Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan en kyckling födas med smitta?  (läst 1778 gånger)

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
Kan en kyckling födas med smitta?
« skrivet: 14 maj-07 kl 09:50 »
Hej!
Oj, medans jag skrev nu på morgonen, har det kläckt en eftersläntare till i min kläckare. Nu är ju läget att där finns redan en som verkar svag, den kommer liksom inte riktigt upp på benen utan ligger mest på sidan och sprattlar. Jag tänker att det nog är något medfött fel, men vill ge den chans, men undrar om en klyckling kan födas med en smittsam sjukdom? Det känns lite ologiskt, men vet inte. Vågar jag låta den finnas kvar i kläckaren i väntan på att bli piggare, eller kan den helt enkelt vara född med någon smitta som kan göra den andra sjuk?  :-\

stina-maja

• Gäst
SV: Kan en kyckling födas med smitta?
« Svar #1 skrivet: 14 maj-07 kl 10:04 »
Ge den en chans den kan vara medtagen efter att pickat på skalet jobbigt värre

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #2 skrivet: 14 maj-07 kl 17:10 »
Hvis mine Hedemora har blitt utsatt for mareks smitten, så smitter ikke det via egg. Så det er ikke det.... men noen ganger er det slik at ikke alle overlever.... slik er det bare...
men jeg holder med stina-maja.... gi den litt tid  :-*
Kan hende den kommer seg.... kanskje det var litt tykkere skall på egget så den måtte hakke litt hardere enn de andre......  :P
Hvor mange har kommet ut til nå? Hvordan farger har det blitt på de?
Skal selv sette på en klekker om ikke så alt for lenge! ;D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

MEG

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 14 maj-07 kl 18:43 »
Om det är en eftersläntrare som beter sig så som du beskriver har den troligen ett medfött fel som gör att den har svårt att ta sig ut ur ägget.
Tyvärr hander det då och då att de svagaste inte kommer upp på benen. Ibland blir det så om vändningen inte varit tillräcklig, ibland bara händer det ändå. Kläckartemperatur och luftfuktighet har också betydelse.
Det är inte troligt att den har någon smitta som visar sej på detta sätt.

Hoppas det gått bra med de övriga.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #4 skrivet: 14 maj-07 kl 20:48 »
Okej, tackar för svaren - och för fnissen!  ;)
Jag tänker som ni sagt att det någon sort svaghet, och jag ger dessa två som finns kvar i kläckaren till i morgon på sig, är de inte uppe ordentligt då så gör jag proceduren kort. Jag minns att jag även förra året var en klenis, och den tog vi bort direkt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 15 maj-07 kl 10:55 »
Jag tänker att det nog är något medfött fel, men vill ge den chans, men undrar om en klyckling kan födas med en smittsam sjukdom?

Visst kan dom det !

AE (smittsam hjärnoch ryggmärgsinflamation)
ALS (Leukos)
Pullorumsjuka (Hönstyfus)

Kan kycklingar kan ha redan när dom kommer ur äggen.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 1 användare
MartiPalfr

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser