Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur skapas äggen vi äter??  (läst 8951 gånger)

JRthebigfellow

• Gäst
Hur skapas äggen vi äter??
« skrivet: 15 maj-07 kl 20:16 »
Hej. Jag behöver hjälp med en fråga som jag har diskuteras många gånger men aldrig fått någon rätsida på. Då jag inte äter kött så undras det hur man då kan äta ägg, som många tror skall bli en höna annars. Då får de svaret att äggen är ju obefruktade. Efter det blir det ofta lite komplicerat?
Jag undrar hur kan det komma sig att hönan lägger ägg om det är obefruktat? Kan någon som är insatt förklara tydligt de olika processerna när hönan håller på med ägg?
Jag har sökt runt på nätet och läst hit och dit och det ända jag hittar är vad som händer när ett ägg blir befuktad i hönan, sen lägger de till att äggen vi äter är obefruktade.
Tacksam för svar!

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
Re:Hur skapas äggen vi äter??
« Svar #1 skrivet: 15 maj-07 kl 20:53 »
Bra liknelse men jag vill tillägga att 1. Även det finns tupp, måste inte ägget vara befruktad......precis som för människan.
2. Det är inte kycklingar i befrukade ägg, processen som gör att det bli en kyckling startas inte förran ruvningen påbörjas! Det finns anlag för kycklingar.
Det är nämnligen vanligt att folk skiljer på våra ägg och hönsfabrikens ägg på ett sätt som gör våra i sämre dagar, vilket för mig upprörd med tanke på fabrikhönsens situation.

Helenan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 maj-07 kl 21:00 »
Ja, just det. Även om våra mänskliga ägg är obefruktade så kommer de ut utan att vi märker något. Hönorna är framavlade för att lägga ägg även när de inte vill ruva. (bli sura). Vilda hönor lägger inte ägg annat än på våren när de vill ruva fram en kull. De lägger ett ägg om dagen och när de har en lagon stor kull lägger de sig och ruvar. Inte föränn då börjar fostren växa. Efter att de ruvats i 21 dagar för hönor kläcks alla kycklingar på samma gång.

Våra lantras höns som ofta går relativt fria i hop med tupp lägger befruktade ägg så länge det är ljusa dagar. De slutar värpa på hösten i samband med att de byter fjädrar. Sedan gör de uppehåll tills dagarna blir ljusare eller vi tänder lampan. Även köpe ägg kan vara befruktade. Ibland har man en tupp bland de frigående hönorna. Det ökar trivseln och tuppen har en lugnande inverkan på hönorna. Han bryter osämja bland hönsen vad jag förstår och de får annat att tänka på än att hacka på varandra. (De är i många sätt lika oss människor :-X ;))

Det är absolut ingen skillnad på befruktade och obefruktade ägg förutom att man kan se en liten groddskiva i de befruktade men smaken är den samma.

Även mina hönor som inte har någon tupp lägger sig att ruva så då köper jag befruktade ägg för att de ska få glädjen att få kycklingar (och jag också).

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 15 maj-07 kl 21:24 »
Jag vet inte hur det är med köpeäggen i Sverige.
Men häröver vill många ha "Fertil Eggs" (befruktade ägg) för det av någon anledning anses som nyttigare.
En vanlig låda på ett dussin ägg kostar i affären mellan 69 cent och $1.50. Befruktade ägg på hälsokosthyllan kostar närmare $4.

Eftersom jag har tuppar i alla hönsbesättningar så är risken stor att många ägg är befruktade.....jag tar $2.50 av gammal vana.....kanske dags att höja priset lite.

Vad gäller trådfrågan så är det precis så som många sagt.
Ägg utvecklas under hönans hela livstid oavsett om hon blir betäckt eller inte. Och befruktade ägg innehåller inga embryon förräns hönnan börjar ruva dem eller de läggs in i en kläckare. Men de innehåller alla "byggstenar" för att ett embryo skall kunna utvecklas under rätt förutsättningar.

/Fred

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #4 skrivet: 16 maj-07 kl 22:03 »
Hej. Jag behöver hjälp med en fråga som jag har diskuteras många gånger men aldrig fått någon rätsida på. Då jag inte äter kött så undras det hur man då kan äta ägg, som många tror skall bli en höna annars. Då får de svaret att äggen är ju obefruktade. Efter det blir det ofta lite komplicerat?
Jag undrar hur kan det komma sig att hönan lägger ägg om det är obefruktat? Kan någon som är insatt förklara tydligt de olika processerna när hönan håller på med ägg?
Jag har sökt runt på nätet och läst hit och dit och det ända jag hittar är vad som händer när ett ägg blir befuktad i hönan, sen lägger de till att äggen vi äter är obefruktade.
Tacksam för svar!

Tänker du fortsätta att äta ägg ?  ;)

// manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Tedarix

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 21 maj-07 kl 14:26 »
Hej!

Både däggdjur och fåglar har två gonader som blir antingen äggstockar eller testiklar under fosterutvecklingen beroende på vilket kön som embryot har. Men hos höns (alla fåglar??) utvecklas bara könsorganen på den ena sidan, oftast den vänstra, medan den andra sidans könsorgan återbildas redan under embryonalstadiet.

I äggstocken bildas äggceller som utvecklas till folliklar ("blåsor" innehållande en oocyt, äggcell, med två lager av celler runt om, granulosa- och thecaceller) redan under embyonalstadiet. En äggstock innehåller väldigt många fler folliklar än vad som kommer att användas under en hönas livstid.

Hos könsmogna höns börjar folliklarna vidareutvecklas, mogna, i sekvenser och det går ungefär 24 timmar mellan varje sekvens. Så en ny follikel börjar vidareutvecklas ungefär var 24.e timme. Hela follikelutvecklingen tar 9-11 dagar och under tiden bildas gulesäcken med äggulan som blir större och större. Äggulan innehåller vatten, proteiner, lipider (fett), mineraler och vitaminer som ska användas som näring till fostret under fosterutvecklingen. En hönas äggstock innehåller alltså flera folliklar med äggceller som har gula i olika stadier och om man öppnar en äggstock kan man tydligt se 5-8 stycken i olika storlekar.

Hela follikelutvecklingsprocessen styrs av hormoner. Från hypotalamus i hjärnan utsöndras hormonet GnRH (gonadotropic hormone) som stimulerar frisläppande av FSH (follikelstimulerande hormon) och LH (lutiniserande hormon) från hypofysen. När FSH frisläpps i blodet och kommer till äggstocken börjar en follikel att utvecklas och granulosacellerna börjar producera östrogen. Ju större follikeln blir desto mer östrogen produceras och till slut leder den höga östrogenhalten till att det blir en reaktion i hypothalamus som skickar ut en stor mängd GnRH som i sin tur ger ett stort frisläppande av både FSH och LH. Men eftersom det finns så mycket östrogen så hämmas FSH-frisläppningen till en del och det är framförallt en stor mängd av LH som frisläpps. Detta leder till att det sker en ovulering, den mogna follikelns yttre skikt brister och äggcellen släpps ut i äggledarens tratt. Ovuleringen sker ungefär 4-8 timmar efter att det blivit en LH-topp i blodet.
Efter att äggcellen lämnat follikeln samlas blod i hålrummet och det börjar bildas bindväv och det bildas en gulkropp. Granulosacellerna får då en ny funktion och börjar producera progesteron istället.

Hela äggledaren är indelad i fem delar, Infundibulum (äggledartratten), magnum, isthmus, skalkörtel och slutligen vagina. Infundibulums tratt omger follikeln redan innan den har brustit för att äggcellen ska hamna rätt vid ovuleringen. Äggcellen transporteras från tratten och vidare ner till magnumdelen vilket tar ungefär 15 minuter. I magnum, som representerar ungefär 40 % av äggledarens längd, bildas äggvitan som innehåller olika proteiner. Proteinerna läggs i olika lager runt äggcellen och de olika lagren har olika konsistens.

I isthmus finns körtelceller som producerar två starka membran, det inre och yttre skalmembranen och även äggsnoddarna som ska hålla gulan med äggcellen på plats i mitten av ägget. Detta tar ungefär 1,5 timmar.

Därefter transporteras ägget vidare och hamnar i skalkörteln där skalet produceras av kalcium som tas från reserver i benvävnaden. Slutligen bildas kutiklan som är ett tunt proteinmembran ytterst på ägget. Hos vissa raser (och arter av vilda fåglar) blir kutiklan pigmenterad. Skalbildningsprocessen tar ungefär 20 timmar och därefter transporteras ägget till vagina med hjälpo av peristaltiska (våglika) rörelser.
När musklerna i vagina sedan slappnar av läggs ägget inom en minut.

Det här var hela äggbildningen i lite sammanfattade drag och det sker VARJE gång hönan producerar ett ägg vare sej det är befruktat eller inte.

Men om nu hönan har blivit parad med en tupp så har hon sparat sperma i en liten ficka i vagina där spermier kan sparas i 2-3 veckor. För att äggcellens ska befruktas transporteras spermier upp till infundibulum där befruktningen sker innan äggvitan omger äggcellen.  

/Tedarix
« Senast ändrad: 21 maj-07 kl 15:21 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser