindkraft, planen är ju att fastigheten är helt självförsörjande.

Fastighetens läge har stora potential och dens framtid är att utveckla efter intresset.

Franceska

« Svar #9 skrivet: 06 jul-19 kl 19:22 »
Åå !

Tänk om du kunde fastna för vad vi har att erbjuda här i inre Ångermanland. Vi bor i en liten by ca 5,5 mil nordväst från Sollefteå. Vi lär oss leva enkelt, odlar och tillvaratar, håller med lite djur: höns, kanin, getter, bin. I stort sett alla kommer från städer i södra Sverige men vi har tagit oss upp en bit från bekvämlighets- och konsumtionslivet. Här finns också hundar o katter. Jag flyttade upp från Kungsbacka för 2 1/2 år sedan och mina grannar är ett kollektiv med ca fem fast boende och så är vi några hushåll till som samarbetar, bl.a om getter och vedtagning i skogen. Vi lär oss meka med traktorn, underhålla jordkällaren, laga redskap mm.

Lena

Åh, var kan man lära sig mer om er?

Vasa

• -
« Svar #10 skrivet: 07 jul-19 kl 15:25 »
Åh, var kan man lära sig mer om er?
Tryck på användarnamnet och sedan skicka PM och skriv sedan allt du undrar! sedan är det bara att invänta svar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser