Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog  (läst 13391 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14508
    • Östergötland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #40 skrivet: 05 aug-18 kl 09:47 »
Strängläggare och hösvans eller en liten självlastarvagn om du hittar någon.


Att ploga snö med fyrhjulsdriven bil går ju fint med en plog som man fäster i dragkroken och lyfter i fronten. Du sätter en billig vajervinsch på plogen och fixar en snabbkoppling till bilens batteri, sedan ställer du plogen på ett smart ställe så du bara behöver grensla balken och häkta på dragkroken och de de tre krokarna i fronten, koppla elen och ta in fjärrkontrollsladden genom sidorutan. I bilen sitter du fint och bilen startar ju alltid (jämfört med en Grålle som står under snön). Efter ett tag kanske du fixar en motor till på plogen så du kan vinkla den inifrån bilen, men till en början räcker det med att ha den högerställd vid de långa dragen för att sedan kliva ur och ställa den rakt så du kan ta ladugårdsplan mm.


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #41 skrivet: 05 aug-18 kl 11:24 »
Men go'vänner, jag lägger märke till en sak: med ett enda undantag verkar det bara finnas representation från 2 traktorsekter i den här tråden; BM och MF.
Finns många andra märken som gjort småbrukartraktorer oxå: tidigare nämnda Fordson, Ford, David Brown, Porsche, Zetor, IH, Fiat...
Köper man en icke-sekt-traktor betalar man för själva traktorn istället för kultstatusen  ;) .

Självlastarvagnar är billiga, man betalar typ för däcken. Det finns billiga höpressar oxå, men då finns en massa potentiellt krångel med knytare och så.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #42 skrivet: 05 aug-18 kl 11:31 »
Här i närheten är det en som har en Toyota land cruiser pickup -87 tror jag.
Han har plog som han lyfter och sneställer hydrauliskt.
Han kör omkring med plogen mest hela tiden, såg han nyss vara ute och köra.
I vintras drog han fram en bil åt mig och for ut och vände i 1/2 meter snö utan problem.
Han har fina dubbdäck, med lite grövre mönster på vintern.
« Senast ändrad: 05 aug-18 kl 15:55 av ensamhet »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14508
    • Östergötland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #43 skrivet: 05 aug-18 kl 11:32 »
Man skall akta sig för sekter... Men det verkar som att alla småtraktorer har en kultstatus. Kan i och för sig tycka att det är bra att de inte blir helt värdelösa så de går som järnskrot.

Om Grålleklubben kommer hit blir de nog sura.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #44 skrivet: 05 aug-18 kl 12:01 »
Ok. Vad ska man annars använda för att samla ihop höet? Vill inte att det ligger kvar på ängen.

Titta efter det som heter Hösvans. Den användes efter att hässjan stått. Då drog man ur alla trådar/röer och fick en lång sträng med hö. Hösvansen har en gripklo över gaffeln som liknar den som släpräfsan har . Så öppnades gripkon och man backade in i hö högen stängde gripen och kunde bära hem ett lass hö och lägga in på skullen . Man kan om det är bra växt kanske backa så man får ett lass annars så rekomenderas en strängläggare som strängar höet först så det blir enklare att samla med hösvansen .

Skogsvilde

  • Inlägg: 17004
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #45 skrivet: 05 aug-18 kl 16:35 »
Jag har en Jeep på närmare 200 hästar och med lågväxeln i blir den nästan för stark på ettan. Tror ni den skulle klara jobbet att ploga om jag hänger på en plog som sitter på draget och går under jeepen till upphängning med kätting fram? Det finns en sådan här Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Traktor tillbehör https://www.blocket.se/vi/79709416.htm
Annars kanske jag ber en granne om hjälp. Kostar en slant förstås.
Då kommer nästa fråga.
En grålle med bensinmotor och detta tillbehör:  Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Släpräffsa https://www.blocket.se/vi/80220293.htm, funkar det?

Jeepen borde fungera ganska hyffsat med kedjor på samtliga hjul.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #46 skrivet: 05 aug-18 kl 17:21 »
Problemet med ”jeep-spåret” är ju att det inte hjälper mycket med skötseln av ängen. Bäst och förmodligen billigast blir ändå att satsa på en billig traktor från början än att försöka göra någon slags EPA av jeepen för att klara av gårdens uppgifter.

Sen om TS tycker det skulle vara en rolig utmaning med jeepen kommer det ju i annan dager.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14508
    • Östergötland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #47 skrivet: 05 aug-18 kl 17:38 »
Bilen har ju sina begränsningar, men för att trycka en plog eller dra vagnar är den bra. Och har man bara en liten öppen traktor, kanske med lite vinterstartproblem, så är det rätt fint att sitta i sin vanliga bil när man snöröjer. En fyrhjulsdriven bil med 2 ton på dubbade däck trycker rätt bra, så omaket att lägga på snökedjorna behöver man inte göra. Jag snöröjde en gång i tiden med en tvåhjulsdriven bil på dryga tonnet med dåliga däck. Det gick, men man fick utnyttja farten då ;D

Folk kör med fyrhjulsmotorcyklar till mycken snöröjning och förr användes hästen.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 17004
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #48 skrivet: 05 aug-18 kl 17:41 »
Bilen har ju sina begränsningar, men för att trycka en plog eller dra vagnar är den bra. Och har man bara en liten öppen traktor, kanske med lite vinterstartproblem, så är det rätt fint att sitta i sin vanliga bil när man snöröjer. En fyrhjulsdriven bil med 2 ton på dubbade däck trycker rätt bra, så omaket att lägga på snökedjorna behöver man inte göra. Jag snöröjde en gång i tiden med en tvåhjulsdriven bil på dryga tonnet med dåliga däck. Det gick, men man fick utnyttja farten då ;D

Folk kör med fyrhjulsmotorcyklar till mycken snöröjning och förr användes hästen.

Fördelen med den tanke TS hade är att plogen blir dragen vilket lägger belastningen på rätt ställe.
Anledningen att ha kedjor är att man får enorm styrförmåga och kursstabiliteten gentemot när man far utan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14508
    • Östergötland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #49 skrivet: 05 aug-18 kl 17:50 »
Fördelen med den tanke TS hade är att plogen blir dragen vilket lägger belastningen på rätt ställe.
Anledningen att ha kedjor är att man får enorm styrförmåga och kursstabiliteten gentemot när man far utan.

Visst blir det ett drag i bilens krok, men bilen trycker snön framför sig.

Styrförmågan blir förvisso bättre, och skall man ploga väg så kan den behövas, men man tappar smidigheten med att bara hänga på plogen med några enkla handgrepp. Och när man röjer gårdsplan så ställer man helst plogen rakt och då behövs inte mycket styrkraft.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #50 skrivet: 05 aug-18 kl 17:52 »
Skaffa en Volvo L180 eller större till snöröjningen, så kan du även bära hem jordbrukstraktorn på gafflarna om den strejkar.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #51 skrivet: 05 aug-18 kl 19:29 »
Skaffa en Volvo L180 eller större till snöröjningen, så kan du även bära hem jordbrukstraktorn på gafflarna om den strejkar.
Dumt med en lastmaskin som är för stor att få köras på allmän väg.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #52 skrivet: 05 aug-18 kl 19:48 »
Dumt med en lastmaskin som är för stor att få köras på allmän väg.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Och varför skulle den inte få framföras på allmän väg?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #53 skrivet: 05 aug-18 kl 20:01 »
Den är för bred och tror inte den klarar vikten heller. Till och med 160 är ett gränsfall.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #54 skrivet: 05 aug-18 kl 20:07 »
Den är för bred och tror inte den klarar vikten heller. Till och med 160 är ett gränsfall.

Har du nån källa på att den är för bred, för allmän väg och eventuellt för tung?
Här röjer då dom snö med sån ibland

Thomas_

  • Inlägg: 2204
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #55 skrivet: 05 aug-18 kl 20:10 »
Här röjer då dom snö med sån ibland

Inte utan dispens åtminstone. De riktigt stora lastmaskinerna och de riktigt stora dumprarna får inte framföras på allmän väg.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #56 skrivet: 05 aug-18 kl 20:22 »
Har du nån källa på att den är för bred, för allmän väg och eventuellt för tung?
Här röjer då dom snö med sån ibland
L120 kan ha problem beroende på vägens klassning och maskinens utförande. Regler och källa står i trafikförordningen bara att googla.
Att de röjer med en behöver inte betyda att de får det, eller har de lyckats få dispens.

Men nu är vi så OT att vidare diskussion bör nog tas i egen tråd.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
I

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #57 skrivet: 05 aug-18 kl 20:27 »
Han som brukar köra var och tankade, så jag gick och frågade.
De måste ha bred last skylt eftersom den är lite under 3 meter och 3,1 meter med skopan, sen har de dispens för vikten och får köra den på allmän väg vid jobb och kortare transport mellan jobben.
Vid långa transporter tar de den på maskintrailer.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #58 skrivet: 05 aug-18 kl 23:58 »
Bilen har ju sina begränsningar, men för att trycka en plog eller dra vagnar är den bra. Och har man bara en liten öppen traktor, kanske med lite vinterstartproblem, så är det rätt fint att sitta i sin vanliga bil när man snöröjer. En fyrhjulsdriven bil med 2 ton på dubbade däck trycker rätt bra, så omaket att lägga på snökedjorna behöver man inte göra. Jag snöröjde en gång i tiden med en tvåhjulsdriven bil på dryga tonnet med dåliga däck. Det gick, men man fick utnyttja farten då ;D

Folk kör med fyrhjulsmotorcyklar till mycken snöröjning och förr användes hästen.


En intressant artikel "Några snöplogningsförsök med personbil" från 1937: http://runeberg.org/tektid/1937a/0538.html , artikeln börjar långt ner på sidan och fortsätter på följande sidor.  Det var tider det, då en Uppsalaprofessor själv fick engagera sig i att få institutets gårdsplan snöröjd :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14508
    • Östergötland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #59 skrivet: 06 aug-18 kl 00:43 »
Ja, de kunde redan då! Och den bil jag använde hade visserligen inte snökedjor, men väl 90 hästkrafter :o Intressant att de valde en plog som inte täckte bilens hela bredd.

Jag har allvarliga planer på att fixa en plog som går att använda ihop med vår småbil som bara är framhjulsdriven. Tror att den blir perfekt för att fixa ytorna här. Grejen är ju att när man har plogen fram så åker man ju på snöröjd väg med sina dubbdäck, så man får bra fäste. Småbilen har inte mycket att fästa lyftvajern i, så det får bli två pivothjul som lyfter den istället.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 3 användare
Bokohammare, Gröfre Slissing, Elke

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser