Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  inte populärt av okunniga  (läst 18022 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: inte populärt av okunniga
« Svar #80 skrivet: 05 okt-18 kl 00:02 »
Lodjuret borde som sagt inte ha något problem att finnas i en rimlig nivå i hela landet. Det rensar inte djurbesättningar, är inte direkt farligt för människan (några attacker finns dock) och de sprider inte sjukdomar. Men de begränsas av födotillgången, vilket gör att de inte är för många annat än på några få platser. De är nog fler än 1200 dock, så illa som naturvårdsverket räknar. Men hellre ett litet antal som är friska och inte ställer till problem, än ett stort antal som får rävskabb, svälter och blir en plåga för andra djur och människor.

Sedan så är det naturligt att bytesdjuren är fler än rovdjuren. Om det inte finns hare så det mättar lodjuren så kräver de nog ett rådjur i veckan, och då blir det snabbt en stor rådjursstam om räntan på kapitalet skall räcka till både räv, korp och lodjur. Och rovdjursstammarna bör heller inte vara så stora att människan inte kan plocka ut en försvarlig del av det fina köttet som viltet ger.

Tännlappen

• -
« Svar #81 skrivet: 05 okt-18 kl 00:06 »
 :D..Okey Håkan B...Finns faror överallt i samhället som inte handlar om rovdjur... Där kan man nog drabbas hårt.... Vi som är sportfiskare slåss ju mot allehanda saker..exempel yrkesfiske som överfiskar...Kraftverk som tar kål på det mesta...luftföroreningar o dyl... Men ni som är jägare här i Sverige...Vad är eran förklaring till att Finland har fler lodjur än vi har tro...Lägger sig lodjur ner och dör om det inte finns ett rådjur framför munnen tro...Och då måste man döda lodjuret innan det dör för lodjuret kan inte flytta på sig som vissa säger i då vissa kretsar...Frågan kan ju vara helt enkelt...Kan ett lodjur röra på sig tro om maten tar slut på en plats...Eller måste man döda det med tanke på att lodjuret inte kan röra sig som påstås i vissa kretsar...Intressant att få svar  :D

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #82 skrivet: 05 okt-18 kl 00:15 »
Lodjur är väldigt stationära trots att de kan vandra långt de också när det är parningsdags. Jämför tamkatten. Kan bli illa på vissa ställen.

Vet ej varför det finns mer lo i Finland än här (om det stämmer, Finnarna kan kanske räkna), men en anledning kunde vara om det finns mer hare. Tjuvjakt på lo tror jag inte på, och vargen tränger visserligen undan den, men lon har varit ovanligare förr när vargen faktiskt var borta.

Tännlappen

• -
« Svar #83 skrivet: 05 okt-18 kl 00:55 »
 :-\  ..Visst finns det tjuvjakt på lodjur... Predator på rådjur får inte finnas enligt vissa kretsar...Har man en volvo 740 och öppnar huven ska man inte bli överraskad om det hoppar ut ett rådjur  :D...Rådjur finns i överflöd men lodjur finns det knappt tyvärr...Gissar att lon och vargen samsas rätt bra  :D...Är man paniskt rädd för rovdjur så kanske man inte bor på rätt plats...Men flyttar man till stora staden bör man se till att man hamnar på ett lugnt ställe...Ställa något löst ute kan man fett glömma...Allt löst försvinner...Har man reflexer på cykeln...Dom försvinner med...trots lågt pris...Blev glad av att läsa att dom i Finland har gott om detta vackra djur...

Tännlappen

• -
« Svar #84 skrivet: 05 okt-18 kl 02:51 »
 :D..Skojade ju innan om att det inte finns några människor i kanada...Naturligtvis finns det kanadensare  :D... Tänkte på en sak jag läste därifrån...Finns ju ställen där det är ovanligt gott om björn....Då ger man personer utbildning som ska dit vilket är fair play...Man vet då vad som gäller... Var ju någon där som hade en silvergruva...fått utbildning...olyckligtvis hamnat mellan en björnhona och dess ungar...Björnhonan har agerat helt rätt...en olycka...Bara sopa ihop skelettdelarna av människan...Naturligtvis bedrevs ingen hetsjakt på björnhonan som agerade helt rätt... En björnhona ska försvara sina ungar  :D ... Ett annat exempel kan vara människans förstörelse som på verkat tror typ bergsgetter...Caribou... Vilket fört med sig att älg hittat dit som konkurrerar om födan....med älg följer rovdjur...Forskarna tänkte  :D ... Beslöt att skjuta bort älgarna...försvinn älgen avlägsnar sig rovdjuren...Fungerade kanon...Detta är väl överkurs här...Springer benen av sig här för att utrota våra fina rovdjur...

Tännlappen

• -
« Svar #85 skrivet: 05 okt-18 kl 04:53 »
 :D...Som sagt kan bli många rovdjur på ett Place...Men så måste ske....Sedan flyttar så att säga överskottet vidare...Rovdjuren sprider sig...Vilket är en glädje för normala människor...Hur ska vi i söder få rovdjur om man uppåt landet bara utrotar våra rovdjur...I Finland verkar dom lyckas bra med sina katter...

Tännlappen

• -
« Svar #86 skrivet: 05 okt-18 kl 05:12 »
 :D....Naturligtvis inte meningen att man ska behöva undervisa i självklara saker om rovdjur..bara kolla siffror... Själv ser jag i datorns sken mina blodådror som är som rep...Liksom yippie kea jaa för en sköterska  :D...Blir liksom attackerad ...Bara att finna sig i situationen...njuta av stunden  :D...

Tännlappen

• -
« Svar #87 skrivet: 05 okt-18 kl 06:11 »
 :D...Kom på en sak...jag är ju väluppfostrad och vältalig   :D...Låt er inte skrämmas av det  :o ...Vet det var en jägare här som var otroligt duktig på serietidningar...var bara att lära  :D ...kul snacka serier...typ ödeshandsken  :D

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #88 skrivet: 05 okt-18 kl 08:03 »
Nej, Tännlappen, det är ingen som har beskyllt dig för att vara varken väluppfostrad eller vältalig. Din interpunktion är katastrofal och ditt sätt att använda smileys...ja, inte långt därefter (det där var ett exempel på korrekt användning av 3 punkter i en mening, förresten). Att sätta en glad smiley precis efter att ha berättat om en person som dödats av björn? Smaklöst.

För att återgå till ämnet så är jag ingen rovdjurshatare. Jag har inte haft annat än hanterliga problem med rovdjur, men jag vill heller inte ha problem i framtiden. Som djurbonde ser jag vilka bekymmer de stora rovdjuren för med sig.
Visserligen misstänker jag lodjur för att ha tagit en 3-månaders bockkilling för ett antal år sedan. Killingen bara försvann spårlöst ur hagen, så det fanns inte något kadaver att visa en rovdjursexpert från länsstyrelsen. En granne hade i samma veva sett tecken på att det fanns lo i byn. Och det enda djur som orkar ta med sig ett så relativt stort kadaver är lodjuret. Räven är för liten och någon förbipasserande varg hade vi inte heller i trakten då. Mänskliga rovdjur är uteslutna eftersom bockkillingen var så skygg.

I slutänden är det först och främst de som är berörda som har talan, i den här frågan såväl som andra. Jag är som boende i ett område utan varg egentligen inte berörd, men jag har ändå en åsikt eftersom jag som sagt har en massa betesdjur, som jag inte vill se uppätna av rovdjur.
Att många stadsbor tycker att det är bra med stora rovdjur och biologisk mångfald - någon annanstans, är egentligen inte värt att ta på allvar. Sorgligt nog har även de tyngdpunkt i debatten.
Men jag funderar på att göra något liknande som de stockholmska vargvännerna: Jag är helt för och glädjer mig åt det ökande antalet, och den förhoppningsvis ökande genetiska mångfalden, bland råttor i våra storstäder! Om jag skulle åka till Stockholm och kedja fast mig vid en Anticimex-bil i protest. Skulle några av de teoretiska  vargvännerna ställa upp på min sida då?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Håkan B

• Värmland
« Svar #89 skrivet: 05 okt-18 kl 15:48 »
Nej, Tännlappen, det är ingen som har beskyllt dig för att vara varken väluppfostrad eller vältalig. Din interpunktion är katastrofal och ditt sätt att använda smileys...ja, inte långt därefter (det där var ett exempel på korrekt användning av 3 punkter i en mening, förresten). Att sätta en glad smiley precis efter att ha berättat om en person som dödats av björn? Smaklöst.

För att återgå till ämnet så är jag ingen rovdjurshatare. Jag har inte haft annat än hanterliga problem med rovdjur, men jag vill heller inte ha problem i framtiden. Som djurbonde ser jag vilka bekymmer de stora rovdjuren för med sig.
Visserligen misstänker jag lodjur för att ha tagit en 3-månaders bockkilling för ett antal år sedan. Killingen bara försvann spårlöst ur hagen, så det fanns inte något kadaver att visa en rovdjursexpert från länsstyrelsen. En granne hade i samma veva sett tecken på att det fanns lo i byn. Och det enda djur som orkar ta med sig ett så relativt stort kadaver är lodjuret. Räven är för liten och någon förbipasserande varg hade vi inte heller i trakten då. Mänskliga rovdjur är uteslutna eftersom bockkillingen var så skygg.

I slutänden är det först och främst de som är berörda som har talan, i den här frågan såväl som andra. Jag är som boende i ett område utan varg egentligen inte berörd, men jag har ändå en åsikt eftersom jag som sagt har en massa betesdjur, som jag inte vill se uppätna av rovdjur.
Att många stadsbor tycker att det är bra med stora rovdjur och biologisk mångfald - någon annanstans, är egentligen inte värt att ta på allvar. Sorgligt nog har även de tyngdpunkt i debatten.
Men jag funderar på att göra något liknande som de stockholmska vargvännerna: Jag är helt för och glädjer mig åt det ökande antalet, och den förhoppningsvis ökande genetiska mångfalden, bland råttor i våra storstäder! Om jag skulle åka till Stockholm och kedja fast mig vid en Anticimex-bil i protest. Skulle några av de teoretiska  vargvännerna ställa upp på min sida då?
Du får starta en egen tråd om råttornas varande i storstan :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #90 skrivet: 05 okt-18 kl 17:42 »
Precis som det stora flertalet människor i städerna inte ägnar en tanke åt problemet med varg på landsbygden, så ägnar inte landsbygdsbor en tanke åt råttproblemet i städerna. Att vilja skydda genetiskt viktiga råttor är ett skämt, liksom det borde vara med skyddsvärda genetiskt viktiga vargar på landsbygden.

piggetröska

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 05 okt-18 kl 19:16 »
Precis som det stora flertalet människor i städerna inte ägnar en tanke åt problemet med varg på landsbygden, så ägnar inte landsbygdsbor en tanke åt råttproblemet i städerna. Att vilja skydda genetiskt viktiga råttor är ett skämt, liksom det borde vara med skyddsvärda genetiskt viktiga vargar på landsbygden.

T A C K !

Piggetröskan

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #92 skrivet: 05 okt-18 kl 21:15 »
Vad som än skrivs här om att det är för få stora rovdjur i Sverige måste man väl ändå säga att de gjort en formidabel återkomst? Jag är inte lastgammal, 38 år, och skillnaden mot när jag var ung är ju som natt och dag.

Då pratades det om 20 vargar i Värmland. Björn ett par hundra, det var en stor sensation när det strök förbi en i hemtrakterna. I år var tilldelningen i Hälsingland 50 Björnar. De 40 på västsidan sköts i ett huj men det gick lite trögare med de tio på östra sidan. Lodjuret var nog vanligare än både Björn och Varg men även den har faktiskt ökat.

Nu pratas det t.o.m. om Järv här i södra Hälsingland även om jag inte tror det blivit några reproduktioner här nere.

Min personliga åsikt är att det antal rovdjur vi har idag är ganska vettigt och skulle kunna fungera relativt smärtfritt. OM problemdjur fick skjutas av utan krångel!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #93 skrivet: 06 okt-18 kl 00:06 »
Håller definitivt med om att avskjutning där den behövs måste kunna ske utan krångel om det skall vara hållbart. Det skulle lösa många problem. Men när det gäller vargen anser jag att återinförandet är ett stort misstag.

Tännlappen

• -
« Svar #94 skrivet: 06 okt-18 kl 01:39 »
 :D...Eftersom vargstammen är minimal och inavelsproblem finns...Då borde väl varje individ vara viktig...Man kan ju gissa att en del kommer att åtla med får om man skjuta en varg som kommer i närheten av en hage....

tropfrog

• Västergötland
« Svar #95 skrivet: 06 okt-18 kl 09:21 »
Råttorna i storstaden har aldrig varit hotade och kommer heller aldrig att bli det. Tvärtom så är populationen alltid för stor för sitt eget bästa. Vet ni varför?

Jo för i stan är det alldeles för lite rovdjur för att någonsin nå en balans. När populationen är för stor så sprids sjukdomar och lidande, först bland råttorna själv sedan bland andra djur. Hur var det nu det gick till när pesten spred sig?

I våran skog har det varit räv de sista 3 åren. Har inte sett en råtta sedan räven kom. (förutom en jäkel som bosatte sig i min kompost i vintras.

Sen är brunråttan som är problemet i staden ingalunda naturligt fauna i Sverige. Så Därvidlag borde de egentligen utrotas varenda en. Detsamma gäller japanska ostron, blåskrabba, penselkrabba och alla andra invasiva arter som förts hit av människor.

Det är mycket smaklöst att dra paralleller mellan varg och råtta. Dessutom är inte råttan enbart ett stadsproblem. Man brukar säga att för varje människa så går det 2 råttor. Undrar hur förhållandena mellan höns och råttor? Det finns massor av trådar om problem med råttor i hönsgårdar också. Jag antar att de flesta kommer från folk på landet?

Mvh
Magnus

Tännlappen

• -
« Svar #96 skrivet: 06 okt-18 kl 10:24 »
 :D...Själv är bäste dräng... " plocka ut en försvarlig del av det fina köttet som viltet ger".Hmmm... :-\ ...Hjärnhinnemask ligger i köttet hos älg...Syns väl ihoprullade maskar när man glor i stekpannan... Blyfragment i köttet påverkar förståndet,då negativt hos den som smaskar i sig det... Galna älgsjukan,vet inte om smittan drabbar den som äter älgköttet  :o ....Finns ju en risk att magen vänder sig ut och in  :o... Kanske inte rätt att kalla det för ett fint kött...Undrar om det finns nobelpris i misskötsel av fauna...

"Jag blev utkallad för att jägarna tyckte att köttet luktade illa. När de visade mig hinnorna av älgköttet var de missfärgade och hade en grönaktig ton, säger distriktsveterinär Anders Karlsson." Bara att servera  :D

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #97 skrivet: 06 okt-18 kl 11:27 »
Jag tyckte för min del, tropfrog, att påståendet att vi som bor på landet ska vara tacksamma för stadsbornas skattepengar som ger oss kollektivtrafik (?!) och vägunderhåll (!?), var minst lika smaklöst som jämförelser mellan varg och råtta. Eller var det kanske ett utslag av torr humor från både din och min sida?

Visst finns råttor även på landet, men skillnaden ligger i stadsbornas respektive landsbygdsbornas förhållningssätt. Hönsägaren på landet som upptäcker råttor undrar :'Hur ska jag lösa problemet?'. Stadsbon som träffar på råttor i soprummet undrar :'Varför gör inte någon annan någonting åt det här?'.
Detta går också igen i synsättet på rovdjur: 'Klart vi ska ha rovdjur, but not in my backyard! Någon annan kan ha varg i närheten! Och kan inte bönderna sluta gnälla, fattar de inte att mat kommer från ICA?'

Det är lätt att avkräva någon annan tolerans och uppoffringar. Men är det svårt att tolerera råttor, som är  relativt små, intelligenta, skygga och mestadels ofarliga för våra husdjur - då kanske inte den som är rädd för att få sina betesdjur attackerade av rovdjur, ska uppmanas att vara mera tolerant heller.

Trots allt är den här tråden sansad (med ett undantag, som delar ut rallarsvingar till både bönner i allmänhet, fårägare, älgjägare med flera), även från rovdjursskeptikernas sida. Man lyfter problem som finns, istället för att gorma 'skjut, gräv, tig'.

Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tännlappen

• -
« Svar #98 skrivet: 06 okt-18 kl 11:30 »
 :D... Om man spinna vidare på det här med älgakött... Låt oss säga att jaktlaget har spytt färdigt när dom sett sitt skjutna byte...Knappast vill dom stoppa älgen med horn på sniskan...avsaknad av hud...maskar i sin egen frys  :-\ ...Finns jaktarrende att betala så säljs säkerligen köttet till affärerna,efter maskputs...Som sagt troligtvis säljs sjukt kött till konsument under förespegling att det är prima viltkött...Kan ju vara rätt skrupellöst när pengar står på spel...Har väl varit rätt stora skandaler gällande mat...

Tännlappen

• -
« Svar #99 skrivet: 06 okt-18 kl 12:05 »
"skräptanten"... Får ju förstå att det fungerar annorlunda i stora staden...Finns något som heter service...Hyr man boende där så ingår saneringsservice...Nog inte så lyckat om alla rantar runt i kloakerna...Papperskorgar finns men ändå slänger många sitt skräp på marken som då kan innehålla matrester,kan bidra till ökad gnagarförekomst... På landet är det väl många som ringer till saneringsfirmor...

Övrigt något positivt...Vi vet ju att vi människor har kräkreflexer...Kräks man eller ulkar eller hulkar  :D så ska man inte äta förslagsvis sjuka älgar... Går ju utmärkt att hämta protein från växtriket...Kan göra att man blir seg som en bönstjälk...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/bonder-staller-om-till-bonor

Dela detta:

* Inloggade just nu

1193 gäster, 4 användare (1 dolda)
beekeepern, Erik Forsman, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser