Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta över kycklingar  (läst 1166 gånger)

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
Flytta över kycklingar
« skrivet: 14 maj-07 kl 11:12 »
Undrar lite över när man kan flytta över kycklingar till dom större?!!!

Fick tre kycklingar i början av mars (tror jag det var) nu är dom snart uppe i halva storleken av dom andra hönsen.
Har gjort en liten hage i den stora hagen och sen bor dom i ett eget rum på andra sidan väggen av dom stora hönsen.. så dom är åtskiljda men grannar..
Har nya kycklingar på intågande så undrar lite över när ni andra brukar börja flytta över ere kycklingar till dom stora hönsen..
Just nu kikar dom lite på varandra genom gallret.. dom bruna hybrid hönorna är väldigt intresserade av kycklingarna.. eller dom var det i början.. just nu verkar ingen bry sig så mycket..

Nån som kan ge mig några tips på när det är aktuellt för överflyttning? Det är en tupp och två hönor..

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
Re:Flytta över kycklingar
« Svar #1 skrivet: 14 maj-07 kl 11:20 »
Mina tuppar som gick för sig själv (fick bara tuppar kläckaren förra året) fick gå fritt ute, men jagades hårt av hönsen under sommaren, och först när de vågade ta för sig, satt jag ihop EN (de andra gick till slakt). Det gick bra, då var den 3,5 månad gammal. Satte ihop på natten när alla sov, och de var okej på morgonen!

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #2 skrivet: 14 maj-07 kl 11:24 »
Har tänkt att ha dom där i minst en månad.. för dom vänjer sig juh lite med varandra ändå även om gallret är mellan dom. Sen blir det nog överflyttning sent på kvällen isfl..

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 14 maj-07 kl 11:57 »
Jag brukar ha kycklingarna/unghönsen i en inhägnad, som står bland de andra hönsen. Successivt släpper jag sen ihop dem , först en stund på kvällen och sen allt längre stunder. På natten får de vara i sin egna inhägnad tills de är uppåt en 3-4 månader, beroende på hur stora de är.
Nattinhägningen är för att de skall få äta i lugn o ro på kvällen o tidig morgon.

Mina Brahmakycklingar som kläcktes i Januari går nu ihop med de övriga.

Mitt tips är att du provar o ser hur det går.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 maj-07 kl 21:51 »
Jag släpper in mina sent på kvällen. Så vaknar alla tillsammans på morgonen funkar bra.
Men ruvande raser är det alltid enklast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 4 användare
torbjorn, Sampa, Galaxie, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser