Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Covatutto 24  (läst 2480 gånger)

Dollar

• Västerbotten
Covatutto 24
« skrivet: 15 maj-07 kl 21:14 »
Idag har jag fått hem min äggkläckare och bråttom har man ju att få igång den.

Är det någon som har erfarenhet av den? Jag försöker att få till tempen innan jag lägger dit ägg, den har varit på sedan 13-tiden idag men jag får som högst till 95,7 F

Jag har en digital som jag lagt in för att kunna se exakt. Litar inte på termometern som följer med.

Jag har väntat tills lampan blinkar grönt och skruvar på + hur mkt som helst men inget händer.....

Jag blir alldelse villrådig..... Skulle inte förvåna mig om det är något fel på den nu när jag har längtat så mkt efter den och t om beställt kläckägg. Någon som vet vad felet kan vara?
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
Re:Covatutto 24
« Svar #1 skrivet: 15 maj-07 kl 21:21 »
Hmmm,.....
Jeg har samme klekker og tempen her er helt fin.
Har ikke hatt behov for å skru på den i det hele tatt....
Men hva om du prøver å gå etter Celcius i steden?
Om du har et termometer som viser både farenhait og celcius så kanskje det ikke stemmer med "oversetteles" i melleom de to  ???
Vet ikke om det kan funke slik engang.....bare en tanke som slo meg.....
Håper det løser deg for deg så du får dine egg inni varmen så de kan begnne å gro!  ;D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 16 maj-07 kl 05:35 »
Lita på din kläckare.
Håller du på och mäter temp och fuktighet
så blir du snart snurrig i "bollen"
Vi är två som kläcker i Covatotto och det går jättefint.
Lägg du in dina ägg och se till att det finns vatten.
Ha in extra vatten sista tre dagarna,
så går det bra även för dig.
Lycka till ;D
Hedemorahöns

Dollar

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 16 maj-07 kl 09:01 »
nja men det är ju det jag inte riktigt gör. Litar på den alltså. Tempen på den nu är ju 35,5 något mer kommer den inte upp i även hur mkt jag skruvar på skruven för att den ska stiga, inget händer, snarare sjunker det lite. Har provat åt minus och då sjunker den minsann så där funkar det men inte åt plus hållet. *suck*
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 16 maj-07 kl 09:09 »
Ring Högberga och tala med Jessica
Hon kan det där.
Hedemorahöns

Dollar

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 16 maj-07 kl 09:42 »
Ok, tack för tipset :D

Melica

« Svar #6 skrivet: 16 maj-07 kl 12:48 »
Jag höll på bli tokig när jag lånat en kläckare och la in två olika termometrar. De visade helt olika värden! Då blev jag desperat och fick tag i den termometer som använts till kläckaren, den visade givetvis ett tredje värde... Jag bestämde mig för att lita på den eftersom det bevisligen fötts kycklingar ur kläckaren när man gått efter den termometern tidigare. Det fungerade, och det kläcktes fyra kycklingar. Men jag har bestämt mig för att köpa en termometer som är särskilt för kläckare och där det garanteras att felmarginalen är väldigt liten.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 16 maj-07 kl 14:28 »
Ja fast i mitt fall satsade jag på en sådan på en gång. En digital som mäter c och f och dessutom luftfuktighet. Den som sitter på kläckaren är en som man inte ser eftersom den ej är graderad så därför tyckte jag att det kändes tryggare med en digital som har allt.

Nu verkar mitt problem löst sig. När man ändrar tempen på minus sker detta på en gång. Men när man ska ha plus så måste man tydligen dra ur kontakten och då vrida för att sedan sätta i den igen när tempen inne i kläckaren har sjunkit nån grad så att den måste börja "arbeta" igen. Jag har inte ringt högberga utan detta har jag kommit på själv nu....

Så nu ligger den exakt på där jag vill ha den, men var det så att när man har en med fläkt ska man ha lite högre temp eller hur var det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser